מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליה לארץ מארגנטינה

אני וסבא
סבא חיים עובד על הטרקטור בשדות נחל עוז
חיים ליבנה

שמי חיים ורבה (ליבנה), נולדתי בבואנוס איירס בארגנטינה ב-7/7/1936

אבא של סבא חיים, הגיע מאזור רוסיה אוקראינה ועבר לארגנטינה וכך אמא שלו (הם לא באו ביחד). באותו הזמן כדי לעבור לארגנטינה היית צריך שיהיה לך שם קרוב משפחה מדרגה ראשונה, שניהם הסתובבו במדינה עם חברים שלהם עד שכל אחד הגיע לבואנוס איירס, שם הם הכירו והתחתנו בשנת 1935.

סבא גר בשכונה מעורבבת בה חיו נוצרים ויהודים,  הלך לבית ספר של נוצרים. לא למד את ההיסטוריה של היהדות. כל הילדות הוא למד בעיקר על הנצרות ובצהרים למד יידיש בבית ספר יהודי. עד החטיבה הוא למד בבית ספר מעורב בנים ובנות ובחטיבה ובתיכון למד בבית ספר לבנים. רק בתיכון התחיל ללמוד על הרצל, הפרטיזנים ובכלל על היהדות, הוא לא למד את הסיפורים בתנך. הוא למד על העם היהודי מהמהפכה הצרפתית.

כשהיה בגן, כל יום היה נוסע באוטובוס כדי להגיע לגן וכשהגיע וגם כשהלך, השומר של הגן היה מלווה אותו. יום אחד השומר לא הגיע  והוא איחר את האוטובוס אז הוא היה צריך ללכת הביתה. הדרך לבית מהגן הייתה 3-4 קילומטרים ובדרך היית צריך לעבור בכמה שכונות פשע. באותו היום אמא שלו חיכתה לו בתחנה שליד הבית, היא חיכתה וחיכתה עד הלילה ולבסוף כשהתכוונה  ללכת למשטרה המקומית, ראתה את הבן שלה בא הביתה ברגל כשהוא עייף ומותש. המסר – 1: לא להלחיץ את אמא 2: תמיד לזכור את הדרך הביתה 3: להגיע בזמן לאוטובוס.

העלייה לארץ ותקופת המעברות. כל שנה 10-12 היו עולים לארץ. לפני שסבא עלה לארץ הוא עבר הכנות, כמו הכשרה חקלאית, הוא היה בהכשרה שנתיים. בשנה השנייה התחילו להרכיב את הגרעין שלו. בגרעין הגיעו אנשים מצ'ילה ומארגנטינה. המסע התחיל בנמל של בואנוס איירס ועבר לאורוגואי ואז לברזיל. בברזיל הוא עבר מסע מסן פאולו לריו. הם חצו את האוקיאנוס האטלנטי, עברו בסנגל, ומשם במעבר גיברלטר, שבין ספרד למרוקו. משם הם עברו לצרפת ועצרו בנמל מרסיי.  ממרסיי שטו לנמל נפולי. מפני שהספינה הייתה צריכה להגיע מארגנטינה לאיטליה, היא יכלה להגיע לישראל. הם היו רק הגרעין והיו צריכים לחכות 10 ימים באיטליה עד שהספינה שלהם תגיע. בזמן הזה הם טיילו ברומא, מילנו, ונציה ועוד. במילנו הם הגיעו לאגם קומו שהוא אחד האגמים הכי יפים שסבא ראה. מאיטליה עברו בים התיכון עד לחיפה. הוא עלה לארץ בשנת 1965.

לסבא שלי תחביבים, ברידג', וזכה בגביעים ומדליות.

סבא עסק בחקלאות ויש לו גינה גדולה שגידל בעצמו ובעבר, אפילו פיתח עם כמה חברים זן של אבטיח ללא גרעינים.

הזוית האישית

אריאל: שתמשיך להיות סבא טוב

מילון

בואנוס איירס
שם של עיר הבירה של ארגנטינה ומשמעותה "אוויר טוב"

ציטוטים

”גם אם יש קשיים לא לוותר“

הקשר הרב דורי