מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתי מתימן – חיים עובד

פעילות כללית במסגרת התכנית
בית ספר אורט גוטמן
ממעברת ראש העין לבניית המשפחה

שמי לירון, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא שלי, חיים עובד.

סבא נולד בתאריך 1.1.1942 בתימן, בכפר בשם שרץ. שמה של אמו מזל עובד ושם אביו שוקר עובד.

בתימן לא היו נוהגים לרשום את תאריך הלידה היומי הלועזי. רק שהגיעו סבא ומשפחתו לארץ הם היו צריכים לרשום בת.ז תאריך לידה, לכן תאריך הלידה הוא לפי בחירתו. ולגבי עיר הלידה – היה נהוג לרשום בנוסף לשם משפחה גם את הכפר שגרת בו. חלק מהתושבים היו קוראים את שם משפחתם על שם המקצוע בו עבדו.

ילדות

סבא מספר: "ילדותי הייתה במושב תנובות, שם גדלתי ולמדתי בבית ספר עממי. לאחר מכן מכן למדתי בתיכון נעורים. היינו משחקים במחניים, קלאס, חמש אבנים, גולות, מחבואים ועוד. היו לי חברים ושמם: יוסף, דוד, שלמה, שלום והיו עוד חברים, אבל את אלו שציינתי אני זוכר במיוחד.

עלייה לארץ תקופות המעברות

בשנת 1949 עלינו ברגל, הלכנו בתימן עד מקום שנקרא חאשד ומשם לקחו אותי, את ההורים שלי ואת המשפחה שלי, לקחו גם חברים שלי ואת חלק מאנשי הכפר. לקחו אותנו במטוסים לארץ ישראל ולזה קראו מבצע "על כנפי נשרים".

הגענו למקום שנקרא ראש העין, זו הייתה אז מעברה. לי ולאחים שלי היה מאוד קשה: לא היה אוכל בשפע, זו הייתה תקופת הצנע, מקלחות כמעט ולא היו, פרנסה כמעט ולא היתה, ולכן היה קשה מאוד, וההתאקלמות שלנו ארכה זמן רב.

שירות צבאי

שירתי בחטיבת גולני. נלחמתי במלחמת ששת הימים ומלחמת כיפור. במלחמת ששת הימים נלחמה החטיבה שלנו באזור השרון לכיוון טול כרם, נכנסנו לכיוון שכם וכמובן שבדרכים היו מחבלים.

היינו צריכים לכבוש כפרים ערבים וכתוצאה מכך נהרגו חיילים שלנו. זה היה עצוב מאוד. במלחמת יום כיפור היינו בדחם ונכנסנו לכיוון העיר סואם. היינו במשך שישה חודשים מוצבים בתעלת סואם וגם שם היו תקריות גבול מול מחבלים וחברים שלי נהרגו ונפצעו. בכל המלחמות היה קשה ועצוב, מבאס וכואב.

הכרות, נישואים ובניית משפחה

הכרתי את אישתי בעבודתי כמדריך בבית אריזה. היא עבדה כאורזת. מפה לשם יצאנו ביחד שלוש שנים. זה היה כמובן לאחר השירות הצבאי,  התחלנו לצאת ועשינו הכרת משפחה. לאחר שנתיים התחתנו ולאחר שנה נולד לנו בן הבכור בשם אבי. לאחר מכן הבאנו לעולם עוד ארבעה ילדים. כולם התחתנו והביאו לי 14 נכדים. כמעט כל שבוע יש ימי הולדת לבני המשפחה וזה משמח אותי ואת משפחתי, יש הרבה רעש צחוקים וכיף. אנחנו מחכים שהנכדים יתחתנו.

כיום

היום אני פנסיונר, מבלה הרבה בים וזה לאחר שעבדתי 40 שנה ברשת סופר מרקט כמנהל. היום אני מרשה לעצמי לנוח, לבלות הרבה עם המשפחה ועם החברים שלי שגם הם פנסיונרים, ואני מטייל ונהנה מהחיים.

הזוית האישית

לירון הנכדה המתעדת: היה לי מעניין לדעת דברים חדשים על סבא, מאוד נהניתי מההשתתפות בתכנית.

סבא חיים:  הרגשתי מדהים בתכנית, היה כיף לספר את הסיפור שלי גם אם זה בפעם ה- 11.. זה פשוט כיף לראות שלנכדים שלי כיף לשמוע את סיפור החיים שלי.

מילון

בית אריזה
מִבְנֶה שֶׁעוֹסְקִים בּוֹ בַּאֲרִיזַת סְחוֹרוֹת (וּבְיִחוּד פְּרִי) לְמִשְׁלוֹחַ: בָּתֵּי אֲרִיזָה לִפְרִי הָדָר.

ציטוטים

”כמעט כל שבוע יש ימי הולדת לבני המשפחה וזה משמח אותי ואת משפחתי, יש הרבה רעש צחוקים וכיף. אנחנו מחכים שהנכדים יתחתנו“

הקשר הרב דורי