מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע דרך זיכרונות ילדות של סבתא נורית בירן

סבתא נורית ובתי בבית הספר
סבתא נורית בת שנתיים עם הכלב שלה
ילדות במושב וכלב שהוא בייביסיטר

אני נורית בירן, נולדתי בשנת 1950 בארץ ישראל במושב בני דרור. הוריי נולדו באירופה, אמי בגרמניה ואבי באוסטריה. הם עלו ללא הורים בעליית הנוער, ממש לפני שהתחילה מלחמת העולם השנייה. הורי אמי נספו בשואה, ההורים של אבי הספיקו לעלות ארצה ולגור בחיפה. זכיתי להכיר אותם.

סיפור ילדות ותמונה

נולדתי במושב שיתופי – בני דרור. המושב היה בתחילת דרכו. הבתים היו קטנטנים, השירותים היו משותפים לארבע משפחות בחוץ. כבישים לא היו, מגרשי משחקים לא היו. שיחקנו בחוץ בתופסת, מחבואים, טיפוס על עצים וכד'. לבית-הספר האזורי הגענו בעגלה רתומה לסוס, אחר כך על עגלה רתומה לטרקטור. בחזרה לרוב חזרנו ברגל. אחרי שעות בית הספר עבדנו במשק: אספנו ביצים, קטפנו תותים, עישבנו שדות מלפפונים, אפונה, עגבניות, ופירות הדר.

בבית שלי תמיד גידלו כלבים. בתמונה שבתי בחרה רואים אותי בגיל שנתיים עם הכלב שלי. כלב זאב, רועה גרמני, גדול, חכם, מחונך. הוא היה הבייביסיטר שלי. בתי בחרה בתמונה הזו כי ראתה אהבה ביני לבינו, שאני סומכת עליו, כמו אח גדול ששומר עלי.

עם כלבי בגיל שנתיים

תמונה 1

סיפורו של חפץ מיוחד

החפץ שבתי בחרה בו עבור התכנית הוא גביע יין. הגביע עשוי מכסף. על הגביע חרוט שמו של אבי, בשפה הגרמנית, ובעברית – בר מצווה. זה הגביע ששימש אותו בעלייה לתורה באוסטריה. סבי וסבתי זכו לעלות ארצה ולהביא מעט ציוד, כך הגיע הגביע לארץ, והוא קישט את בית הוריי. לאחר מותם לקחתי את הגביע, וכל נכדיי שעולים לתורה מברכים איתו על היין.

הגביע שעובר בין הדורות

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא נורית: מאוד אהבתי את המפגשים, נהנתי לראות את בתי עם החברות, כמה היא אהובה, חברותית וסקרנית.

בתי הנכדה המתעדת: אהבתי את המפגשים, כי סיפורי הילדות היו שונים ומעניינים.

מילון

ארצה
עלייה לארץ ישראל (בתי חשבה שזה ביטוי לאילוף כלבים, כמו הפקודה "ארצה").

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. האתגר בתוכנית לא היה רק אישור המוסדות הציוניים לעניין, אלא אף שכנוע והסברה להורי הנערים, על מנת שיאפשרו להם לעלות לארץ ישראל, אשר נחשבה כמסוכנת. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החיים היו צנועים, הילדים עבדו בחקלאות, שיחקו בטבע, היו שירותים משותפים לארבע משפחות“

הקשר הרב דורי