מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צברית ראשונה במשפחה

סבתא אסתי בילדותה עם הוריה
סבתא אסתי התינוקת
ילדותה של אתי סמולסקי בתל אביב

שמי אריאל סמולסקי, בחרתי השנה במסגרת המעורבות החברתית בבית ספרי להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי. במהלך המפגשים שערכתי במסגרת התוכנית, תיעדתי את סיפורן של שתי הסבתות שלי. זכיתי לחוויה מיוחדת במינה לשמוע את סיפורן. סבתא אתי גור, אימא של אמי, סיפרה לי על ההיכרות שלה עם סבי בסיפור שתיעדתי "אהבה במבט ראשון".

סיפור זה הוא סיפורה של סבתא אסתר סמולסקי, אימא של אבי, שנולדה בתל אביב, כצברית הראשונה במשפחה.

צברית ראשונה במשפחה

הסיפור של סבתי אסתר וינברגר מתחיל עם היולדה בעיר תל אביב בחודש מרץ בשנת 1944. אמה רוז (רחל), עלתה ארצה לבדה ללא משפחתה מהונגריה בגיל 18 בשנת 1935, מתוך ציונות והשתייכות לתנועת הנוער העברי על שם יוסף טרומפלדור הידועה בשמה בית״ר.

תנועת בית"ר

תנועת הנוער הציונית. ברית הנוער העברי על שם יוסף תרומפלדור, בראשי התיבות בית"רפרט מעניין שהתנועה נקראת על שם יוסף טרומפלדור, שהיה סמל לגבורה יהודית ועל שמה של העיר-המצודה ביתר. כדי לשמר את שם המצודה מיתר, כתבו את השם של יוסף טרומפלדור בת'. השם נבחר ע"י זאב ז'בוטינסקי, שהיה ראש בית"ר, וההוגה הרעיוני ו של התנועה.

אביה  של סבתא אסתר, סבא רבא שלי, רוברט (ראובן), עלה ארצה מאוסטריה בשנת 1935, גם הוא עלה מטעמים ציוניים. הוא עבד כמלצר בבית קפה של אנשים ממוצא גרמני.

סבתא אסתי בילדותה בתל אביב

תמונה 1

ילדות מאושרת בתל אביב בקום המדינה

אסתר גדלה בתל אביב וחוותה בגיל ארבע, גם את שמחה הקמת מדינת ישראל בשנת 1948 וגם את מלחמת העצמאות שפרצה מייד לאחר ההכרזה. הוריה גידלו אותה בחום ואהבה בתור בתם היחידה. בילדותה שיחקה עם חברים בשכונה ולמדה בבית הספר תל נורדאו. בית הספר פעל כגדוד הלוחמות של ההגנה בין השנים 1942-1948.

למרות שהוריה לא היו עשירים הם לא חסכו ממנה דבר והיא זוכרת את ילדותה היפה ואת משחקי החצר שנהגה לשחק עם חבריה. בילדותה רקדה בלט, ניגנה על פסנתר ואהבה לרכב על אופניה בשכונה.

סבתא אסתי בילדותה בתל אביב עם הוריה

תמונה 2

בשירותה הצבאי אסתר שירתה כמזכירת תזמורת צה״ל. במסגרת תפקידה נסעה סבתא אסתר עם תזמורת צה"ל להופעות בכל רחבי הארץ וחזרה כל יום הביתה. סבתא אסתר זוכרת את שירותה הצבאי לטובה, שירות עם מלא חוויות. לעיתים, כאשר הגיעו משלחות מארצות זרות, אסתר הייתה נוסעות לשגרירות להביא את תווי ההמנון של אותה מדינה.

ההיכרות של סבתא אסתר עם סבא טוביה

אסתר הכירה את בעלה, סבא שלי, טוביה סמולסקי במסיבה שאליה הגיעה דרך חבר לעבודה. במסיבה הם הכירו לראשונה ורקדו יחדיו. סבתא סיפרה לי,  שבניסיון להרשים את טוביה, היא סיפרה לו שהיא מנגנת בתזמורת צה״ל. לאחר כמה ימים אסתר ביקרה בחוף הים בתל אביב עם חברתה ושם פגשה בשנית בטוביה, הם הכירו לעומק והוא קנה לה ארטיק ובערב הם יצאו לבית קפה. החברות שלהם נמשכה במשך שנתיים עד שהחליטו להינשא. לסבתא אסתר וסבא טוביה נולדו שלושה ילדים, הבכור רונן, באמצע ליאור והאחרונה שירלי.

סבתא אסתר סיפרה לי, שבגלל שהיא גדלה כבת יחידה, היא תמיד חלמה על משפחה גדולה והיום היא מאושרת שזכתה להגשים את חלומה, כיום יש לה שלושה ילדים ושמונה נכדים.

״תעשה טוב תקבל טוב״

לסבתא אסתר יש מסר לדור הצעיר – להיות סבלניים וסובלניים יותר ולתת כבוד לאנשים ולעשות מעשים טובים.

הזוית האישית

סבתא אסתי: אני שמחה מאוד שאריאל בחרה השנה לקחת חלק בתוכנית הקשר הרב דורי, כך שניתנה לי ההזדמנות לשתף סיפורים וחוויות מחיי. נהניתי לשוחח עם נכדתי על הסיפור שלי.

אריאל: זכיתי לחוויה מיוחדת במינה השנה לשמוע את סיפורן של שתי הסבתות שלי. למדתי מסיפורה של סבתא אסתר על ימי תל אביב לפני ובעת קום המדינה, סיפור ותיעוד של מועד היסטורי של מדינתנו, ממקור ראשון מהסבתא שלי.

מילון

בית"ר
ברית הנוער העברי על שם יוסף תרומפלדור, הידועה בראשי התיבות בית"ר, היא תנועת נוער ציונית. היא קמה עבור צעירי התנועה הרוויזיוניסטית ולאחר הקמת המדינה של תנועת החרות. התנועה נקראת על שם יוסף טרומפלדור, סמל לגבורה יהודית בעת החדשה, ועל שמה של עיר-המצודה ביתר, המסמלת גבורה יהודית בעת העתיקה. על מנת לשמר את שמה של המצודה, מאוית השם טרומפלדור בת'. השם נקבע על ידי זאב ז'בוטינסקי, מי שכונה "ראש בית"ר" והיה אביה הרעיוני והנהיגה עד פטירתו. סמל התנועה, המנורה, נקבע לפי סמל הגדודים העבריים.

ציטוטים

”להיות סבלים וסובלים לתת כבוד ולעשות מעשים טובים“

”תעשה טוב תקבל טוב“

הקשר הרב דורי