מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עזרא טרבלוס – כל מה שאני יודע הוא שאינני יודע

סבי, סגן אלוף משנה לוחץ יד עם סגן אלוף
סבי כילד הצולם בירושלים ברחוב הטורים
חייו של עזרא טרבלוס - מילדות לבגרות

שמי טליה טרבלוס, אני בחרתי את סבא שלי מצד אבי ד"ר עזרא טרבלוס כדמות שאתעד ואספר את סיפור חייה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

עזרא טרבלוס נולד בירושלים בשנת 1937. בן לעובדיה ורבקה, ואבא לעובד ויצחק. בילדותו עסקו הוריו של עזרא במסחר ומכרו בגדי ילדים אותם ייבאו מחוץ לארץ. לפני קום המדינה סבלו היהודים שגרו ביישוב היהודי בארץ מפרעות של הערבים. לאביו של עזרא הפורעים הערבים שרפו את החנויות. האב חלה במחלת עיניים ואיבד את מאור עיניו. בשל כך, נקלעה המשפחה לקשיים כלכליים וחייו של עזרא היו מאוד מאתגרים עם העוני הכבד בבית. עזרא ואחיו היו יוצאים ללקט עשבים כמו עלי חוביזה ושלל צמחים שצמחו בשדה בשביל שאמם תכין מהם ארוחה. בגיל 4 למד עזרא ב'חיידר' תורה ובלט בחכמתו ותבונתו. כבר בגיל 7 יצא עזרא לעבוד ולהביא כסף למשפחתו. הוא סחב לבנים וכלי עבודה עבור פועלי בניין. בהמשך למד עזרא בבית הספר אליאנס ברחוב מחנה יהודה שם למדו הילדים צרפתית כבר בכיתה א'. בבית הספר סיים שמונה שנות לימוד והמשיך ללמוד במסגרת מכאנית בבית ספר מקצועי אורט, שם סיים את לימודיו שם בגיל 17. בסיום הלימודים התגייס עזרא לצבא.

על החיים בירושלים באותה התקופה

עזרא גר עם משפחתו ברחוב מחנה יהודה שבירושלים ובהמשך עברה המשפחה לרחוב הטורים. המשפחה התגוררה בדירת שני חדרים. כבר משעות הערב נתכנסו כולם בבתים ויצאו רק בבוקר למחרת. השכנים עזרו זה לזה ונהלו אורח חיים קהילתי דתי. סבא אהב לשחק משחק שנקרא ג'וג'ו עם החרצנים של המשמש ומי שקנו לו משמש – כאילו קיבל "אוצר". בארץ שלט השלטון הבריטי בימים ההם. היהודים היו בעוצר ימים רבים וסבלו קשות מהחיילים הבריטים. בסמוך לביתו של עזרא היה המחנה הבריטי שנלר. החיילים הבריטים עברו תחת ביתו יום וליל. עזרא וחבריו גוייסו בתור ילדים למחתרת הלח"י והאצ"ל ונלחמו בחיילים הבריטים ומיררו את חיייהם.

בזמן לימודיו בבית הספר אורט, גוייס עזרא לגדנ"א ושם החל את השירות הצבאי שלו. בגיל 18 התגייס עזרא לצה"ל. הוא החל את שירותו בחיל השריון ועבר לחיל הצנחנים. הוא נלחם במלחמת העצמאות בשנת 1947 בתפקיד לוחם בחיל רגלי, במלחמת סיני בשנת 1956 שירת כשריונר, במלחמת ששת הימים בשנת 1967 שירת כקצין בתפקיד מג"ד. במלחמת לבנון הראשונה בשנת 1982 שירת בתפקיד מ"פ. את שירותו הצבאי הוא סיים בדרגת אלוף משנה.

