מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבא באנייה אקסודוס

מפגש בתוכנית הקשר הרב דורי
תעודת עולה של סבא שלי באניית אקסודוס
סבא יצחק מנגוט במסעו ארצה, באוניית מעפילים

סבא שלי יצחק מנגוט נולד בשנת 1943. השנה נחגוג לו בשמחה יום הולדת שמונים.

סבא נולד ברוסיה באזור הרי אורל, במערב סיביר. הוריו הגיעו לשם כשברחו מפולין, מאימת הנאצים בפרוץ מלחמת העולם השנייה ב 1939. הרוסים התירו לרבים להיכנס למדינה, והעבירו אותם למחנות עבודה, כמו זה שאבי נולד בו, וכך גם אחיו הגדול ממנו. האזור היה קשה למחיה והחורף קר עם מינוס ארבעים מעלות. התינוקות הוחזקו בנפרד במבנים מיוחדים. בסיום המלחמה הורשו היהודים לעזוב את המדינה, והמשפחה התחילה במסע לארץ ישראל.

משפחת מנגוט מחליטה לעלות לארץ ישראל, ועולה באוניה אקסודוס. אקסודוס או יציאת אירופה תש"ז הייתה אוניית מעפילים, שיצאה מנמל סט שלחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,554 נוסעים ניצולי השואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,284 נשים, 1,568 גברים, 1,017 נערים ו-685 ילדים. (ויקיפדיה)

באותן שנים שלאחר סיום מלחמת העולם השנייה, החל מ 1945, האנגלים שלטו בארץ ישראל. הם לא התירו לאוניות המעפילים ,להיכנס לארץ והעבירו רבים מהם למעצר במחנות בקפריסין. מעטים בלבד הצליחו להסתנן בכל מיני דרכים לישראל. גם סבתא שלי יהודית נולדה במחנה כזה בקפריסין, בשנת 1948. לאונייה אקסודוס היה סיפור מיוחד שזכה להד תקשורתי בכל העולם. כשעל סיפונה כ 4,500 מעפילים, כולל נשים וילדים,הם יצאו בחשאי מצרפת ביולי 1947 .

סבא היה אז ילד קטן בן ארבע ולא זוכר הרבה מהמסע. הוא זוכר שאכל דייסה טעימה, עשויה מביסקוויטים ומים, וזוכר גברים מסתובבים בגופיית לבנות. היה אז חודש יולי חם.

אקסודוס או יציאת אירופה תש"ז הייתה אוניית מעפילים, שיצאה מנמל סט שלחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,554 נוסעים ניצולי השואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,284 נשים, 1,568 גברים, 1,017 נערים ו-685 ילדים. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, וגורשו בכוח לצרפת, ומשם למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר.

האנגלים הצליחו להוריד את המעפילים לאוניות אחרות, והחזירו אותם לנמל המוצא לצרפת. זה היה שינוי ממדיניות האנגלים עד אז והמעצרים של העולים בקפריסין. בצרפת העולים סרבו להתפנות והאוניות  המשיכו בדרכן לגרמניה.

כל המסע הזה זכה לביקורת קשה בכל העולם. המסע של שורדי השואה חזרה לגרמניה. האנגלים נכנעו לדעת הקהל העולמית והספינות חזרו לישראל עם העולים.

סבא, אחיו וההורים הגיעו לחיפה ב 1947. בהגיעם הם מקבלים דירה בעיר התחתית בחיפה. כמו העולים הרבים שהגיעו לארץ, הם חולקים דירה אחת עם משפחה נוספת. כל משפחה בחדר אחד. המטבח במשותף וכך גם שירותים והמקלחת. מדינת ישראל הצעירה רק בתחילת הדרך, והחיים היו מאוד צנועים.

סבא זוכר בית ספר יסודי שלא היה אהוב עליו במיוחד. אבל בגיל תשע הוא נכנס לתנועת הנוער" השומר הצעיר" ושם נהנה מהפעילויות, הטיולים והחברים.

את התיכון סבא העביר ב״כפר גלים״. בית ספר תיכון  חקלאי. סבא אהב מאוד את העיסוק בחקלאות, ועד היום הוא גנן מוכשר שנהנה מטיפוח גינה לתפארת.

סיפור מעניין מתקופה זו – הונצח בסרט אקסודוס שהוסרט באותן שנים( 1960 )ובחלקו גם בארץ. בסרט הופיעו ילדי כפר גלים, בסצנה של ילדי קיבוץ גן דפנה, המריעים לעולים החדשים המגיעים ארצה. סבא מופיע שם כנער, לכמה שניות.

בצבא סבא שירת בצנחנים. הוא השתתף במלחמת ששת הימים בכיבוש הגולן, כשהצנחנים נוחתים על הגולן הסורי בהליקופטרים. בהמשך למד כימיה ועבד במפעל ״רפא״ל״ שנים רבות עד לפרישה.

כיום סבא וסבתא גרים בעצמון על ידינו. הם ממייסדי הישוב. אמא גדלה בעצמון מגיל שלוש, וגם אני נולדתי בישוב.

הזווית האישית

יובל: שמחתי לספר את הסיפור של סבא שלי, אני שמח שהוא הצליח לעלות לארץ ישראל, על אף הקשיים.

מילון

אקסודוס
אקסודוס או יציאת אירופה תש"ז הייתה אוניית מעפילים, שיצאה מנמל סט שלחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,554 נוסעים ניצולי השואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כל המסע הזה זכה לביקורת קשה בכל העולם. המסע של שורדי השואה חזרה לגרמניה. האנגלים נכנעו לדעת הקהל העולמית והספינות חזרו לישראל עם העולים“

הקשר הרב דורי