מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עוצר בגן הילדים בתקופת המנדט הבריטי

אני וסבא
סבא שהיה קטן
הילדים נשארו בצד הירדני של העיר בעת הטלת עוצר

שמי אריה רפאלי, אני יליד ירושלים. אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי עדי, יחד אנו מתעדים סיפור מחיי במאגר המורשת.

מספר חודשים לפני הכרזת המדינה, בעקבות פעולה של ההגנה, שלטונות המנדט הבריטי חסמו את כביש שמואל הנביא לכל ארכו משער מנדלבאום.

שער מנדלבאום או מעבר מנדלבאום היה מעבר הגבול בין ישראל לממלכת ירדן, ומעבר הגבול היחיד בין שני חלקיה של ירושלים, בין השנים 1948–1967. השם "מנדלבאום" הוא על שם ביתם של בני הזוג שמחה מנדלבאום ואסתר (מנדלבוים) – בית שהיה סמוך למעבר, בשטח ההפקר בין ישראל לבין ממלכת ירדן. אתר מעבר הגבול היה בצומת הרחובות שמואל הנביא ודרך סנט ג'ורג'. רחוב זה, ששימש כדרך ראשית מירושלים לכיוון הר הצופים והעיר רמאללה, נחצה ונחסם על ידי "הקו העירוני" – הגבול בין ישראל לירדן, ובנקודת חצייה זו נקבע המעבר. שמו של קטע הרחוב (בעבר דרך סנט ג'ורג') אשר נותר בצד הישראלי הוסב לרחוב שבטי ישראל. חלקו הירדני של רחוב סנט ג'ורג' נשאר בשמו זה, ממעבר הגבול וצפונה. (ויקיפדיה)

הגן שלי היה בצד הירדני של הכביש והשכונה שגרתי בה היתה בצד השני. אי אפשר היה לעבור. נוצר מצב שכל ההורים שבאו לאסוף את ילדיהם היו בצד אחד, וילדי הגן בצד השני של הכביש. מצב זה נמשך שעות רבות. הפחד והבהלה נשארו חרותים בזכרוני עד היום.

בשעות הערב העוצר הוסר וההורים הורשו לאסוף את ילדיהם.

סבא בילדותו

תמונה 1

הזוית האישית

סבא אריה: היה מעניין להכיר שורשים של ילדים אחרים בכיתה במסגרת התכנית.

עדי הנכדה המתעדת: היה כיף ומעניין לשמוע סיפורים מתקופת הקמת המדינה. תודה לסבוש שהשתתף איתי בתכנית.

מילון

עוצר
עוצר (במלעיל) הוא הוראתו של גוף בעל סמכות על שטח מסוים אשר אוסרת על תנועת אנשים ברחובות. העוצר יכול לחול במשך שעות אחדות של היממה בלבד (למשל עוצר לילה), או באופן רצוף. מטרת העוצר היא שמירה על הסדר הציבורי או דיכוי פעילותן של קבוצות מסוימות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב תמיד להיות סקרן כי זו הדרך הטובה ביותר להתפתחות“

”נוצר מצב שכל ההורים שבאו לאסוף את ילדיהם היו בצד הירדני, וילדי הגן בצד הישראלי של הכביש“

הקשר הרב דורי