מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתי מהין שמסיאן מאספהאן

איתן וסבתא במהלך תכנית הקשר הרב דורי
סבתי באיראן בגיל 30
על האתגרים שבעלייה, המעצר במעבר הגבול, בניית המשפחה והמטעמים הפרסיים

שמי מהין שמסיאן, נולדתי בשנת 1939, תאריך הלידה המדויק נשכח ונאבד במהלך העלייה לארץ. נולדתי בעיר אספהאן שבאיראן, וכך גם הוריי. להורים שלי קראו הלל ושושנה שגיב ולהם שמונה ילדים, אני הבכורה מבין האחים. חיינו באיראן חיים מסורתיים ושומרי מצוות. לא חווינו את השואה באיראן משום שהיטלר לא הגיע לשם. אנחנו לא ידענו בכלל שזה מה שקורה מכיוון שבמדינתנו לא דיברו על הנושא ולא הזכירו זאת כלל.

העלייה לארץ

בעלייה לארץ הייתי בת 44 עם בעלי ושני ילדי הצעירים, בתי בת ה-19 ובני הקטן בן 9. שני בניי הגדולים עלו לארץ לבדם כמה שנים קודם. לפני העלייה לארץ לא קיבלנו יותר מדי מידע על אופן ההגעה לארץ ישראל. ידענו רק שאנחנו צריכים להגיע לעיר שקרובה לגבול איראן-טורקיה. באותם רגעים לא ידענו מה מחכה לנו ואיזה דרך קשה ומאתגרת מחכה לנו.

במשך עשרה ימים הלכנו מהבוקר עד הערב מכפר לכפר עד שהגענו לטורקיה. ובטורקיה המשטרה תפסה אותנו כבורחים דרך הגבול בצורה לא חוקית ולקחו אותה לבית מעצר. אחרי יממה, בזכות הסוכנות היהודית, טסנו ארץ לישראל.

מקצוע ועיסוק

באיראן הייתי עקרת בית ולא היה לי מקצוע. אחרי העלייה לארץ ישראל עסקתי בתפירה לשמלות חתונה או ערב במשך 25 שנה. עדיין אני ממשיכה לתפור מדי פעם לילדיי ולנכדיי.

היכרות, נישואים ובניית משפחה

הכרתי את בעלי בשידוך בגיל 15, ובגיל 17 התחתנו. את בני הבכור ילדתי לאחר שנה. אני ובעלי הקדשנו זמן למשפחה המורחבת ועזרנו לגיסים שלי (אחים ואחיות של בעלי) למצוא זוגיות ולהקים משפחה, שזו הייתה משימה לא פשוטה ובעלת ערך גבוה בימים ההם. כמו כן נולדו לי בהמשך שלושה ילדים נוספים. במקביל המשכתי לתת תמיכה לגיסים שלי. במשפחתנו הייתי אהובה, כולם דאגו להעריך אותי ותמיד נהגו להתייעץ איתי בכל תחומי החיים.

יציאה לגמלאות וחוויתי היום

ביום רגיל אני מנקה את ביתי ומבשלת לנכדיי שבאים לפעמים לארוחת צהרים, אני לפעמים גם יוצאת מהבית לגינה שליד ביתי להתאוורר. בימי שישי לעתים קרובות אני מארחת את ילדיי ואת נכדיי ומבשלת אוכל מגוון, טעים ואותנטי מהמטבח הפרסי וכך גם בשבתות בבוקר. בימי שישי ושבת אני מבלה את זמני עם משפחתי וזה גורם לי להתגאות במשפחה שבניתי.

המסר של סבתא לדור העתיד: זכרו – מעשים גדולים מתבצעים לא באמצעותה של עוצמה, אלא באמצעות התמדה.

הזוית האישית

סבתא מהין: אני מתרגשת מאוד מזה שמפרסמים את הסיפור שלי, כי אני עברתי כברת דרך בזמן העלייה ואני רוצה שכולם ייקחו ממני השראה.

איתן הנכד המתעד: לי היה מאוד כיף לשמוע את סיפור סבתי. התפעלתי במיוחד ממה שהיא עברה בעלייה לארץ והופתעתי כאשר אמרו שהסוכנות היהודית באו להטיס אותם מן מטורקיה לישראל.

מילון

אספהאן
אֶסְפָהָאן (בפרסית: اصفهان) היא עיר באיראן ובירת הפרובינציה הקרויה על שמה. העיר שוכנת במרכז המדינה ומרוחקת כ-340 קילומטרים דרומית לבירה טהראן. על פי מפקד האוכלוסין האחרון של איראן משנת 2016, התגוררו בעיר כ-1.9 מיליון בני אדם והיא העיר השלישית בגודלה במדינה אחרי טהראן ומשהד. העיר משמשת כמרכז תיירותי חשוב במדינה. (ויקידפיה)

ציטוטים

”מעשים גדולים מתבצעים לא באמצעותה של עוצמה, אלא באמצעות התמדה“

הקשר הרב דורי