מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבא דני בארי לארץ

אני סבא וסבתא ביום הנישואין ה50 שלהם
אחרי פריז
חווית הנסיעה באוריינט אקספרס

בשנת 1964 סיימתי את לימודי התיכוניים בבית ספר צרפתי באיסטנבול. באותה שנה התחלתי לימודי משפטים באוניברסיטת איסטנבול. אציין שבאותה אוניברסיטה למדו לפני מלחמת העולם הראשונה דוד בן גוריון ויצחק בן צבי.

באותה תקופה הייתי פעיל מאוד בארגוני נוער יהודיים ואף עמדתי בראש אחד מהם.

חלק מחבריי ואני רצינו לעלות לארץ עם סיום הלימודים. בשנה השלישית ללימודיי, בשנת 1967, החלה מתיחות בין ישראל למצרים והחלה התקופה שכונתה 'תקופת ההמתנה'. הייתה דאגה גדולה בקרב קהילות יהודיות בעולם לגבי גורל המדינה.

ב- 5 ביוני 1967 בבוקר נסעתי לאוניברסיטה על מנת לעבור מבחן בסדר דין פלילי. לידי ישבו סטודנט מפקיסטאן וסטודנט מירדן. הם אמרו לי: "הערבים מחסלים את היהודים בפלשתינה יש לך מזל שאתה כאן". הבנתי שהמלחמה החלה וכמובן לא היה לי ראש למבחן, יצאתי ויצרתי קשר עם חבריי שרצו להתנדב בארץ. באותו לילה נפגשנו והחלטנו לפנות בבוקר לקונסוליה הישראלית כדי להגיע לארץ.

בבוקר כשפנינו לקונסוליה נאמר לנו שהמצב בחזית הוא טוב ושלא זקוקים למתנדבים בארץ. הניצחון במלחמה גרם להתרגשות רבה בכל קהילות העולם וגם בקהילה היהודית באיסטנבול. כשבועיים לאחר סיום המלחמה הקונסול הישראלי באיסטנבול פנה אלינו והזמין אותנו להשתתף בוועידה ציונית בינלאומית שתתקיים בווארזה, איטליה.

אני ושלושה חברים התארגנו, קנינו כרטיסים למחלקה שנייה ברכבת המפורסמת האוריינט אקספרס למילאנו. תא הקרון במחלקה השנייה לא היה כל כך נוח לשינה. בלילה הראשון אחד החברים החליט לעבור לקרון במחלקה הראשונה שהיה ריק מאדם. זה קרה כשהרכבת עברה לתחומי יוגוסלביה, ארץ קומוניסטית באותה תקופה.

בבוקר גילינו לתדהמתנו שהקרון אליו עבר חברנו נותק מהרכבת, כל חפציו ומסמכיו נותרו בתא שלנו. חששנו שהוא ייעצר ללא מסמכים ויהיה קשה מאוד לשחררו. תיכננו לרדת בעצירה בבלגרד ולהסביר לשלטונות את מה שארע. זמן קצר לפני ההגעה לבלגרד, חזר חברנו לתא וסיפר שהעירו אותו כשניתקו את הקרון ושעבר לקרון אחר במחלקה הראשונה וישן שנת ישרים.

הוועידה בווארזה הייתה מוצלחת מאוד, פגשנו שם מנהיגים יהודיים מקהילות יהודיות באירופה. חלק מאותם מנהיגים עלו בהמשך לישראל והשתלבו בתחומים שונים בארץ.

שנה לאחר אותה ועידה סיימתי את לימודיי ובסוף אוקטובר 1968 עליתי לארץ.

בארץ הוסמכתי כעורך דין.  שירתי 23 שנים בצה״ל בתפקידים משפטיים שונים. סיימתי את שירותי בצה״ל בתפקיד תובע צבאי ראשי.

עם שחרורי בשנת 1997 מוניתי כשופט בתל אביב עד לסיום תפקידי בשנת 2021.

קישור לסרטון סיפורו של סבא דניאל בארי

הזוית האישית

סבא דני: נהנתי מהתכנית שאיפשרה להדק יחסים עם נכדתי עלמה. העברתי לה מידע שלא ידעה אודותיו, על תקופת נעורי ועלייתי לארץ. התוכנית אפשרה לי להכיר אנשים מעניינים נוספים וסיפורים מרתקים ששיתפו אותנו.

הנכדה עלמה: התוכנית הייתה נהדרת וגרמה לי להכיר לא רק את הסיפור של סבא שלי ושל משפחתי אלה גם סיפורים שונים ודומים של סבים וסבתות אחרים. בנוסף היה לי מעניין לשמוע את סיפור חייו של סבא ולדעת עליו עוד דברים שלא ידעתי קודם.

מילון

קונסול
נציג רשמי של מדינה שאינו שגריר הנשלח למדינה אחרת לקידום מדינות חוץ

האוריינט אקספרס
האוריינט אקספרס (Orient Express) הייתה רכבת נוסעים מהודרת, שפעלה במשך קרוב למאה שנה בין פריז לאיסטנבול. היא יצאה לדרך לראשונה ב-4 באוקטובר 1883 וערכה את נסיעתה האחרונה ב-19 במאי 1977. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”צריך לדעת להנות גם מדברים קטנים“

הקשר הרב דורי