מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבי ישראל מילר לישראל

סבי ואני (עומר) בחתונה של דודה שלי
תראו את הדמיון ביני לבין סבא כשהיה ילד
העלייה לארץ של סבי מארצות הברית וחלומות שיש לנו

שמי עומר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא שלי, ישראל מילר, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית. סיפורי על סבא יעסוק בחייו ובעלייתו לארץ ישראל ובחלומות שיש לשנינו.

סבא שלי נולד ב21 לנובמבר בשנת 1950, בפלורידה שבארצות הברית. היום הוא בן 73 וגר במעלה אדומים. שמו המלא הוא ישראל רוברט מילר. לאימא של סבא קראו ברניס, היא נולדה בפילדלפיה שבארצות הברית. אבא של סבא, ארנולד-אהרון, היה רופא שיניים. ההורים שלו נפגשו בזכות קרוב משפחה שהפגיש ביניהם, ואז הם התאהבו אחד בשני והתחתנו.

בזמן מלחמת העולם השנייה והשואה, הם גרו בסן פרנסיסקו שבארצות הברית עד שהמלחמה נגמרה. כשסבא שלי היה קטן הוא היה ממש רזה ונמוך, ובחגים כולם הרימו אותו כי היה קל במשקל.

סבא רבא רבא (סבא של סבא ישראל) גר לידם, ולכן בכל יום ראשון בני הדודים שלו שיחקו יחד איתו. סבא רבא שלי הכין תכשיטים יפים והכין שרשרת לסבתא רבתא שלי, היה כתוב על השרשרת את שמה. גם סבא שלי קיבל ממנו שרשרת עם שמו. סבא רבא עבד בחנות כלי חשמל והביא עבודות הביתה. סבא שלי עזר לו, הוא למד המון מהעבודות האלו עם סבא שלו. כשהיה בבית הספר סבא שיחק כדורגל, ניגן בחצוצרה וגם שיחק בייסבול.

סבא שלי התחתן עם סבתא שלי דבורה. הם עלו  לארץ בשנת 1983, כשהוא היה בגיל 32. סבתא שלי הייתה בת 30 ואבי היה בן 5, הם גרו בבית קטן מאוד במבשרת ציון, ליד ירושלים. שם הכירו הרבה עולים חדשים. הם בקושי דיברו עברית והיה להם קשה למצוא עבודה, אך לבסוף מצאו, למרות שלא ידעו עברית כל כך טוב. לא היה להם טלפון בבית או בעבודה לשנתיים וחצי הראשונות.

סבא שלי אוהב לטייל. בנוסף, יש לסבא יש חנוכייה שממש קל לנקות כי אפשר לפרק אותה בקלות. הוא היה רוצה שיהיה עוד דור של רופאי שיניים במשפחה. פסוקים שסבי אוהב לומר: "מי האיש החפץ חיים אהב ימים, לראות טוב נצור לשונך מרע ושפתך, מדבר מרמה סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורודפיהו" המשמעות של פסוקים אלו היא, באופן כללי: איך לשמוח בחיים ותמיד לשמוח עם מה שיש.

חלומות

חלום שיש לי, עומר הנכד, הוא להיות חייל. חלום שהיה לסבי הוא להיות רופא שינים. החלום שלי עדיין לא התגשם, כי אני עוד לא בגיל של צבא. החלום של סבא התגשם- הוא הלך לבית ספר לרופאי שינים במשך שבע שנים והיו לו הרבה מבחנים. עוד חלום שיש לי (עומר הנכד) הוא להיות וטרינר כי אני אוהב חיות. עוד חלום של סבא שלי – לראות את משפחתו גדלה ומתפרנסת כי הוא אוהב את משפחתו ואותי.

לדעת סבא אפשר להגשים את החלומות הללו, המשפחה יכולה לגדול. גם לדעתי החלום המשפחה הוא אפשרי להגשמה, אבל אני פשוט צריך להיות יותר גדול. עם זאת, לא ניתן לעזור בהגשמת החלום המשפחתי, כי אף אחד לא יכול להגדיל את הגיל שלי. נצטרך לחכות.

הזוית האישית

עומר הנכד המתעד: סבא אהב להתראיין כי הוא אוהב לעזור לנכדים. הוא גם אוהב את החיוכים שלי ויודע שאני חכם. אני אהבתי לשמוע סיפורים חדשים על חייו ולדבר אתו במסגרת זמן איכות.

סבא ועומר ליד ציור של סבא בילדותו

תמונה 1

מילון

שפציר
להסתובב בשלווה בשקט

תהילים ל"ד
תהילים ל"ד הוא המזמור השלושים וארבעה בספר תהילים (לפי המספור בוולגטה ובתרגום השבעים, המזמור ממוספר כמזמור ה-33). מזמור זה הוא אחד משלושה עשר המזמורים המשלבים בכותרתם אזכור לאירועים הקשורים בחייו של דוד. המזמור הוא אחד מעשרה מזמורים הפותחים במילה 'לדוד'. המזמור בנוי מאכרוסטיכון אלפביתי והחל מפסוק ב' ועד פסוק כ"ג - כל פסוק נפתח באות אחרת מהאלפבית לפי הסדר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ (תהילים ל"ד)“

הקשר הרב דורי