מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליית משפחת סבתא מברית המועצות

ליאור בתכנית עם סבתא מלכה וסבא
מפגש סיום קשר רב דורי תשע"ד
במשפחתה של סבתא דיברו ביידיש, רוסית ופולנית

שמי ליאור בוטנרו, משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר  אורט דפנה.  הייתה לי הזכות להיות במפגשים יחד עם סבא  שמעון ועם סבתא מלכה בוטנרו

על סיפורו של סבי שמעון ניתן לקרוא בקישור: "עליית המשפחה ארצה מן הגולה לאחר גילויי אנטישמיות"

סיפורה של סבתא מלכה בוטנרו, עליית המשפחה מברית המועצות.

סבתא מלכה נולדה בתאריך 17.6.1941 ברוסיה, ברית המועצות, בעיירה "ניז'ני טאגיל". אז רוסיה נקראהברית המועצות. היא הייתה הבת הבכורה לסבא רבא יצחק וסבתא רבתא סוניה שיינדל ז"ל.  לה היו שני אחים אשר ואליעזר. סבתא גדלה בסביבת מגורים יהודית מעורבת, משפחתה דיברה ביידיש, רוסית ופולנית.

בשנת 1949 לאחר שהייה קצרה בצרפת, הגיעה סבתא עם משפחתה לארץ ישראל. המשפחה הועברהכמו כל העולים החדשים למעברה. הם נשלחו למעברה ב"פרדס חנה". הקיום היה קשה והתנאים היו קשים.לאחר 3 חודשים קיבלה משפחתה בית אבן ב"טירת הכרמל" ליד חיפה. שם התחילה את לימודיה בבית הספר. 

סבתא זוכרת את חגיגת הבת מצווה שלה, טקס בת המצווה של סבתא התקיים באירוח משפחתי בבית הוריה. סבתא השתייכה לתנועת "הנוער העובד".ובד

"הנוער העובד והלומד (הנוע"ל) היא תנועת נוער שיסודותיה בתנועת הנוער העובד, שהוקמה ב-1924 בארץ ישראל על ידי בני נוער עובדים שהתאגדו על מנת להגן על עבודתם וזכויותיהם. "הנוער העובד" התמזגה (בשנת 1959) עם התנועה המאוחדת ליצירת "הנוער העובד והלומד" 

 תמונה 1

במפגשים אלה בתנועה הם היו נפגשים יחד כל החברים, היו פעולות משותפות של משחקים, קפיצה על חבל, מסעות הליכה וטיולים.

בתאריך 14.6.1960 סבתא וסבא התחתנו ובשנת 1961 הם עברו להתגורר בקריית שפרינצק, שם נולדו אריק ואורלי. סבתא מלכה מכנה את סבא  שמעון, בכינוי "שימל'ה". 

תמונה 2

בשנת 1962 סבא התחיל לעבוד ב"קליל" בקריית מוצקין, מפעל לייצור חלונות אלומיניום ושימש כמנהל הייצור של המפעל במשך 38 שנים, ממנו פרש לגמלאות. בעקבות עבודתו של סבא בשנת 1971 עברו סבא וסבתא לקריית ביאליק על מנת להיות קרובים למקום עבודתו של סבא. בבית זה גידלו  את שלושת ילדיהם. 

סבתא מספרת שהמשפחה נהגה בימי החופשה לצאת לטיולים ופיקניקים עם חברים ושכנים שהיו בקשרים מאוד טובים.

סבתא מאוד אוהבת את נכדיה וילדים, נהנית בחגים ואירועים כשכל המשפחה יחד מתכנסת.

מילון

הנוער העובד
הנוער העובד והלומד (הנוע"ל) היא תנועת נוער שיסודותיה בתנועת הנוער העובד, שהוקמה ב-1924 בארץ ישראל על ידי בני נוער עובדים שהתאגדו על מנת להגן על עבודתם וזכויותיהם. "הנוער העובד" התמזגה (בשנת 1959) עם התנועה המאוחדת ליצירת "הנוער העובד והלומד"

ציטוטים

”סבתא מאוד אוהבת את נכדיה וילדים, נהנית בחגים ואירועים כשכל המשפחה יחד מתכנסת.“

הקשר הרב דורי