מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבא גרישה שיינרמן לארץ ישראל

סבי בילדות
סבי בבית הקברות של אמו
סבא מספר על ילדותו, העבודה במוזיאון אֶרְמִיטָאז' והעלייה לישראל

שמי קארין אברמוב, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. בחרתי בדמות של סבא גרישה שיינרמן כדמות שאתאר ואתעד את סיפור חייה. בחרתי בסבא משום שהוא דמות חשובה ומשמעותית מאוד בחיי. סבא נולד בתאריך 29.5.1948 ברוסיה. כיום הוא בן 74 ומתגורר בעיר נתניה.

תקופת הילדות

סבא שלי נולד ברוסיה וגדל בעיר לנינגרד, כיום קוראים לעיר סנט פטרסבורג. באותם ימים לבתי הספר לא היו שמות והייצוג שלהם היה במספר. סבי למד בבית ספר מספר 236. לסבא היו תחביבים שונים בילדותו. מכיוון שגרו באזור שרוב השנה היה מושלג, רוב התחביבים שלו היו לשחק משחקים בשלג. הוא נהג לגלוש בשלג על מגלשיים, מזחלות וגלגיליות.

תקופת בית הספר 

סבא שלי למד בבית הספר 12 שנות לימוד. המקצועות אותן למד הן רוסית, אנגלית, היסטוריה, גיאוגרפיה, זואולוגיה, ביולוגיה, שיעורי מלאכה  וחינוך גופני. באוקטובר 1917 התרחשה המהפכה ברוסיה לכן תלמידי כיתות א', ב', ו-ג' נקראו אוקטיאבראטה, מהמילה אוקטובר. תלמידי כיתות ד', ה', ו', ו-ז' נקראו חלוצים. כיתות ח' ו-ט' היו חברי הקומסומול. איגוד, הנוער הקומוניסטי. בבית הספר אפשר היה להביא אוכל מהבית אבל גם אפשר היה לקנות בזול בקפיטריה.

עבודה ועיסוק

סבא שלי עבד במוזיאון הנקרא ארמיטאז' והדריך סיורים בעיר. ארמיטאז' הוא המוזיאון הגדול ביותר ברוסיה ויש בו הרבה ציורים ופסלים. במהלך הסיורים סבא נהג לספר עליהם מידע לתיירים שהיו מגיעים. לדוגמה – מי עשה אותם, מתי הכינו אותם ועל התוכן שעומד מאחורי הכנת הציורים. בנוסף, בטיולים ברחבי העיר, הוא סיפר לתיירים על המראות הססגוניים, על היסטוריה של העיר ועל הנופים היפים ביותר בלנינגרד. לנינגרד היא עיר גיבורים ובתוכה התרחשה המהפכה בה הפילו הבולשביקים את הצאר בשנת 1917. במוזיאון הארמיטאז' נמצא כעת בארמון לשעבר של המלך והוא נקרא ארמון החורף.

עלייה לארץ

סבא שלי הגיע לישראל במאי 1989 בטיסה. העולים היו לבושים במעילים חמים וכובעי פרווה. הייתה התרגשות גדולה מכיוון שאף אחד מהם לא ידע מה מצפה להם בארץ החדשה. בנוסף, הם היו צריכים להתרגל לשפה חדשה ולא מובנת, והיה חשש גדול שיהיה קושי למצוא תעסוקה. הכל היה לא ידוע  ולא מובן. הם הביאו הרבה בגדים, כלים, וחפצים חיוניים כי הם פחדו שבישראל לא היה להם כסף לקנות רכוש חדש. בחצי השנה הראשונה הם למדו את השפה ובמקביל עבדו קצת, זה היה קשה מאוד אבל בהדרגה המצב השתפר: הם מצאו עבודה, למדו את השפה וקנו דירה.

הזוית האישית

קארין הנכדה המתעדת: היה לי מעניין לדעת דברים חדשים על העבר של סבא שלי. הרגשתי במהלך הראיון שאני כמעט לא יודעת כלום על עברו. בזכות העבודה על תכנית קשר הרב דורי הכרתי את סבא שלי יותר. בעיקר למדתי דברים חדשים כמו על החוויות של סבי מבית הספר, מתקופת  ילדות שלו ועוד. לסבא שלי היה כיף ומעניין לספר על סיפור החיים שלו. הוא רוצה  שיזכרו וינציחו אותו מנקוד מבט חיובית.

מילון

אֶרְמִיטָאז'
אֶרְמִיטָאז' (ברוסית: Эрмитаж; רשמית: "ארמיטאז' הממלכתי", "Госуда́рственный Эрмита́ж") הוא כינויו של מוזיאון בסנקט פטרבורג שברוסיה, המוזיאון לאמנות הגדול ביותר ברוסיה שנחשב לאחד המוזיאונים הוותיקים, הגדולים, הידועים והחשובים ביותר בעולם לאמנות והוא המוזיאון השני בגודלו בעולם.האוסף הכביר של מוזיאון ארמיטאז' הממלכתי מוצג בשישה בניינים, שהראשי בהם הוא ארמון החורף, מבנה ששימש כמקום מגוריהם הרשמי של הצארים הרוסים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב ללמוד טוב“

”סבא שלי עבד במוזיאון הנקרא ארמיטאז' והדריך סיורים בעיר. ארמיטאז' הוא המוזיאון הגדול ביותר ברוסיה“

הקשר הרב דורי