מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא בדיעה סנקרי מסוריה לישראל

סבתא היום
סבתא ביום חתונתה
המשפחה מעל הכל, הטיפול בילדים ובנכדים הוא ראש מעייניה של סבתא

שמי ליאור, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את חייה של סבתי, בדיעה סנקרי לבית ענבי, ומעלה את סיפורה אל מאגר המורשת של התכנית. סבתא בדיעה היא סבתא שלי מצד אימא. היא עלתה לישראל בשנת 1949 מהעיר דמשק שבסוריה. באותה תקופה סבתא נסעה עם המשפחה לארצות הברית ואחרי שבעה חודשים עלתה עם משפחתה ארצה יחד עם בעלה וששת ילדיה. באותה תקופה אישרו לצאת מסוריה ובניגוד לשנים קודמות, בה יציאה מסוריה נעשתה רק על ידי בריחה.

ילדות והתבגרות

סבתא היא הבת הבכורה בין שבעת אחיה. בילדותה גרה בשכונה בדמשק, כל חבריה גרו בשכונה אחת כך שיכלו לשחק אחר הצהרים יחד משחקים כגון תופסת, חמש אבנים, קפיצה בחבל וקלאס. כל אנשי השכונה היו מאוד קרובים אחד לשני, אוכלים יחד, הולכים לאירועים יחד, סייעו אחד לשני. בילדותה היא למדה למשך תקופה קצרה שלאחריה יצאה לעבוד בנחושת. במסגרת העבודה היא הייתה עושה מגשי אירוח מכסף.

בגיל 15 נישאה לבעלה אליהו ולאחר כמה שנים הביאו שישה ילדים: ארבעה בנים ושתי בנות.

בבגרותה עבדה בבית של קשישים למשך שנתיים. במסגרת העבודה נדרשה להכין עבורם אוכל, לטייל איתם בחוץ, לקלח אותם ולסייע בכל אשר דרשו ממנה. לאחר שנתיים הפסיקה לעבוד והפכה להיות עקרת בית. היא החלה לחתן את ששת ילדיה ועשתה מאמצים יחד עם בעלה לסייע להם בגידול הנכדים. סבתא לקחה חלק מרכזי בגידול הנכדים עד גיל מאוד מתקדם שלהם. לאורך כל השנים הייתה מארחת את ילדיה ונכדיה אצלה לארוחות שישי-שבת וחגים.

סבתא – לפני עלייתה לארץ ישראל, בסוריה – לא עבדה, וזה כי בסוריה לרוב לא הירשו לנשים לעבוד. כאשר סבתא שלי הגיעה לארץ, היא עבדה עם קשישים כשנתיים ולאחר מכן העדיפה להיות עקרת בית ולהקדיש את חייה לטובת המשפחה והילדים.

כיום – היציאה לגמלאות

סבתא וסבא שלי כרגע בפנסיה. הם חיכו לרגע זה על מנת להיות חלק בלתי נפרד מחיי היום יום של משפחתם הגרעינית. סבתא אוהבת מאוד לבשל ולארח את ילדיה ונכדיה. היא תמיד מפנקת במאכלים שאנחנו מאוד אוהבים. לסבא וסבתא יש שישה ילדים, 18 נכדים ושני נינים (כן ירבו…). סבא וסבתא אוהבים מאוד לשמור על הנכדים ובמיוחד על הנינים הקטנים.

ליאור מוסיף: במהלך עבודת החקר על סבתי, למדתי הרבה על אורח חיי משפחתי המורחבת. המשפט החביב על סבתא שלי הוא: "חייך לעולם והעולם יחייך אליך". סבתא היא אישה אופטימית אשר תמיד רואה את הטוב באדם. דרך חייה של סבתא שלי היה תמיד בראש ובראשונה לדאוג למשפחה שלה ולילדיה.

הזוית האישית

סבתא בדיעה: נהניתי מאוד מהעבודה המשותפת עם הנכד שלי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

ליאור הנכד המתעד: היה לי מאוד כיף ומעניין לעשות את העבודה עם סבתא, למדתי הרבה על המשפחה.

מילון

דמשק
דמשק עיר בירתה של סוריה. אחת הערים העתיקות בעולם. העיר ממוקמת בדרום מערב סוריה. העיר העתיקה של דמשק הוכרזה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו בשנת 1979. אף על פי כן, אין בדמשק מבנים היסטוריים רבים, האתרים ההיסטוריים המרכזיים הם המסגד האומיי (המסגד הגדול), והמצודה מהתקופה הצלבנית. העיר נבחרה לשמש כבירת התרבות הערבית בשנת 2008. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חייך לעולם והעולם יחייך אליך“

הקשר הרב דורי