מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא אירה קבקוב לארץ ישראל

תמונה של אירה עם מתן הנכד המתעד
סבתא אירה בילדותה עם אביה קוסיאל
לזכרה של סבתא אירה ז"ל, שנפטרה במהלך כתיבת התיעוד

שמי אירה קבקוב, נולדתי בשנת 1926 בעיר לנינגרד שבברית המועצות. אמי, פנגה רחיל ריבצ'ינה, התחתנה עם אבי, יוסף ביליצקי. לאחר שנולדתי, הוריי התגרשו ואמי התחתנה עם קוסיאל ברוק, והולידה את שני אחיי, בוריס ארנולד, ואחותי הקטנה, לודמילה.

ילדות

לא הלכתי לגן, אבל כן הלכתי לבית ספר. לא הצטיינתי במיוחד בלימודים, אבל היה לי חלום ללמוד בטכניון. בכיתתי היו 45 ילדים והייתה לי חברה טובה בשם תמרה ואלסקייה. היו מכנים אותה סקזקה, מכיוון הייתה מאוד חכמה והיה לה ידע רחב. הייתי משחקת עם חברים במשחק שנקרא ספאד. מאוד אהבתי ללכת לתיאטרון. אמי הרשתה לי ללכת לתיאטרון רק אם קיבלתי ציונים טובים במבחנים. לראות את האנשים על הבמה היה פשוט מרתק בעיני.

סבתא אירה עם אביה 

תמונה 1

המצור על לנינגרד

כשהייתי בת 15 בשנת 1941, הגרמנים תקפו את ברית המועצות. היה מצור קשה בלנינגרד. אני זוכרת שהיינו באים לנהר לאסוף מים, למרות שהיה מאוד קר, משום שבאותה התקופה הגיע החורף. היה חסר אוכל, הרבה גוועו מרעב ולא שרדו. הגרמנים היו מפציצים את העיר עם מטוסים כמעט כל יום, והייתי רצה למקלט כאשר ההפגזות התחילו. היו הרבה אזרחים אשר עזרו לנזקקים, ובהם גם אני, שנתנו להרבה חלשים, זקנים, חולים וילדים אוכל.

שרדתי את המצור ואת המלחמה. לאחר המלחמה, התחתנתי עם סניה קבקוב, וזמן קצר לאחר החתונה, בעלי קיבל תפקיד חשוב ונאלצנו לעבור לעיר רחוקה בשם אומסק שבסיביר. נולד לנו בן בסיביר, שקראנו לו מיכאל. בשנת 1995, אני ומשפחתי עלינו לארץ. נולדו לי שתי נכדות בשם נלי וקטיה, גידלתי אותן בחום ובאהבה. לאחותי הקטנה לודמילה נולדו שני בנים: קונסטנטין (דוד של מתן) אשר נולד ב-1969, וולדימיר (אבא של מתן) שנולד בשנת 1976.

כיום

היום אני כבר בת 96 בבית הוותיקים, ומצבי עדיין מאוד טוב. אני מאוד בריאה, ושמחה כל פעם שהמשפחה שלי באה לבקר אותי. כאשר הם באים אנו משוחחים ביחד על הדברים שקראו לאחרונה. חלומי הוא לחזור לביקור ברוסיה.

במהלך כתיבת סיפור התיעוד אירה נפטרה ואני מקדיש את הסיפור לזכרה. יהי זכרה ברוך. 

הזוית האישית

סבתא אירה: אני כל כך שמחה שמתן בחר לראיין אותי. לדבר על הילדות שלי ועל המלחמה מאוד ריגש אותי וגרם לי אפילו לבכות. המסר שלי לדור הצעיר הוא תמיד לעזור לאחר גם כאשר לך אין הרבה.

מתן הנכד המתעד: היה לי ממש כיף לראיין את אירה וללמוד כל כך הרבה על ההיסטוריה של המשפחה שלי. הסיפור של אירה היה מרגש ומאוד נהניתי.

סבתא אירה ומתן במהלך התכנית

תמונה 2

מילון

סקזקה
פירושה של המילה סקזקה ברוסית היא אגדה.

אומסק
אומסק היא עיר ברוסיה בדרום מערב סיביר. זוהי העיר השנייה בגודלה בסיביר, והשביעית ברוסייה, היא נמצאת במרחק 2700 ק״מ ממוסקבה.

המצור על לנינגרד
מצור לנינגרד היה מצור צבאי של כוחות גרמניה הנאצית, פינלנד, ספרד ומתנדבים מאירופה וצפון אפריקה על העיר לנינגרד במהלך פלישתם לברית המועצות במהלך מלחמת העולם בשנייה. הוא הביא למותם של 750,000 איש, שיעור האבדות האזרחיות הכבד ביותר בעיר כלשהי בהיסטוריה המודרנית ואולי בכלל. המצור נמשך מ-8 בספטמבר 1941 ועד 27 בינואר 1944 (במשך 872 יום).

ציטוטים

”לא הצטיינתי במיוחד בלימודים, אבל היה לי חלום ללמוד בטכניון“

”חלומי הוא לחזור לביקור ברוסיה“

הקשר הרב דורי