מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתי מארגנטינה לישראל

אני וסבתא בבית ספר אוחזות במאטה
סבתא במחנה 80 בקורס מכיו"ת
מארגנטינה לקיבוץ יפעת

שמי אריאלה בגון, נולדתי בארגנטינה בעיר בואנוס איירס בשנת 1947, עליתי לארץ בגיל חמש עשרה בשנת 1963.

אני אמא לירון , נטע, הראל, מעוז ואופיר. סבתא לשלוש עשרה נכדים. אני נשואה ליוסי בגון (ז"ל) מתגוררת בקיבוץ יפעת.

הצטרפתי לנכדתי שחר בתכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר שגיא שריד. במהלך המפגשים שלנו סיפרתי לנכדתי על הילדות בארגנטינה והעליה לארץ.

החלום שלי

החלום שלי ושל נכדתי שחר הוא לטוס לטיול שורשים, בעיר הולדתי בואנוס איירס שבארגנטינה. בואנוס איירס היא בירתה של ארגנטינה והעיר הגדולה ביותר בה. העיר היא חלק מהמטרופולין השנייה בגודלה בדרום אמריקה, גראן בואנוס איירס. בואנוס איירס שוכנת לחופי נהר ריו דה לה פלטה. נמל העיר הוא מהגדולים בעולם, ומשרת גם את פרגוואי ואורוגוואי שכנותיה של ארגנטינה. (ויקיפדיה)

אני רוצה שנכדתי תכיר את המקום בו גדלתי, אני רוצה לראות את הרחוב שבו גרתי, ואת הבית שלי. לאכול את האוכל של הילדות, להריח את הריחות, ולשוטט ברחובות בהם גדלתי. כמובן שצריך הרבה דברים בשביל להגשים את חלומי כמו בריאות, יכולת פיזית לטוס, טיסה נוחה, הרבה סבלנות, כסף ועוד, אבל אני מאמינה שאם נרצה לעשות את זה באמת, אנחנו נצליח.

סיפורו של חפץ

החפץ שבחרתי לספר עליו הוא ספל מאטה, אשר קיבלתי מסבתא שלי. הספל הוא מזכרת שקיבלתי מסבא וסבתא שלי, שהגיעו ממזרח אירופה לארגנטינה, ואימצו את מנהגי המקום. המאטה עשוי מדלעת והוא דומה לכוס או קערה בינונית, ויש לו ציפוי מכסף. יש לו כפית מיוחדת בשם בומביג'ה שעשויה ממתכת וציפוי זהב בפיה. המאטה משמש לשתיית חליטה מצמח הג'רבה.

מָאטֶה (בספרדית: Mate) היא חליטה עתירת קפאין של עלי צמח בשם ז'רבה מאטה, מין צינית שמקורו באמריקה הדרומית. המשקה פופולרי מאוד בארגנטינה, פרגוואי, אורוגוואי ודרום ברזיל. את המאטה נוהגים לשתות בחברה. מנהג זה רווח בכל שכבות האוכלוסייה, לרוב באופן שיתופי בדומה לעישון נרגילה. את המאטה ניתן לשתות במגוון דרכים. הנפוצה שבהם היא החליטה בכלי עשוי דלוע הנקרא גם הוא מאטה ובאמצעות קשית מתכת או עץ הנקראת בומביז'ה בעלת מסנן בקצה. גם לשיטה זו וריאציות רבות, אך המשותף לכולן היא שנהוג לשתות את המשקה באופן חברתי ושיתופי מאותו הכלי. נהוג למלא את הכלי בעלי הז'רבה בין שליש לשלושה רבעים מנפחו ולחלוט בטמפרטורה של כ-75 מעלות. נהוג לחלוט את אותם העלים מספר פעמים.(ויקיפדיה)

נהוג בארגנטינה לשתות מאטה בחברה ,שהכלי והבומביג'ה עוברים מיד ליד ומפה לפה, החפץ שמור אצלנו במדף לקישוט. הוא אצלנו משנת 1890.

הקסמים של סבתא

תרופת סבתא שלנו עוזרת להורדת חום וכאבי ראש, בשביל להכין את התרופה צריך לחתוך פרוסות תפוח אדמה, לשים אותם על המצח ולקשור עם בד. אני קיבלתי את התרופה מסבתא שלי, ותמיד כשהיה לי חום או כאב ראש, אבא שלי היה אומר לי לשים פרוסות תפוח אדמה על המצח ולקשור. זה לא תמיד עזר.

שחזור תמונה – מחנה 80

אני ונכדתי בחרנו לשחזר תמונה שלי ממחנה 80 בקורס מכ"יות. הייתי בת תשע עשרה בתמונה. הייתי  חברה בגרעין נח"ל עשיתי טירונות ואחרי זה נשלחתי לקורס מכ"יות. מאוד אהבתי את הצבא, רציתי להיות קצינה ולתרום למדינה. לבשתי חולצת טריקו לבנה, מכנסי חאקי כובע טמבל ונעלי ב '. בתמונה רואים שאני עוברת מסלול מכשולים ואני מחייכת אל המצלמה

הזווית האישית

שחר: היה לי ממש כיף במפגשי הקשר הרב דורי. במפגשים הרגשתי שסבתא מאו נהנית, ואני שמחתי שהיא באה לכל המפגשים. אני וסבתא התקרבנו במהלך המפגשים.

סבתא אריאלה: נהנתי מאוד עם נכדתי שחר, מאוד מצאו חן בעניי כל הפעילות שנבחרו, והייתה אווירה מאוד נעימה. מאוד נהנתי לעבוד יחד עם הנכדה שלי.

מילון

קורס מכיו"ת
קורס מפקדי כיתות (מ"כים) הוא קורס פיקודי צה"לי.

ציטוטים

”אני רוצה שנכדתי תכיר את המקום בו גדלתי, אני רוצה לראות את הרחוב שבו גרתי, ואת הבית שלי“

הקשר הרב דורי