מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא אנה ביאליק מבלארוס לישראל

סבי וסבתי בצעירותם
סבתי בצעירותה
מה סבתא אהבה בסבא כשהכירה אותו?

שמי ויקה חודר ובחרתי בדמות של סבתא אנה בילאק כדמות שאתאר ואתעד את סיפור חייה. בחרתי בסבתא משום שהיא חשובה ומשמעותית בחיי. סבתא נולדה בבלארוס בכפר טרבוסטן. כיום סבתא שלי בת 75 ומתגוררת בעיר נתניה. סבתא נולדה ב-8 למרץ בשנת 1948.

ילדות 

לסבתא היה אח שנפטר בשנת 1978 בגיל 18 בלבד. סבתא גדלה בבלארוס זמן מה ולאחר מכן עברה לרוסיה, לעיר לנינגרד. כיום קוראים לעיר סנט פטרסבורג. היא למדה במכללה טכנית וגרה בפנימייה. בזמנים בהם מזג האוויר היה קר וירד שלג, אפשר היה לגלוש על מגלשיים, גלגליות ועוד. כילדה היא אהבה להכין איש שלג ולאחר מכן להרוס את מה שבנתה.

תקופת בית הספר

בשטח בית הספר היה משטח החלקה ואצטדיון ספורט. בית הספר שימש כפנימייה בה סבתא הייתה גרה. היה דגל בית הספר, על הדגל היה כתוב מספר פנימייה 15 והעיר לנינגרד. כל אחד בתורו היה צריך להשגיח על הדגל. לאחר הלימודים סבתא הייתה חוזרת לבניין המגורים, שוטפת ידיים, מחליפה את מדי בית הספר והולכת לאכול צהרים בבית הספר. בקפיטריה היו תורנים, סבתא לא אהבה לנקות שם אחרי שכולם אכלו. עד השעה 17:00 היה לה זמן חופשי ובשעה 17:00 היא הייתה צריכה להכין את שיעורי הבית עד השעה 20:00 בערב. עד השעה 22:00 היה להם כיבוי אורות והם היו צריכים ללכת לישון.

תקופת עבודה ועיסוק 

סבתא עבדה כמהנדסת בניין. היא עסקה בתיעוד לשיפוץ בניינים, כלומר היא ערכה תיעוד לתיקון ולאחר מכן הסכימה את הצדדים. היא עזבה את עבודתה כמהנדסת בשנת 1991. כשהיא עזבה, היא עברה לעבוד כמפקחת כוח אדם במרפאת שיניים. היא עזרה לאנשים להתארגן ביציאה לפנסיה ונתנה תעודות. זה קרה בתשע שנים האחרונות לפני שהגיעה לישראל.

הכרות ובניית משפחה 

סבתא הכירה את סבא ארקדי שלי בעבודה. היא באה לעבוד אצלם כמהנדסת הוא עבד שם בתור רתך. סבתא שלי אהבה את סבא ארקדי כי הוא היה רגוע, חכם, אמיץ, אדיב, ואחראי. הם התחתנו בשנת 1975. הם גרו בעיר הבירה מינסק של בלארוס וב-1977 נולדה אימא שלי. עברו 20 שנה ואימא שלי התחתנה עם אבא שלי. לאחר כמה שנים הם ביחד עלו לארץ, ובישראל נולדו הנכדים של סבתא.

סבא וסבתא בצעירותם

תמונה 1

הזוית האישית

ויקה הנכדה המתעדת: כאשר סבתא סיפרה את סיפור חייה היה לי מאוד מעניין לשמוע על החוויות שלה. הרגשתי שאני כמעט ולא מכירה אותה. למדתי הרבה דברים חדשים על סבתא, כמו החוויה שלה בבית הספר או איך שהיא נפגשה עם סבא.

לסבתא שלי היה נחמד לספר לי על סיפור חייה. בזמן שהיא סיפרה על תקופת חייה היא נזכרה בזכרונות נעימים, שמחות ורגעים מרגשים שעברה בחייה. היה לה חשוב לספר לי על האירועים הטובים וגם הקשים בחייה ושאני אזכור אותה על הצד הטוב ביותר.

מילון

פנימיה
פְּנִימִיָּה היא מוסד חינוכי המספק לחניכיו את כל צורכיהם, אשר משולב על פי רוב בבית ספר. המושג "פנימי" מציין כי המגורים והכלכלה הם פנימיים בתוך המוסד הבית-ספרי. תלמידי הפנימיות מבלים את שנות התחנכותם בפנימייה, הרחק מהוריהם, אך בדרך כלל בסופי שבוע, חגים וחופשות הם חוזרים לביתם הקבוע. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב ללמוד ולהצליח בלימודים“

”סבתא אהבה את סבא ארקדי כי הוא היה רגוע, חכם, אמיץ, אדיב, ואחראי“

הקשר הרב דורי