מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו סבא נפתלי מאפגניסטן

תמונה עם סבתא במוזיאון
פעילויות משפחתיות עם סבא
גילגולה של כוס לקידוש

סיפור העליה לארץ

סבא נפתלי בצלאל מספר:

"עליתי לארץ מאפגניסטן בגיל שלוש. כאשר הגעתי לארץ, הורי לא ידעו את תאריך הלידה המדויק שלי. הם ידעו כי נולדתי שבועיים לפני ראש השנה, אך לא היה בידיהם מסמך המאשר זאת. משרד הפנים החליט לתת לי תאריך לידה שרירותי 15.1.1949. כאשר בגרתי שיניתי את תאריך הלידה ל 9.9.49.

כשנחתנו בארץ בשנת 1952 הסוכנות לקחה את כל המשפחה למעברת עולים בקריית שמונה שנקראה חלסה. חיינו בתנאים קשים, ישנו באוהלים וירד גשם, היה קר. כעבור שנתיים עברנו לכפר שלם בתל אביב. הייתי בגן ילדים ובכיתה א' הייתי בבית ספר יסודי בשם אלקלעי עד כיתה ח'. משם המשכתי לתיכון שהיה פנימייה בכפר בתיה שהיה ממלכתי דתי.

התגייסתי לצבא לחיל גולני ושירתי שלוש שנים מאתגרות. הייתי חייל מצטיין של גדוד 12 בשם ברק ונשלחתי לצעדת הולנד כפרס. סיימתי את השירות בצבא ומהתעשיה האווירית פנו אלי שאבוא לעבוד אצלם. הוכשרתי להיות מבנאי מטוסים ועבדתי 44 שנים.

יצאתי לגמלאות בגיל 64 והיום אני גמלאי נהנה מהזמן שיש לי – קאנטרי, ספורט, פרלמנט עם חברים, הרצאות ומבלה עם שמונת נכדים ולוקח אותם לסרטים וטיולים".

משחקי ילדות של פעם

היום רוב הילדים משחקים במשחקי מסך כמו בטלפון או בטיק טוק, אקס בוקס וכד'. בתקופה שסבא וסבתא היו ילדים המשחקים היו שונים.

יעל מספרת על סבא

תחביבים

סבא שלי לא מסתפק בתחביבים "רגילים" כמו הליכה או בישול, אלא תמיד הולך על האקסטרים. לפני כמה זמן הוא יצא לטיול עם חברים, לא לשחק שחמט אלא ממש טיול אקסטרים – עם אומגות, סנפלינג, הליכה על גשרים ארוכים ומפחידים, לא בטוחה שאני הייתי מוכנה לעלות עליהם אבל סבא נפתלי אוהב ללכת על הקצה.

בילויים משותפים

סבא אוהב לקחת אותנו הנכדים לבילויים כייפים ומהנים כמו סרטים, ארוחות טעימות במסעדות והאהובה עליי היא דווקא המסעדה של סבתא שמכינה אוכל הכי טעים. הוא גם לוקח אותנו לקאנטרי ולטייל ותוך כדי לוקח שיעורי ספורט ימי.

פעילויות משפחתיות עם סבא

תמונה 1

חפץ שעבר במשפחה

בתמונה ניתן לראות כוס עתיקה ומיוחדת שהגיעה מאפגניסטן ועברה מדור לדור במשפחתנו. הכוס היא כוס לקידוש ועשוייה מכסף טהור.

 כוס לקידוש מאפגניסטן

תמונה 2

הזוית האישית

יעל: במהלך המפגשים הגיעו גם סבתא וגם סבא, אך בחרנו לספר את סיפורו של סבא. ליום העיון במוזיאון אנו הגעתי עם סבתא והיה יום מרגש וכיף.

מילון

חלסה
שמה של מעברה שעליה הוקמה העיר קריית שמונה

ציטוטים

”חשוב להנות מהחיים ולמצות כל רגע.“

הקשר הרב דורי