מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו לארץ של סבא משה עדוי

סבא משה עם הנכד זוהר
משה בצעירותו
ספר התורה המשפחתי

סבא משה עדוי נולד בעיר תלא שבתימן. הוריו גם הם נולדו בתימן.

תאריך הלידה של משה עדוי לא ידוע מכיוון שבתימן לא היו כותבים את תאריך הלידה. ידוע לי שהוא נולד בערב שבועות והוא בערך בן תשעים.

משה הוא הבכור מבין שמונה אחים ואחיות: חמישה בנים ושלוש בנות.

המסע לארץ ישראל

בגיל אחד עשרה התחיל משה את מסעו לארץ ישראל, ביחד עם משפחתו. הם יצאו לדרך בלי רכוש, למעט קצת בגדים ואוכל.

המסע התחיל בעיר  תלא, משם עברו לצנעה, משם לדמר ומשם לתעיז. המסע היה ארוך ורק לאחר כחודשיים הם הגיעו ללתדש ושם נשארו כשלושה חודשים.

רק  כשהם קיבלו אישורי כניסה לעדן, הם המשיכו במסע. בעדן קיבלו אותם אנשי הסוכנות, והעלו אותם על ספינה עם עוד עשרים ושמונה  משפחות. לאחר  שלושה ימי הפלגה הם הגיעו לחצי האי סיני ונסעו משם לתל אביב. במהלך המסע אחד האחים לא שרד את המסע ונפטר בדרך.

כשהיה בתיכון למד משה בבית ספר  מקצועי ולאחר מכן למד נגרות במשך שש שנים ועבד במקביל כחשמלאי. כשסיים את הלימודים הוא עבד בתאטרון ה"מטאטא" ובתיאטרון ה"קאמרי" שם יצא לו לעבוד עם מפורסמים כמו אריק אינשטיין, שלישיית גשר הירקון, השלושרים ועוד.

הקמת משפחה

משה ורוזה הכירו בכפר שלם, הם היו שכנים, סבא התאהב בסבתא והם הפכו לזוג, למרות שהמשפחה של רוזה לא קיבלה את משה. שנה לאחר חתונתם נולד הבן הראשון – רמי ואחריו יחי. אחרי זמן מה הם עברו לגור בחולון, ולאחר שלוש שנים עברו לקיבוץ מנרה שם נולד ערן. מכיוון שהם לא התקבלו לחברות בקיבוץ מנרה, הם פנו לתק"מ ושם הציעו להם לעבור לקיבוץ אשדות יעקוב איחוד, שם נולד הבן הצעיר, סער. משה ורוזה גרים באשדות יעקוב איחוד עד היום ויש להם שניים עשר נכדים ונינה אחת.

עיסוק- בהמשך משה למד נגרות ויש לו בית מלאכה בקיבוץ. בעבר הוא היה מתקן דברים בצימרים ובמערכת החינוך. בשנים האחרונות זה הפך לתחביב, והוא בונה ומתקן דברים למשפחה.

גלגולו של חפץ 

החפץ שעליו בחרתי לספר הוא ספר התורה של משפחתי. הספר נכתב בתימן לפני כמאתיים שנה עד מאתיים וחמישים שנה. על הספר יש זוג "רימונים". הספר כתוב על "גביל" שזה עור מעובד העשוי מעור צבי או עז. בתחילת שנת 1940 עברה שמועה שהמשיח הגיע לארץ ישראל, ושזה הזמן לעלות לארץ. המשפחה של סבא שלי ועוד קרוב משפחה אחד, יצאו מהעיירה שלהם, כשקרוב המשפחה נושא על גבו את ספר התורה.

במהלך המסע לארץ ישראל הם הגיעו לעיר עדן  ושם נגנב הספר. לאחר כשנתיים של חיפושים רבים, בשנת 1943 הם מצאו את ספר התורה המשפחתי בבית כנסת בעדן, ועלו איתו לארץ ישראל. הספר נמצא עד היום בבית כנסת בתל אביב.

הזווית האישית

הנכד זוהר עדוי וחבריו אורי לוי, מעין קורנפיין, ומאור אדלר תעדו את סיפורו של משה עדוי במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר מול גלעד שבאשדות יעקב בשנת תשפ"ג -2023

מילון

גוויל
גוויל - קלף מעור בהמה טהורה המשמש לכתיבת ספרי תורה, תפילין ומזוזות - ראשי התיבות של סת"ם - ספרי תורה, תפילין, מזוזות. כמו כן מגילת אסתר יש לכתוב על קלף. על פי ההלכה כתבי קודש אלה חייבים להיכתב על עור בהמה מעובד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” לאחר כשנתיים של חיפושים רבים, בשנת 1943 הם מצאו את ספר התורה המשפחתי בבית כנסת בעדן, ועלו איתו לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי