מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבא אברהם פדידה ז"ל ממרוקו

תוכנית הקשר הרב דורי בחט"ב אורט גוטמן
בית ספרי חט"ב אורט גוטמן
סבא שלי עלה לארץ ממרוקו בגיל 13

שמי קסם ובחרתי בדמותו של סבא שלי אברהם ז״ל כדמות שאתאר ואתעד את סיפור חייו, בחרתי בסבא שלי משום שהוא חשוב ומשמעותי בחיי. את סיפור חייו שמעתי כמובן, מפי אמי.

ילדותו: של סבא אברהם 

סבי נולד בשנת 1939 בארץ מרוקו בעיר קזבלנקה, היו לו שני אחים גדולים ואחות קטנה. האח הגדול של סבי נפטר במרוקו בהיותו בגיל 16. הוא נפטר בתאונת דרכים. חוץ מהמקרה הזה סבי תמיד סיפר שהילדות שלו הייתה מאוד יפה ושמחה, כל ילדי השכונה היו נפגשים בחצר משחקים עד השעות המאוחרות.

העלייה לארץ במסגרת עליית הנוער

בשנת 1952 כשסבי היה בן 13 בערך הוא עלה לארץ לבדו לארץ עם מזוודה ביד. הוא הפליג באונייה, כאשר הגיע לארץ התארח אצל מכרים של המשפחה וחיכה להוריו שיעשו גם הם עליה והמשפחה תתאחד.

סבי עלה כנער לבדו לארץ, אלה היו השנים בהם פרחה ברחבי העולם עליית הנוער לישראל. ראש הממשלה דאז, בן גוריון ידע שאם בני הנוער יגיעו לארץ, בעקבותיהם יגיעו גם הוריהם ובני משפחותיהם ואכן כך היה. אלה שנות העלייה הגדולות למדינת ישראל. "בין השנים 1948–1951 עלו לישראל כ-28,000 יהודים מצפון אפריקה. בהמשך עם הכרזתה של מרוקו כמדינה עצמאית, קיבלו היהודים זכויות מלאות באופן הצהרתי, אך נותר חשש לגבי עתידם. בעקבות לחצי הליגה הערבית מאותה שנה נאסרה עזיבתם, אם בכוונתם לעלות למדינת ישראל, ועיקר העלייה הייתה בלתי חוקית, באמצעות המחתרת היהודית במרוקו דרך המדינות צרפת וספרד. עד שנת 1967 עזבו את מרוקו 250,000 יהודים, חלקם לאירופה ולמדינות צפון אמריקה, ורובם עלו למדינת ישראל". (ויקיפדיה). סבי היה בגל עלייה זה של עליית הנוער לישראל.

צבא

סבא הגיע לגיל גיוס, והתגייס לצבא, סבא לחם במלחמות ישראל, כל השנים במסגרת שירות המילואים שלו. לאחר תקופה גם אחיו הקטן עלה ארצה והתגייס גם לצבא שניהם יחד לחמו באותה מלחמה, סבי היה מוביל תחמושת בצבא ואחיו היה לוחם.

הכרות ונישואין

לאחר השחרור מצה״ל סבי עבר להתגורר בקיבוץ ועבד כטרקטוריסט. בזמן זה עלתה חלק ממשפחתו לארץ והתגוררה במעברה בנתניה. חלקם מבני המשפחה התגוררו בדיור לעולה, בקריית נורדאו וחלקם בוותיקים, שם סבי פגש את סבתי ג׳קלין פדידה ז״ל. הם התחתנו נולדה להם בת ולאחר מכן נולד בנם. כשלבנו השני חגגו ברית מילה, ממש לכבוד האירוע הוריו עלו ארצה.

במהלך כל השנים בארץ, סבא שעלה לבדו כנער בגיל 13, היה מאוד עצמאי ולמד להסתדר ולשרוד המון שנים לבדו בארץ.

תחביבים

סבי היה אדם מאוד חברותי, חוג החברים שלו היה מאוד רחב, הם היו נוהגים לצאת לבילויים, טיולים בחו"ל, בתי קפה ולבלות בחוף הים. סבי אהב מאוד ספורט וכמובן את חיק המשפחה הגרעינית והמורחבת.

הזוית האישית

קסם: היה לי מאוד מענין להקשיב לסיפוריה של אמי על סבי. אני מאוד נהניתי לשמוע את אמי מספרת על סבי, אמי מאוד שמחה כששמעה שאני רוצה לשמוע את ההיסטוריה של סבי. אני גאה בסבי על כל הדרך הקשה שעשה, ובחר לעלות לישראל. היה לי חשוב לשמוע את תולדותיו של הסבא שלא הכרתי.

מילון

להצליח בחיים
כמה שיש יותר הצלחות יש יותר עליות.

עליית הנוער מצפון אפריקה
"בין השנים 1948–1951 עלו לישראל כ-28,000 יהודים מצפון אפריקה. בהמשך עם הכרזתה של מרוקו כמדינה עצמאית, קיבלו היהודים זכויות מלאות באופן הצהרתי, אך נותר חשש לגבי עתידם. בעקבות לחצי הליגה הערבית מאותה שנה נאסרה עזיבתם, אם בכוונתם לעלות למדינת ישראל, ועיקר העלייה הייתה בלתי חוקית, באמצעות המחתרת היהודית במרוקו דרך המדינות צרפת וספרד. עד שנת 1967 עזבו את מרוקו 250,000 יהודים, חלקם לאירופה ולמדינות צפון אמריקה, ורובם עלו למדינת ישראל". (ויקיפדיה).

ציטוטים

”כל המוסיף גורע“

הקשר הרב דורי