מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתי לארץ ישראל

תמונה שלי ושל סבתי
סבתא בילדותה
המסע של סבתא רוזי

סבתא רוזי חוגי, נולדה ב-1952, בלבנון.

לאחר מלחמת ששת הימים, יהודי לבנון לא הרגישו בטוחים לחיות במדינה ערבית, ורוב יהודי לבנון עזבו את המדינה. רובם עלו ארצה לישראל,

וכך סבתי הכירה ושמעה על ישראל. הסוכנות היהודית פעלה בלבנון ואבא של סבתי היה פעיל בסוכנות ובקהילה. בשנים שלפני קום המדינה, ההורים של סבתי ביקרו הרבה קרובי משפחה בארץ וכך ידעו מה קורה בישראל.

כשסבתי סיימה את לימודיה בבית הספר "אליאנס" (כל ישראל חברים), מנהלת בית הספר הפרטי לילדי שגרירים בביירות, פנתה לסבתי, וביקשה ממנה לבוא ללמד אצלה בבית הספר, בתור סייעת למורה בכיתה א'. חודש אחרי שהתחילה בעבודתה, המורה חלתה ונאלצה לעזוב את בית הספר. סבתי קיבלה תפקיד להיות המורה של כיתה א' בשפות עברית, ערבית וצרפתית. במקביל סבתי למדה פסיכולוגיה ופדגוגיה.

אחרי שפרצה מלחמת ששת הימים הוריה של סבתי החליטו לעלות ארצה, היות והרגישו כמו כל יהודי לבנון, שהמצב מתחיל להיות מסוכן ליהודים.

בסיום שנת הלימודים סבתי פנתה למנהלת בית הספר, והחליטה לספר לה שהיא עולה ארצה. (מנהלת בית הספר הייתה ליברלית נוצרית שאהבה את היהודים).מנהלת בית הספר המליצה לסבתי להישאר בבית הספר ולהמשיך ללמד. סבתי לא הסכימה להישאר והחליטה לעלות ארצה יחד עם הוריה. מנהלת בית הספר אמרה לה "חבל לי עליך, את נוסעת למדינה במלחמה , לבנון מדינה שקטה ויפה".

סבתי עלתה בשנת 1968 כשנה אחרי מלחמת ששת הימים. בטיסה מלבנון לא היו כרוכות סכנות, מכיוון שליהודי לבנון נתנו לצאת לכל מדינה שרצו, רק לא לישראל, ולכן טסו לטורקיה ומשם לישראל. סבתי עלתה לחיפה עם כל משפחתה חוץ מאחיה. דודתם גרה בחיפה עוד לפני קום המדינה וכשעלו התגוררו אצלה.

כשסבתי עלתה ארצה בגיל שש עשרה היא השתלבה במערכת החינוך, ובמהרה התאקלמה והכירה תרבויות אחרות. בבית המשיכו לאכול ולהכין מאכלים לבנונים כמו: קובה, טבולה, ממולאים ופלאפל, ולאט לאט השתלבו עם האוכל המקומי מכל התרבויות.

הזווית האישית

מיקה: אני מאוד נהנתי לעבוד יחד עם סבתי במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי, ובנוסף אספתי עוד הרבה סיפורים על סבתי.

סבתא רוזי: הקשר הרב דורי, לפי דעתי הוא רעיון מצוין, והוא הדרך של בית הספר לקרב ולחמם את הקשרים בין הדור הצעיר לסבים והסבתות. שמחתי ונהנתי מאוד להשתתף, לספר ולחלוק את כל הידע שלי לגבי עברי עם הדור הצעיר. יישר כוח והמשך עבודה פורייה בכל הנושאים המבורכים של בית הספר.

מילון

אליאנס
אליאנס בית הספר "כל ישראל חברים" – "אליאנס" ע"ש אדמונד–מוריס-אדמונד דה רוטשילד (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"ההחלטה הכי חשובה בחיים שמשפחתי לקחה הייתה לעזוב בזמן את לבנון ולעלות לארץ ישראל".“

הקשר הרב דורי