מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתי סעדה בוסי מתימן

סבתי היקרה ואני
ביה"ס תמר אריאל
העלייה במסגרת מבצע "על כנפי נשרים"

שמי נועם הררי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי סעדה בוסי לבית בוטה, יחד אנו מתעדים סיפור מחייה של סבתא ומשפחתה.

סבא רבא שלי, סעיד בוטה, החליט לעלות עם משפחתו לארץ ישראל בעזרת הסוכנות היהודית במבצע "על כנפי נשרים" ולכן מיהר למכור את הציוד והתבואה שלו, על מנת להצטייד בכסף ששימש אותו למתן שוחד לערבים. היה צריך לתת שוחד כדי שלא ילשינו לאימאם על נסיונם לעזוב את הארץ, זה היה בזמנו השלטון בתימן, שאסר על הגירה או עלייה של יהודים לארץ ישראל.

הם היו חייבים לנהוג בחשאיות ולכן נטשו בלילות והתהלכו ברגל במשך שלושה חודשים עם מעט הציוד ומזון שלקחו. סבתא שלי היתה בערך בת ארבע, היא ישבה בסל שהונח על גבי חמורים איתם נעו בדרך, המטרה הייתה להגיע למחנה העולים חאשד. במהלך המסע היו חייבים לשחד כל הזמן את הערבים שנתקלו בהם בדרך. סבתי מספרת שהרבה נשדדו או מתו בדרך למחנה חאשד מרעב או ממחלה.

כאשר הגיעו למחנה הייתה צפיפות נוראית, אנשים חולים ורעבים, זקנים ותינוקות נפטרו. בערך כעבור שבועיים הגיעו מטוסים עם אנשי הסוכנות שהטיסו את היהודים ששהו במחנה, בניהם סבתי ומשפחתה, לארץ ישראל.

לפני עלייתם למטוס אנשי הסוכנות אמרו להם למסור את התכשיטים וספרי התורה שהיו ברשותם בטענה שהם מכבידים על המשקל במטוס והתימנים בתמימותם הסכימו, כי ראו באנשי הסוכנות שליחים – כמו מלאכים שמביאים אותם לארץ הקודש. משפחתה של סבתי מעולם לא קיבלה בחזרה את התכשיטים או את ספר התורה.

בארץ שיכנו אותם במחנה העולים עתלית והם התגוררו באוהלים. אימא של סבתי חלתה והאחיות במחנה אמרו לה שלא תוכל להניק, לכן עליה לתת להן את בנה הקטן שמעון, הן יטפלו בו עד שתחלים. סבתי מאוד אהבה את שמעון אחיה. היא מספרת שהוא היה יפה תואר: גבוה ובהיר, ג'ינג'י. סבתי הלכה לבקרו בבית התינוקות עם אביה, אך מסרו להם שהוא נפטר. המשפחה מעולם לא ראתה גופה או קבר, ולכו תדעו איפה הוא נמצא היום.

סבתי מספרת שהיא התרגשה לעלות לארץ הקודש, על אף על הקשיים שצויינו, ואכזבות בדרך. היום היא בת 78, מספרת את סיפור עלייתה לארץ ישראל לבניה ונכדיה, כאן בארץ.

הזוית האישית

נועם הנכד המתעד: זכיתי לשבת עם סבתי ולשמוע את סיפורה המדהים על העלייה מתימן. ברצוני להודות לה על כל הזמן שהקדישה והכיף שהיה לי איתה.

מילון

מבצע על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן בעיקר ומעט מיהודי אריתריאה לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. עלו בו כ־50,000 עולים, רובם המוחלט מתימן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לפני עלייתם למטוס אנשי הסוכנות אמרו להם למסור את התכשיטים וספרי התורה בטענה שהם מכבידים על המשקל במטוס “

הקשר הרב דורי