מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו לישראל של סבי – שלמה כליפה

תמונה של סבא שלמה ועמית בבולגריה לפני כמה שנים
פעילות כללית במסגרת התכנית
החיים בסוריה והעלייה המסוכנת אל ישראל

שמי עמית, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד סיפור מחייו של סבי, שלמה כליפה, שסיפר לי אודות עלייתו לישראל. את הסיפור העלינו והנצחנו במאגר המורשת של התכנית.

סבא שלמה – ילדות בדמשק

הכול התחיל בתאריך 29.11.1947, התאריך בו סבי שלמה כליפה נולד בעיר דמשק שבסוריה. באותה תקופה, הפלסתינים התפרעו בסוריה, הם בזזו, היכו, התנכלו ליהודים ומיררו את חייהם והכל בגלל הקמת מדינת ישראל. משפחתו של סבי סבלה מאוד מהמצב והם חיפשו דרכים לברוח מסוריה מהפלסתינים.

באותו הזמן יהודים רבים ניסו לברוח מסוריה, רובם כשלו ונהרגו בעת ניסיון הבריחה והסיכויים להצליח לעלות למדינת ישראל היו נמוכים מאוד. אבל בני המשפחה של סבי היו מוכנים לקחת את הסיכון ולהתחיל את חייהם במדינת ישראל. את המסע הזה הם התחילו בלי כלום, הם השאירו את כל רכושם בסוריה והתחילו את העלייה לארץ ישראל.

סבא מספר: "בהתחלה הוברחנו מסוריה ללבנון ומשם הוברחנו דרך סירות ואוניות מעפילים. באמצע לב ים העבירו אותנו לסירות של יהודים שהעבירו אותנו לקיבוץ חולתה, עד שימצאו לנו בית לגור בו. החיים בקיבוץ היו קשים מאוד עבורינו, אז עברנו לבאר יעקב, שם גרנו באוהלים. מרוב העוני שם (זו הייתה תקופת הצנע בארץ), היו מחלקים לנו תלושים שאיתם היינו אוכלים וקונים דברים חיוניים.

בהתחלה החיים בישראל היו קשים מאוד, הייתה לנו בעיה כלכלית והיה קשה לחיות ככה, עד שעברנו לקריית אונו והתחלתי ללמוד בבית ספר ניר. בזכות בית הספר הכרתי המון חברים והיה לי כיף מאוד בקריית אונו, ואפילו התחלתי לשחק בהפועל קריית אונו בכדורגל בתפקיד בלם, המשכתי לשחק שם במשך כל חיי עד שהגעתי לגיל 30 ופרשתי מכדורגל.

לאחר מכן עברתי לעיר בת ים, שם דרך היכרות בין המשפחות הכרתי את אשתי כיום – רחל. בשנת 1974 התחתנו בתל אביב ומאז נולדו לנו שלושה ילדים: קלרי, שוקי ולימור. אני אוהב לצפות בכדורגל ובמיוחד בקבוצת הפועל תל אביב ואני עובד בחנות בגדים. כיום אנחנו חיים בעיר חולון,יש לנו 12 נכדים ואנו בתקווה לראות גם את הנינים שלנו.

הזוית האישית

עמית הנכד המתעד: היה לי נהדר לשמוע את סיפור העלייה של סבי ואני חושב שכל אחד צריך לדעת איך משפחתו עלתה לארץ.

סבא שלמה: היה לי טוב לשתף את הסיפור שלי עם נכדי, אני שמח שתיעדנו אותו במאגר המורשת של התכנית.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היה שווה להסתכן בשביל להגיע לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי