מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליית משפחתי ארצה במבצע מרבד הקסמים

סבתא מזל והנכד אריאל
סבתא מזל בילדותה
מזל נמרוד מתעדת סיפור חייה

שלום, שמי מזל נמרוד ואני משתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי עם נכדי אריאל. נולדתי בעיר ירושלים בשנת 1951. הוריי הם יחיאל ושושנה חוברה.

אבי היה צורף ולו היו כמה חנויות בתימן, הוא גר בעיר צנעא והוא היה ידוע בתימן בזכות תכשיטיו המיוחדים, הוא עשה צמידים, טבעות, שרשראות, עגילים, כפתורים וקישוטים לבגדים מכסף וזהב (את התכשיטים שאבי נתן לי ולאחיותיי אנו שומרות ומעבירות מדור לדור). גם בארץ אבי עסק בתכשיטים והתכשיטים היו יקרי ערך בגלל המקוריות והיופי שלהם.

בשנת 1949 הוריי עלו לארץ מתימן במבצע מרבד הקסמים, הם הגשימו את שאיפת חייהם: לעלות לארץ הקודש, אך בעלייה היו קשיים רבים: הוריי ומשפחתי השאירו את רוב חפציהם בתימן, ובארץ לא הכירו כמעט אף אחד, לא היה להם מי שידאג להם לעבודה, יעזור להם או יכוון אותם.

בילדותי אהבתי לחגוג חגים עם כל משפחתי, היו לי שישה אחים: שלושה בנים ושלוש בנות, שרנו שירי חג סביב השולחן הערוך עם הריחות המעולים של המטעמים שאמי נהגה להכין, וחג השבועות היה האהוב עליי, מפני שהיינו מתלוצצים מעט בחג וזורקים מהחלון שקית מלאה מים ליד האנשים העוברים ליד. בבית ספרי לא היו מקצועות רבים כמו היום, אהבתי ללמוד את ההיסטוריה של העולם ולגלות דברים חדשים שלא ידעתי עליהם, כמו מנהגים, תרבויות וגילויים מעניינים ומרתקים. כשהתבגרתי עבדתי בתור חשבונאית ראשית של המדינה, במשרד האוצר.

כשהייתי בת 18 וחצי ואלישע (לימים בעלי ואב ילדי) היה בן 21, הלכתי לחתונה של בת דודתי עם משפחתי. וגם אלישע היה שם (אלישע עבד עם בת דודי בליטוש יהלומים ולכן הוזמן גם). אלישע ישב, הסתכל עליי מרחוק והזמין אותי לרקוד (אמי, למרות היותה אישה סגורה וצנועה, אישה דתיה, הבחינה בכך ושכנעה אותי לרקוד עמו). רקדנו ולאחר מכן הוא הזמין אותי לצאת איתו בשישי (אמי שוב שכנעה אותי ללכת עימו למרות שהייתה אישה דתיה, ולא נהוג לצאת בשבת), לפני הפגישה לא זכרתי את שמו ולכן קראתי לו אלי.

יצאנו במשך שנה, ורצינו להתחתן. כשאביו של אלישע נפטר לא יכולנו לעשות חתונה גדולה ומפוארת ולכן עשינו חתונה מצומצמת (בגלל האבל), התחתנו בדצמבר 1971, ובספטמבר 1972 נולד בננו הבכור ראובן (אבא של אריאל). לאחר מספר שנים, באוקטובר 1975, נולד בננו השני גיא, ולבסוף אופיר, שנולד במרץ 1981. הקמנו משפחה לתפארת ויש לנו כיום שמונה נכדים מקסימים וחמודים.

הזוית האישית

הנכד המתעד אריאל: נהניתי להקשיב ולשמוע את סיפור חייה של סבתא מזל, היה לי מעניין ומרתק, גיליתי דברים חדשים שללא העבודה, לא בטוח שהייתי יודע. אני מאחל לסבתא בריאות, אושר ושמחה.

מילון

מבצע מרבד הקסמים (על כנפי נשרים)
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן בעיקר ומעט מיהודי אריתריאה לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוריי הגשימו את שאיפת חייהם: לעלות לארץ הקודש“

הקשר הרב דורי