מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו ארצה של אריה לאון קלדר

לאון-אריה בביתו בעפולה
לאון-אריה עם אחיותיו (השמאלית היא סבתי)
פעילות תנועת השומר הצעיר בקולומביה

סיפורו של אריה לאון מתחיל כשהוריו של לאון הגיעו מאירופה (לפני מלחמת העולם השנייה) לאורוגואי.

לאון נולד באורגוואי ב 12.4.1937 בכפר קטן בשם אייגוה שבמלדונדו, כפר בו חיו מאות בודדות של תושבים.

בהיותו בן  שש משפחתו עברה לגור בעיר הבירה "מונטווידיאו" ושם הוא התחיל את לימודיו בבית הספר. בגיל תשע הוא החליט להצטרף לתנועת נוער יהודית ציונית, בשם "השומר הצעיר". החלטה זו, להצטרף לפעילות התנועה, גרמה לו לזנוח את תדמיתו  כ"ילד רחוב", ולהתרכז בעיקר בחיי תנועת הנוער ובערכיה, עליהם גדל  והתחנך עד גיל שמונה עשרה. לאון מספר על ערכים של ציונות ואהבת ארץ ישראל. ערכים של יהדות שגם אותם ספג בתנועה.

באותם ימים נראה כי התבלט בזכות הפעילות והיוזמה שגילה, ולכן הציעו לו מלגה ללמודים בירושלים, במכון למדריכי חוץ לארץ. לקבל הדרכה על מנת להיות מדריך בשם "שליח" בדרום אמריקה במקומות בהם ישנה פעילות של השומר הצעיר.

בגיל תשע עשרה הגיע לירושלים, לאחר מסע של חודש וחצי באוניה. את לימודיו בארץ החל עם תלמידים שהגיעו מארבעים מדינות שונות. הם היו קבוצה של מאה ועשרים חניכים, שהתמחו בתחום חינוך הנוער. כאשר סיים את לימודיו, הוא התחייב להקדיש כמה שנים לעבודה, על מנת לחנך נוער יהודי.

במסגרת זו נשלח לקולומביה בהיותו בן עשרים ואחת. בקולומביה הכיר כמה חניכים של תנועת הנוער "השומר הצעיר", ולאחר מכן הקים את הסניף של השומר הצעיר ב- בוגוטה. מאוחר יותר הרחיבו את פעילות התנועה לעיר קאלי.

התנועה באותם ימים הייתה כבת עשרים  שנה, רוב החניכים עלו ארצה לקיבוץ יחיעם ולקיבוץ געתון בנהרייה וגם לתל אביב. באותם ימים עלו כמעט שמונים חניכים מתנועת "השומר הצעיר" שבקולומביה. העלייה הייתה תוצר של הערכים אותם ספגו וקיבלו באותה התקופה.

לאחר גמר השליחות שלו בקולומביה חזר ארצה והתיישב בקיבוץ עין-דור שבצפון וגר שם כשלושים ושתיים שנה. כיום הוא גר בעפולה עם בת זוגו.

הזווית האישית

 אלון: היה מדהים לקבל מידע על עברו של אח של סבתא שלי. כל מילה הייתה מרתקת. התרגשנו מהשיחות והתפעלנו אחד מהשני. בנוסף זה גרם לי להסתקרן ולחפש מידע על תנועת הנוער "השומר הצעיר", ובכך זה הרחיב והעשיר את הידע שלי.

מילון

קיבוץ
קיבוץ הוא צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל, המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים - שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ומתעשייה.(ויקיפדיה)

תנועת נוער
תנועת נוער היא ארגון של בני נוער העוסק בחינוך בלתי פורמלי. בתנועת הנוער שמים דגש על מעורבות בני הנוער בקבלת החלטות התנועה ובכיוונה. פעילות תנועת נוער נעשית לאור ערכים של החינוך הבלתי-פורמלי כגון אוטונומיה, עקרון "נוער מדריך נוער" ותרומה לקהילה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”בגיל תשע הוא החליט להצטרף לתנועת נוער יהודית ציונית בשם "השומר הצעיר"“

הקשר הרב דורי