מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא ציפי שמעוני מאפגניסטן

סבתא שלי עם אבא שלי והנכדים
סבא שלי עם אבא שלי בעבר
ציוני דרך מרכזיים בחייה של סבתא

שמי רום, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי מצד אבא, ציפורה (ציפי) שמעוני, במאגר המורשת של התכנית.

סבתא שלי, ציפי, נולדה באפגניסטן בשנת 1950. באותה שנה הוריה ואחיה, יחד עם סבתא שלי, עלו למדינת ישראל. כשהגיעו העבירו אותם לעיר חיפה, משם הם עברו לכפר נחמן שממוקם כעת בעיר רעננה. הם גרו באוהלים ממש עם קום המדינה. באותו הזמן היו רבה שיטפונות ורוחות חזקות, כל האוהלים עפו והם היו צריכים לבנות כל פעם מחדש את האוהלים, בלילה היו גניבות, כי כל אחד רצה לשרוד בתקופה הקשה שכללה קיצוב כלכלי.

בילדותה של סבתי היא למדה בבית הספר רמב"ם בתל אביב עד כיתה ג', בזמן הזה סבתי התייתמה משני הוריה ועברה לפנימייה בירושלים שהיתה פנימיה של בנות חרדיות. היא שהתה שם עד גיל 20. סבתי רכשה השכלה יסודית ותיכונית במהלך שהותה בפנימייה ובגיל 21 עברה לביתו של סבא שלי, סבא אמנון.

סבתא וסבא שלי נפגשו בבית המשפחה, הם התחתנו בשנת 1970 באולמי "היכל" בחולון. הם קיבלו מתנות שהיו אז בעיקר כלי בית וטקסטיל.

סבתא שלי כיום עקרת בית וסבא שלי ספר, שניהם היום בפנסיה. התחביבים של סבתי הם: קריאת ספרים, בילוי עם הנכדים ובישול. התחביבים של סבי הם צפייה בסרטים הודים, קריאת עיתונים, צפייה במשחקי כדורגל וקניות בסופר.

הזוית האישית

רום הנכד המתעד: כתיבת הסיפור במסגרת התכנית גילתה גילה עוד על סבתא וסבא שלי. סבתא וסבא שלי נהנו מאוד לספר לי את הסיפור שלהם, והם שמחרים שהשתתפו בתכנית.

מילון

אפגניסטן
האמירות האיסלאמית של אפגניסטן היא שמה הנוכחי של אפגניסטן, ארץ ללא מוצא לים, הממוקמת בחלקה הדרום-מרכזי של מרכז אסיה. היא גובלת באיראן במערב, בפקיסטן בדרום ובמזרח, בטורקמניסטן ובאוזבקיסטן בצפון (לאורך נהר קושק), בטג'יקיסטן בצפון מזרח וברפובליקה העממית של סין בחלק המזרחי ביותר של המדינה. כמעט כלל אוכלוסיית אפגניסטן הם מוסלמים, והיא אף חברה בארגון לשיתוף פעולה אסלאמי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”במעברה בלילה היו גניבות, כי כל אחד רצה לשרוד בתקופה הקשה שכללה קיצוב כלכלי“

הקשר הרב דורי