מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליית סבתא דורה לישראל ממרוקו

סבתא והמשפחה
סבתא שלי והמשפחה שלה
איך סבתא הגיעה לכפר הנוער ניצנים

שמי איתי, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי ומתעד את סבתי, דורה איזרדל.

כשסבתא הייתה בת 6 היא עלתה לישראל ממרוקו במסגרת עליית הנוער. היא הייתה בת 6 והיא עלתה לארץ לבד בלי אימא שלה, שעלתה לישראל מאוחר יותר. חלק מהאחים של סבתא דורה עלו יחד אתה לארץ במסגרת עליית הנוער.

התחנה הראשונה במסע הייתה מקום שנקרא קומבוס ונמצא בצרפת. כשהילדים בעליית הנוער הגיעו לשם, ערכו להם בדיקות רפואיות ורק מי שעבר אותן בהצלחה יכל להמשיך בדרך לארץ. סבתא עברה את הבדיקות והמשיכה במסע לארץ ישראל.

משם המשיכה סבתא לגיברלטר. בגיברלטר עלו הילדים של עליית הנוער על אונייה שהביאה אותם לארץ ישראל. המסע ארך מספר שבועות וזו היתה חוויה לא פשוטה לסבתא, שהיה אז בת 6.

כשסבתא הגיעה לישראל, התחנה הראשונה שלה בארץ הייתה מקום שנקרא 'רמת הדסה' באזור חיפה. סבתא נשארה שם מספר שבועות. ברמת הדסה ערכו לילדים מבחנים כדי להחליט לאיזה מוסד חינוכי לשבץ אותם. סבתא עברה את המבחנים ורצו לשלוח אותה לפנימיה בירושלים. אבל האחים הגדולים של סבתא לא הסכימו והתעקשו שהיא תשובץ לאותו מוסד חינוכי כמו המוסד אליו הם שובצו. כך הגיעה סבתא לכפר הנוער ניצנים, בו היא בילתה את שנות ילדותה בישראל.

בניצנים למדה סבתא לדבר עברית, לקרוא ולכתוב ושם היא הפכה לישראלית ציונית.

הזוית האישית

איתי: היה מהנה מאוד ללמוד על עליית סבתא לארץ. אני מאחל לסבתא רק בריאות!

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בניצנים למדה סבתא לדבר עברית, לקרוא ולכתוב, ושם היא הפכה לישראלית ציונית“

הקשר הרב דורי