מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו לישראל של סבא ולרי בוביר

סבא כיום
פעילות כללית במסגרת התכנית
ציוני דרך מרכזיים בחייו של סבא

שמי אמילי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבי, ולרי, במאגר המורשת של התכנית.

לסבא שלי קוראים ולרי בוביר, הוא אביה של אמי. הוא נולד בבלרוסיה בעיר ברסט בתאריך 6.5.1954. לסבא יש אחות אחת בשם לולה ולה שני ילדים: ילנה בת ה-50 ואלכסנדר בן ה-33. הייתה לו עוד אחות בשם סבטלנה, היא נפטרה בגיל 3 משום שבעבר הייתה מלחמה, ולא היה מה לאכול. סבטלנה הייתה מאוד חלשה ובגלל זה היא נפטרה (ז"ל).

הוריו של סבא נולדו וגרו בבלרוסיה בעיר ברסט. סבא מספר שהייתה לו ילדות קשה: בשנת 1961 כשהיה בן 6, נפטר אביו עקב מחלה קשה. סבא מספר שכשאביו נפטר הוא היה מאוד חסר בבית, ותמיד הרגישו בחסרונו. סבא למד בבית הספר והתחיל לעבוד בגיל 14 כדי לפרנס את המשפחה (הכסף שאמו הרוויחה לא הספיק למשפחה), הוא עבד במפעל ואחרי שסיים את הלימודים היה נהג משאית. בנוסף לכך, סבא אהב לקרוא ספרים, לשחות, לעשות ספורט ולשחק בקלפים.

כיום, סבא בן 68, נשוי לסבתי גלינה. בפנסיה, בתקופת הקורונה, הוא המשיך לעשות ספורט, קרא ספרים. סבא אבא לאמי ולדודתי סבטלנה וסבא לשבעה נכדים: אחיות שלי מיה ומילנה, בנות הדודות שלי לאה ומאיה, בני דודי אילאי, איגור, שנהרג בתאונת דרכים, ולי.

העלייה לארץ ישראל

בשנת 1976 סבי מאוד רצה לעלות ארצה, אבל היה מאוד קשה לעלות מכיוון שלא לכולם הסכימו לעלות ארצה. לכן בשנת 1993 נסע סבי לבדו לארץ ישראל למשך כשנה, במהלכה התגורר אצל חבר בנתניה. כשחזר סבי מארץ ישראל, סיפר שהוא מאוד נהנה שם, שנתניה היא עיר מיוחדת ויפה ושהוא מאוד רוצה שכל המשפחה תעבור לארץ ישראל. בשנת 1997 כל המשפחה עלתה לארץ ישראל. המשפחה החליטה לגור בעיר נתניה. היה מאוד קשה להתרגל לסביבה כיוון שלא ידעו את השפה וגם כי בנתניה היה הרבה יותר שונה מהארץ שבאו ממנה – בלרוסיה, בנוסף לכך הם למדו באולפן.

הזוית האישית

אמילי הנכדה המתעדת: תודה לך, סבא, שסיפרת לי את הסיפור והשתתפת איתי בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

ברסט
בְּרֶסְט היא העיר השישית בגודלה בבלארוס ומרכז מחוז ברסט השוכנת בסמוך לגבול עם פולין (ממול לטרספול). בעיר 347,576 תושבים (נכון ל-1 בינואר 2018. בשנת 2019 נתגלו בקבר אחים בעיר גופות רבות של יהודים שנרצחו בשואה בירי בראשם ונקברו בבור, ומיקומם לא היה ידוע קודם. הקבר הגדול התגלה בפברואר 2019, במהלך עבודות בנייה בעיר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תעשי את מה שאת חושבת לנכון“

הקשר הרב דורי