מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אלכס בטייסת המסוקים

סבא ואני
הטסת משה דיין לסיור בכפרים ערבים
העלייה לישראל מרומניה, והשירות הצבאי של סבא אלכס

שמי עמרי פורמן, בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי, אלכס סיון, שמעתי את סיפורו.

 סבא אלכס מספר לעמרי

נולדתי בבוקרשט בשנת 1946 בתאריך הכי מצחיק בשנה 1 באפריל.

גדלתי בשכונה שבה היו מעט יהודים. בבית הספר העממי היינו רק שלושה יהודים בכיתה, הייתי ביחסים מאוד טובים עם כל החברים שלי (גם עם לא היהודים).

תקופת הילדות עברה במשחקי שכונה שהיום כמעט ולא קיימים יותר (קלאס, חמור ארוך, שוטרים וגנבים, צ'יק צק, מחבואים, כדורגל (מכדור תוצרת בית). בגלל שאז לא היו טלוויזיה ומחשבים כל המשחקים שלנו היו ברחובות ובחצרות המשחקים ובכל זמן המשחקים היינו רצים ברחובות וצועקים. הרעשנו המון והשכנים לא נהנו מהעניין, הם רדפו אחרינו בשביל להרביץ לנו.

בחופשת הקיץ היינו יוצאים עם ההורים לים השחור לשבועיים או להרי הקרפטים. ההורים שלי היו מחובבי טיולי הרים. אני זוכר את עצמי מגיל חמש מטייל איתם ליערות, לעמקים והרים. היו להם תרמילי גב גדולים ולי תפרו מאותו בד תרמיל שהתאים למידותי. הכיף הגדול בטיולים האלו חוץ מנופים היה בליקוט ומציאת פרות יער. יש נופים יפים, יש נחל ואתה גם אוכל פירות.

גדלתי בבית מאוד ציוני, כל הזמן דיברו על העלייה לארץ. לצערנו המשטר הקומוניסטי אסר על יהודים לעלות לישראל.

בשנת 1961 סוף סוף קיבלנו אישור לעזוב את רומניה ועלינו לארץ דרך צרפת. הם לא נתנו לנו לעלות ישר לישראל אז נאלצנו לנסוע קודם לצרפת. בצרפת גרנו כשישה חודשים אצל הדודים שלי ועלינו על אוניית "תאודור הרצל" שהפליגה לישראל.

אחד הדברים שריגשו אותי הכי הרבה בהפלגה היה דגל ישראל שהיה מונף בירכתיי האונייה. ביליתי שעות בהסתכלות על הדגל.

הגענו לנמל חיפה ומשם ישר לחולון לפגוש את המשפחה של אבי.עברתי לקיבוץ יקום שליד נתניה שם הייתי כשנתיים. נכנסתי לחיל האוויר ואחרי מספר קורסים עברתי לטייסת מסוקים. בכל שירותי הצבאי גם שירות החובה, הקבע וגם מילואים, טסתי על מסוקים.

 בעת השירות הצבאי – באחת הטיסות בה הטסתי את משה דיין לסיור בכפרים ערבים

תמונה 1

בזמן שירותי הצבאי השתתפתי במלחמת ההתשה, יום כיפור ועוד מלחמת התשה, מלחמת לבנון והשתתפתי גם בהמון מרדפים "בארץ המרדפים" ובמקומות אחרים. השתתפתי גם בחילוץ פצועים מתאונות ושדה קרב, הובלת כוחות בהרבה מבצעים.

הזוית האישית

עמרי פורמן: לדעתי תכנית הקשר הרב דורי, היא תכנית חשובה מאין כמוה, על מנת להעביר ממורשת הדורות הקודמים לדור ההמשך. אני רוצה להגיד תודה לסבא שלי על שהוא שיתף פעולה.

מילון

ירכתי האניה
החלק האחורי של הספינה

ציטוטים

”למדתי שבשביל לעלות לארץ צריך לעבור המון דברים וחלקם גם קשים“

הקשר הרב דורי