מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבי לארץ והתאקלמותו

תמונה שלי ( חן)
תמונה של סבא שלי דראבו
עלייתו של סבתי לארץ והתאקלמותו

סבא שלי דרבאו נגאש, נולד בשנת 1967, בעיר מקלה שבאתיופיה.

מקלה היא עיר הבירה של טיגרה, ונמצאת בצפון אתיופיה.

בטיגרה, לסבא היה עסק בצורפות. כשהתבשר על העלייה לירושלים, סבא מכר את כל רכושו, שטיחים, פרות, בתים ועסקים על מנת לעלות לישראל. לאחר מכן הוא בא לאשתו וילדיו והודיע להם על העלייה.

לקראת העלייה לירושלים התארגנו בני המשפחה כל היום ובשעה 2:00 לפנות בוקר יצאו בשקט מהבית ועזבו את מלקה לכיוון אדיס אבבה, שם התגוררו במשך שנה וחצי במקומות נסתרים כדי שלא ידעו שהם יהודים, והמתינו להודעה מגדולי הקהילה היהודית, שיודיעו להם מתי יוצאים לירושלים.

כעבור שנה וחצי במאי 1991, הודיעו להם שהם צריכים לצאת לדרך, לכיוון ירושלים, אבל לפני כן הם הלכו לנקודה מסוימת שנקראת "אמבשה". הם הגיעו ל"אמבשה" בשקט ובהחבא, והמתינו שם למטוס בואינג גדול, שהוצאו ממנו הכיסאות. כדי שיהיה מקום ליותר אנשים באותה טיסה. הם ישבו על הרצפה – נשים, ילדים, זקנים ומבוגרים.

הם הגיעו לישראל למרכז קליטה במושב ליד נתיבות.

הזוית האישית

חן: נהנתי ללמוד על השורשים שלי ולבלות עם סבא שלי.

מילון

מקלה
מֶקֶלֶה היא עיר ומחוז במדינת תיגראי שבאתיופיה. מקלה היא גם הבירה של תיגראי וביתה של משלחת האו"ם לאתיופיה ולאריתריאה. העיר נמצאת כ-650 קילומטרים צפונית לבירה אדיס אבבה. ("ויקיפדיה)

טיגריי
תיגראי היא אחת מהמדינות המרכיבות את הפדרציה האתיופית. תיגראי היא המדינה הצפונית ביותר באתיופיה וגובלת במזרחה בעפר, בצפונה באריתריאה, במערבה בסודאן ובאמהרה בדרומה. תיגראי אמהרה ואריתריאה הן לב האזור ההיסטורי חבש, הממלכות הקדומות ביותר אשר צמחו בצפון הרמה האתיופית כללו את תיגראי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא מכר את כל רכושו, שטיחים, פרות, בתים ועסקים על מנת לעלות לישראל. ורק לאחר מכן הודיע למשפחתו על העלייה.“

הקשר הרב דורי