מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של עליזה לארץ ישראל

חגיגת יום הולדת 80 לסבא יוסף
בת 30 בתחתונה של אחותי ציפי
עליתי ממרוקו בת 7 לארץ ישראל

שמי עליזה נחליאלי, סבתא של מאיה, לה סיפרתי את סיפור עלייתי לארץ.

כשהייתי בת שבע אבא שלי עזב אותי ואת משפחתי לצרפת ותוך כמה ימים נאלצנו לעזוב את מקום המגורים לעבור קשיים רבים המון מקומות כדי להגיע לארץ ישראל ונאלצנו להחליף את השם שלנו לשם יהודי, ארץ חדשה שאני לא מכירה שם אף אחד מלבד משפחתי .

עלייתי לארץ ישראל

סיפור עלייתי התחיל כשאבא שלי עזב את קזבלנקה שבמרוקו (במקום שאני ומשפחתי התגוררנו). לאבי היה בית חרושת מזכוכית והוא העסיק 12 פועלים חלק ערבים מוסלמים וחלק יהודים, באותה תקופה התחילה אנטישמיות ואיימו עליו ברצח הוא פחד ועזב אותי, את משפחתי ונעלם לצרפת.

כשהוא נעלם כולנו דאגנו לו ופחדנו עליו. אימא שלי הפעילה קרוב משפחה שיעזור לנו לעזוב ועזבנו את מרוקו. הגענו למרסי למחנה מעבר לארץ ישראל, שם היו המון יהודים ואוניות שהביאו את כל  היהודים לארץ ישראל ואותנו לקחה אונייה בשם "ירושלים" לנמל חיפה. מחיפה לקחו אותנו במשאיות למעברת קסטינה בלילה ואימא שלי ביקשה בכלל להגיע לצפת, אבל לא היה אפשר. אחרי תקופה הורידו אותנו בקריית מלאכי (באותה תקופה קראו לה מעבורת) שמו שם את העולים החדשים בפחונים ובאוהלים. היינו שמונה בני משפחה, היו לנו רק שני מזרנים, שולחן עץ, עששית וזהו – אין כריות, אין שירותים, אין חשמל, אין מים זורמים. היה רק באמצע המקום ברז אחד לכל התושבים ורק פעם בשבוע קיבלנו עוף אחד שלם לכל המשפחה.

היינו עם מעט בגדים וקיבלנו מעט אוכל. בבוקר העבירו אותנו לפחון אחר כי היינו משפחה גדולה. גודל הפחון הוא פחון מול פחון ואחרי זמן מה הוסיפו לנו עוד חפצים. היו המון תלונות, מפני שהיה קושי לחיות ללא חשמל רק עששית קטנה, אבל תמיד ניסו לעזור לנו.

כיום יש לי חמישה ילדים, 16 נכדים, אני מתגוררת עם בעלי יוסף נחליאלי במושב ינון וחיה חיים מאושרים בארץ ישראל .

הזוית האישית

מאיה כהן: היה לי מאוד מהנה להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי, לפגוש את סבתא, לשמוע סיפורים מעניינים על המורשת, על התקופה הישנה, לצפות בסרטונים וללמוד בדרך מהנה וכפית על ההיסטוריה.

סבתא עליזה נחליאלי: היה מאוד מעניין כיף ונעים לספר לנכדתי על הדרך ועל העלייה לארץ, להיזכר בכל הדברים שקרו בעלייה, בחוויות. בחוויות עם המשפחה והחברים, בהתרגשות,ובתנאים הקשים ועם כל הקשיים שהיו קיבלנו הכל באהבה.

במפגשי התוכנית קשר הרב דורי, המורה אדיר הסביר בצורה נעימה, היה לי מהנה לצפות בסרטונים, לשוחח על התקופה שהייתה בעברי, לשמוע סיפורים מחברי הקבוצה ולקחת חלק פעיל בתוכנית הקשר הרב דורי, תודה.

מילון

מעבורת
כלי שיט הנועד להעביר סחורה או בני אדם ממקום למקום, לרוב למרחקים קצרים

ציטוטים

”לראות הכל באור טוב ולקבל באהבה“

הקשר הרב דורי