מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא פנינה מתוניסיה לישראל

מיקה וסבתא
סבתא בנערותה
אני עוד אקים פה משפחה...

שמי פנינה זוהר ואני סבתא של מיקה. אני משתתפת עמה בתכנית הקשר הרב דורי וסיפרתי לה על עלייתי לישראל וחיי בארץ – בניתי פה בית ומשפחה בישראל!

אני בת 80, נולדתי בעיר גאבס שבתוניס בשנת 1942. אני בת בכורה ליונה וגליה, שהביאו לי עוד  שלושה אחים ושלוש אחיות. אבא שלי יונה עבד במכון לחקלאות בו גידלו פירות וירקות, ואימא גליה הייתה עקרת בית וגידלה את הילדים.

אבא שלי, שעבד במכון לחקלאות, היה מביא לנו מהעבודה פירות וירקות מיוחדים ששיבחו במכון. אני זוכרת שאכלתי מנגו וקיווי, עוד לפני שזה בכלל היה בחנויות בארץ. פירות כאלו ואפילו לא ידענו מה שמם.

חיינו חיי שלווה ונעם בקרב הקהילה היהודית בגאבס. בשנת 1961 עלינו לארץ כל המשפחה באונייה שיצאה מתוניס ועברה דרך צרפת בשייט עד לחופי הארץ.

התיישבנו בעיר רמלה ואט אט התרגלנו לחיים בארץ. אני כבת הבכורה והגדולה עזרתי לאמי לטפל בילדים. אבי פתח חנות קטנה לתבלינים בשוק רמלה, מחנות זו התפרנסה כל המשפחה.

כשהגעתי לגיל 17 התחתנתי ובהיותי בהריון הראשון עם בתי הבכורה גילה, עברנו לגור בעיר גדרה בה אני מתגוררת עד היום שם – באותו הבית שבו נולדו וגדלו ילדיי ונכדי עד היום.

אני ומיקה נכדתי בחצר

תמונה 1

הזוית האישית

נכדה מיקה זוהר: הייתי רוצה לומר תודה גדולה לסבתא פנינה האהובה. סבתא לימדה אותי על עצמה במהלך תכנית הקשר הרבב דורי וזה מאד חיזק את הקשר בנינו ואת הידע שלי עליה ושלה עלי.

אני מאחלת לסבתא שלי בריאות ושמחה ולי אני מאחלת עוד הרבה חוויות טובות ונעימות איתה ובחברתה.

מילון

גאבס
עיר במדינת תוניס

ציטוטים

”עלינו לארץ כל המשפחה באוניה שיצאה מטוניס ועברה דרך צרפת בשייט עד לחופי הארץ.“

הקשר הרב דורי