מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה מעט מלחיצה

אני וסבתא אילה כיום
סבתא כשהיתה בתיכון
עלייתם של סבתא וסבא רבא שלי מתימן לישראל

שמי איילה אברהם (בוסי), נולדתי בשנת 1960 בפתח תקווה, להורי שבשנת  1949 עלו לארץ בעליית "כנפי נשרים" במטוס.

הם עלו לארץ שתי משפחות – אבי ואמי, ואחיו של אבי, זכריה, ואשתו יונה.

במועד העלייה אמי ילדה את ציונה, היא נקראה על שם ציון, אך שמה המקורי היה "עלייה" מכיוון שנולדה בעלייה. פשוט בארץ עברתו לה את השם לציונה.

גם לזכריה, אחיו של אבי, נולדה תינוקת וכאשר הגיעו לארץ שתי המשפחות, המדינה ישר לקחה את שתי התינוקות לבית התינוקות. כביכול, כדי שיטפלו בהם, אך שם חטפו את הבת של זכריה ויונה ואמרו להם שהיא מתה!!!

כאשר אמי שמעה על כך היא מיהרה להוציא משם את ציונה כדי שלא יחטפו גם אותה.

בארץ מיקמו אותם במעברות בפ"ת ושם נתנו להם לייבש ביצות ולשתול עצי אקליפטוס כדי ליבש את מי הביצות. הם נשארו בפ"ת, רכשו אדמה ובנו בית, שם נולדתי ושם הם גידלו את כל הילדים. בשנת  1969 עברנו לרמת עמידר. אני הייתי אז בכיתה ג.

הפרנסה הייתה קשה ולכן רוב האחיות שלי יצאו לעבוד בגיל 16. אני למדתי ביסודי בבית ספר "השלום" ולאחר מכן עברתי לתיכון "אורט בני ברק" שם למדתי במגמת ניהול חשבונות וכיום אני מנהלת חשבונות.

תמונה 1
מסמך העלייה של הורי

הזוית האישית

אחינעם: למדתי מהי המסירות לעלייה לארץ הקודש, ואני רוצה לאחל לסבתי עוד שנים רבות של בריאות ושמחה.

מילון

"כנפי נשרים"
בדצמבר 1948 החל מבצע "כנפי נשרים" { שכונה גם מרבד הקסמים } להעלאת יהודי תימן במטוסים ועד להשלמתו בספטמבר 1950. עלו כמסגרתו כ- 49,000 נפש במבצע זה הועלו גם רוב יהודי עדן וכן כל יהודי חבאן שבחצרמות . עליית "כנפי נשרים" נקלטה בחלקה הגדול במושביים חקלאים שהוקמו עבורם בידי מוסדות המדינה לאורך הקו הירוק שהיה איזור דליל באוכלוסייה יהודית . בכך תרמה התיישבות זו של עולי " כנפי נשרים" הן לפיתוח חקלאי והן לביטחון המדינה .

ציטוטים

”במועד העלייה אמי ילדה את ציונה-על שם ציון. שמה המקורי היה עלייה מכיוון שנולדה בעלייה. “

הקשר הרב דורי