עם שחרורו לחיים האזרחיים החל עזרא ללמוד באוניברסיטת ירושלים את מקצוע המשפטים. בהמשך הוא למד גם באוניברסיטת תל אביב את מקצוע המשפטים. הוא החל לעבוד במשרד האוצר במחלקת כוח אדם, ובהמשך עסק כמנהל ועו"ד בחברת ביטוח לנסיונל. בהמשך פתח עזרא משרד עריכת דין פרטי שהתמחה בתחום משפט אזרחי, ביטוח וכנוטריון. במשרד עבד עד ליציאתו לפנסיה. בגיל 76 למד סבא לדוקטורט באופן עצמאי דרך אוניברסיטת west coast university בארצות הברית וכעת הוא ד"ר למשפטים ונוטריון. כיום סבא פרש לגימלאות והוא מעביר את ימיו בקריאה של ספרי דעת, חקר על השואה ועל מלחמות ישראל.

כששואלים את סבא מהו המסר שלו לדור הצעיר: הוא מצטט את סוקרטס ואומר: "כל מה שאני יודע הוא שאינני יודע" לעולם לא להפסיק ללמוד ולחקור את העולם. ככל שתלמד יותר תבין כמה שאתה לא יודע כלום. הלמידה היא הלחם של המוח. תמיד לקרוא ספרים ומאמרים ולהתפתח.

ביאור מושגים מתוך הסיפור של סבא עזרא:

מחנה שנלר: היה אחד ממחנות הצבא הבריטי בירושלים. רוב שטח המחנה היה מוקף ע"י שכונות יהודיות: שכונת רוממה (ממערב), מקור ברוך (מדרום), גאולה ומאה שערים (מזרח) ושכונת הבוכרים (צפון מזרח) ב-17 במרץ הבריטים פינו את מחנה שנלר ומסרו אותו ליד חטיבת עציוני. המחנה שימש את כוחות ההגנה וצה"ל במהלך מלחמת העצמאות ושנים רבות לאחר מכן. (ויקיפדיה)

מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר יום 5 ביוני עד 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון של ישראל. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. השטח הכולל שנכבש גדול פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה. השלכות המלחמה בתחומי הפוליטיקה הפנימית של המדינות שהשתתפו בה, הגאוגרפיה המדינית, הכלכלה האזורית, הגאופוליטיקה ומהלך המלחמה הקרה היו מרחיקות לכת וממושכות. (ויקיפדיה)

הזוית האישית

טליה הנכדה המתעדת: תכנית הקשר הרב דורי העלתה הרבה סיפורים ועניין בקשר שלי עם סבא. תמיד ידעתי שחייו של סבא היו מאוד עשירים ומעניינים, למדתי להכיר טוב יותר את הילדות שלו ואת הדרך הארוכה שעבר מילד רעב בשכונת הטורים בירושלים לסגן אלוף וד"ר למשפטים. אני שמחה שהתאפשר לי לשמוע את הסיפורים הללו ממקור ראשון ומפיו של סבי.

סבא עזרא: היתה לי חוויה מאוד גדולה לשבת עם נכדתי ולספר לה על עצמי. ביחד ראינו תמונות מתחנות שונות בחיי והעלינו זיכרונות בהם שיתפתי את דור ההמשך של משפחתי בהיסטוריה המשפחתית. נהניתי מכל רגע ורגע.

מילון

חדר
מקום בו לומדים תורה. תלמוד תורה הוא מוסד ללימודי קודש לילדים בקהילה היהודית המסורתית. עם השנים והגלויות זכה ה"תלמוד תורה" לכינויים שונים בתפוצות: ביהדות ארצות האסלאם נקרא "כותאב", ביהדות תימן נקרא "מדרש" או "כניס", ביהדות הבלקן נקרא "מלדארי" וביהדות אשכנז נקרא "חדר" (נהגה "חֵיידֶר" או "חָיידֶר") וברבים "חדרים". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לעולם לא להפסיק ללמוד ולחקור את העולם. ככל שתלמד יותר תבין כמה שאתה לא יודע כלום. הלמידה היא הלחם של המוח“

הקשר הרב דורי