מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא רחל לוי מטורקיה לישראל

סבתא רחל ואלמה במהלך התיעוד
סבתא רחל
ציוני דרך מרכזיים בחייה של סבתא

שמי רחל, ההורים שלי נתנו לי את השם, רחל הוא שם מתקופת התורה. נולדתי בטורקיה בתאריך 27.2.1953. אני חוגגת עם משפחתי המלאה את ימי ההולדת. לבתי הצעירה נולדה תינוקת, הכי קטנה מנכדיי בשם איה. אני הבת השנייה במשפחה, ועכשיו אני הבת היחידה. גדלתי בטורקיה. זכור לי שבחג החנוכה, כשהלכתי כהרגלי לסבתי, סבי ודודי לחגוג את חג החנוכה, פתאום הייתה רעידת אדמה חזקה ומיד ברחנו.

בילדותי למדתי הרבה וכשהייתי גדולה עבדתי כמזכירה, כל יום שבת היה מועדון לילדים יהודים, וכולם התאספו במועדון. שירים שנהגנו לשיר היו 'אברהם אבינו', 'בילביליקוס קאנטאן'. שיחקנו בחמש אבנים, חבל קפיצה, קלאס, כדור ביניים וחיי שרה. בגן הלכתי לגן פרטי, של כמה ילדות. הלמידה בגן לא היה חובה, מי שרוצה היה שולח את הילדים שלו לגן, זה היה משפחתון. אני החזקתי טנא …. היו הולכים עם זה לגן.

בחג פורים בתחפושת של קאובויי

תמונה 1

בבגרותי עבדתי כמטפלת ילדים ותופרת.

משפחה

במסיבה עם החברים שלי הכרתי את בעלי והתחתנתי איתו ב- 1972, הייתי בת 19 כשהתחתנתי. כיום, כל משפחתי מתאספת בסלון ביתי לחגוג את הסופ"ש עם מוזיקה ומעט שתייה וחטיפים. בחגים אנו מתאספים בסלון ביתי לארוחת חג גדולה עם כל מיני מטעמים.

 אירועים מיוחדים

זכור לי שסימנו (אני ומשפחתי המצומצמת) בדלת ביתנו סמל של הגרמנים. עוד אני זוכרת, כשבאתי לביקור בישראל, הלכתי לבקר את הדודים שלי שעלו לארץ לפני שמשפחתי עלתה לישראל, לא הכרתי אותם לפני פגישה זו, הפגישה הייתה מרגשת.

עלייה לארץ

לא נולדתי בארץ, עליתי בשנת 1969. כשעליתי הייתי בת 16. עליתי עם משפחתי ושמחתי לעלות לארץ כי זה מה שרציתי. עליתי לחיפה ולשם לקחתי אונייה. עליתי מכיוון שכל משפחתי הייתה בארץ. עליתי עם אימא, אבא שלי ואחותי. אנחנו מאוד רצינו לעלות לישראל. אחרי שעליתי לישראל טסתי עוד כמה פעמים לטורקיה.

לא שירתי בצבא מכיוון שהתחתנתי בגיל 19. כשהתחתנתי, פרצה מלחמת יום הכיפורים. במלחמה היה קשה ללכת ממקום למקום, ושמחתי כשהמלחמה נגמרה, וכאשר ראיתי את בעלי כשהוא חזר ממילואים.

הזוית האישית

סבתא רחל ואלמה: נהנינו מאוד מהחוויה ומזמן האיכות שלנו יחד. למדנו הרבה זו על זו והתרגשנו מאוד מכל התהליך שעברנו בתוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

"קוראסון"
לב

טורקיה
טוּרְקִיָּה, או בשמה הרשמי הרפובליקה הטורקית, היא מדינה מוסלמית במזרח התיכון ובחבל הבלקן שבדרום-מזרח אירופה. שפתה הרשמית היא הטורקית (שעד 1928 עשתה שימוש באלפבית הערבי, ומאז נכתבת באלפבית לטיני). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשבאתי לביקור בישראל, הלכתי לבקר את הדודים שלי שעלו לארץ לפני שמשפחתי עלתה לישראל, לא הכרתי אותם לפני כן“

הקשר הרב דורי