מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבא נחמן לביא לישראל

סבא וסבתא
סבא נחמן
חייו של סבא נחמן ומחזור תפילה מיוחד העובר במשפחה

סבא נחמן לביא נולד ברומניה. בשנים הראשונות לחייו אביו נרצח על ידי הנאצים והוא ביחד עם אמו ואחותו התחבאו בכל מיני מקומות עד שהם הצליחו לעלות לארץ כשהיה נער. בארץ הוא התגורר בישוב עירוני. אצל סבא דיברו רומנית ועברית. ברומניה לבשו וסטים ובגדים בגווני אדום. מאכלים אופייניים ברומניה הם פולנטה, מלאי וקציצות ברוטב עגבניות. יש לישראל ולרומניה יחסים דיפלומטיים מ-1948, כמו כן, לישראל יש שגרירות רשמית בבוקרשט ולרומניה בתל אביב.

בשירותו הצבאי נחמן היה מדריך חבלה בבסיס הדרכה להנדסה קרבית, הוא השתתף במבצע קדש, מלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים.

הוא בוגר הנדסת תעשייה וניהול בטכניון. היה חבר לשכת מנתחי מערכות. חבר הנהלת האגודה לצוותי שיפור. במקצועו היה מהנדס יצור. קיבל את פרס עמית כבוד של האגודה הישראלית לצוותי שיפור ושש סיגמא 2019, ומגן הוקרה על שם ישראל ערד לכבוד התנדבות לקשישים.

סבא נחמן נישא לסבתא ציפי ויש להם שלושה ילדים ושמונה נכדים.

גלגולו של חפץ

ממשפחתה של סבתא ציפי יש ספר מיוחד – מחזור לחגים. החפץ נוצר בשנת תשל"ב, 1972. מחזור החגים נוצר בישראל בירושלים. זהו מחזור לחגים בשם "שערי ציון" העשוי כספר בכריכה קשה.

במחזור כתובות התפילות שמתפללים בבית הכנסת בחגי ישראל. המחזור מורכב מ שישה חלקים: ראש השנה, יום כיפורים, סוכות, פסח ושבועות.

הספרים האלה היו שייכים לרחל ורנר ז"ל אשר הייתה אחות של סבא רבא שלמה יוסקוביץ. הם נולדו בורשה בפולין, עלו לישראל בשנים 1925 – 1927 בתור צעירים בדרך-לא-דרך. סבא רבא שלי יצא מביתו ללא רשות כשהיה בן 19 ועלה לארץ ופגש כאן את אחותו ואחיו שעלו לארץ לפניו. לא נשארו להם שום חפצים מבית הוריהם כי הם וכל שאר אחיהם ואחיותם נרצחו על ידי הגרמנים כשפולין נכבשה, ולכן קנו בארץ את המחזורים על מנת שיוכלו להמשיך להתפלל.

המחזורים הם ספרי תפילה שנקנו בישראל כדי לשמר את אורח החיים והתפילות של סבא רבא שלי ואחותו מבית הוריהם.

הזוית האישית

שחר: מתכנית הקשר הרב דורי למדתי הרבה על השורשים של משפחתי המורחבת וגם היותר קרובה. רציתי להודות לסבא וסבתא שלי על שיתוף פעולתם בתכנית, פינוי מהזמן שלהם ועל חשיפתי לדברים שלא ידעתי עליהם ובכללי על כל המשפחה. השיחות במהלכן דיברנו העשירו את הידע שלי מאוד. לאור דברים אלו, אני מודה לכם, משחר.

מילון

מחזור תפילה
מחזור תפילה, או בקיצור מחזור, הוא ספר תפילות לאחד או יותר ממועדי השנה היהודיים. השם "מחזור" התייחס בראשיתו לספר שבו היו רשומות התפילות של כל מחזור השנה, ימי החול, השבת, ראש חודש, תעניות והחגים השונים. רק מאוחר יותר החלו (בתחילה בקהילות אשכנז) להפריד בין סידור התפילה, לבין ה"מחזור". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא ביחד עם אמו ואחותו התחבאו בכל מיני מקומות עד שהם הצליחו לעלות לארץ כשהיה נער“

הקשר הרב דורי