מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבא מאיר צוציאשווילי

סבא ואני
סבא בצבא הרוסי עם חבריו
העלייה מגאורגיה לישראל

סבא שלי מאיר צוציאשווילי, נולד  ב 1945 בעיר סצ'חרה שבגיאורגיה.

סָצ'חֶרֶה היא עיירה בנפת סצ'חרה שבקצה הצפוני של מחוז אימרתי, גאורגיה. היא בנויה על גדותיו של הנהר קווירילה. העיירה משמשת כמרכז המנהלתי של הנפה. היא הוכרזה ליישוב עירוני בשנת 1964 ואוכלוסייתה מונה 6,140 איש. ויקיפדיה.

הוא עלה לארץ בפברואר 1972 בגיל שלושים ושלוש. המעבר מגאורגיה לארץ ישראל היה קשה. לסבא שלי שניים עשר אחים, חלקם עלו לארץ וחלקם נשארו בגיאורגיה. גֵּאיוֹרְגִיָה, המוכרת גם כגְּרוּזְיָה על פי השם הנהוג ברוסית וכג'וּרגִ'יָה על פי הערבית, היא מדינה באירואסיה, לחופו המזרחי של הים השחור, בקווקז. למדינה גבולות עם רוסיה מצפון, עם אזרבייג'ן במזרח, עם ארמניה וטורקיה בדרום, ובמערבה הים השחור. גאורגיה היא חלק ממדינות הקווקז, והעם הגאורגי הוא קבוצה אתנית קווקזית. ויקיפדיה

סבא החליט לעלות לארץ באותה תקופה, מכיוון שהחלה אנטישמיות בגאורגיה. הוא עבר דרך ארוכה בנסעה ובטיסה, עד שהגיעה ארצה. כשהגיע לארץ הוא לא ידע את השפה העברית והיה לו מאוד קשה בהתחלה. הייתה לו היתקלאמות קשה.

הבית הראשון של סבא היה בקריית ביאליק בשכונת צור שלום. כמה ימים לאחר שסבא הגיע לארץ, הוא התחיל לעבוד כמלגזן בבתי הזיקוק בחיפה.

בית זיקוק הוא מפעל תעשייתי העוסק בתהליכים של עיבוד נפט גולמי, או מוצרי מזון הזקוקים לעיבוד כגון: סוכר ומלח (מתייחסים בעיקר למחצבי טבע). תהליך זה חשוב ליצירת מוצרי נפט רבים כמו בנזין, סולר וחומרים ביטומניים כמו אספלט וקרוסין.

בית זיקוק נקרא כך, על שם התהליך הראשוני והמרכזי בעיבוד הנפט הגולמי, הכולל זיקוק רב שלבי להפרדת הנפט הגולמי המורכב ממספר רב של חומרים שונים. בבתי הזיקוק מבצעים תהליכי עיבוד נוספים, לתוצרים השונים שהתקבלו מתהליך הזיקוק.

בישראל, ישנם בתי זיקוק בחיפה (בבעלות חברת בתי זיקוק לנפט בע"מ) ובאשדוד (בבעלות פז בית זיקוק אשדוד בע"מ). סבא למד את השפה העברית במקום העבודה בבתי הזיקוק בחיפה.

כמובן שהתנאים בישראל היו שונים מגאורגיה, והוא היה צריך להתרגל לסגנון חיים שונה מאוד מהמקום שממנו הגיע, וכן לתרבות אחרת לגמרי. אחרי כמעט שנתיים ההורים של סבא עלו גם הם לארץ ישראל, ועברו לגור בצור שלום.

חצי שנה לאחר שהגיע ארצה, סבא התחיל להתרגל לסגנון החיים בישראל, והרבה לטייל ברחבי הארץ. האנשים אהבו אותו והוא אותם. סבא תמיד עזר לאנשים חסרי יכולת, והיה קונה להם מזון, שתייה, בגדים וכו.

בשנת 1980 נולד אבא שלי משה, סבא וסבתא כל כך התרגשו, והיו בעננים כי הם חיכו הרבה זמן לילד.

סבא מאוד אוהב את הדת, וכל יום בערב, הוא הולך להתפלל בבית הכנסת, מאז ועד היום.

הזווית האישית

אדיר: אני מאוד אהבתי לעבוד עם סבא שלי,להקשיב לסיפורו ולהכיר אותו טוב יותר. סבא מצידו גם אהב לשתף אותי בסיפור שלו.

מילון

צור שלום
ראשיתה של השכונה בחברת "צור שלום" שנוסדה בשנת 1920 על ידי יהודים מטרנסילבניה שברומניה, אשר רכשו אדמות בשטח השכונה והחלו לבנות את בתיהם בשנים 1947 - 1948שטחה של השכונה צורף לקריית ביאליק בשנת 1952.ויקיפדיה

ציטוטים

”סבא החליט לעלות לארץ באותה תקופה, מכיוון שהחלה אנטישמיות בגאורגיה. הוא עבר דרך ארוכה בנסעה ובטיסה, עד שהגיעה ארצה“

הקשר הרב דורי