מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"עולה חדש" – על מעלות של פעם

מרדכי
מרדכי בחדרו בבית אבות מעיליא
על איש אהוב ומוערך שדבק בו בצורה משעשעת הכינוי התמידי "עולה חדש"

שמי מרדכי אוחיון, הגעתי לארץ ממרוקו מהעיר גימנט למרקש ומשם לקזבלנקה. כאשר עברנו ממראקש לקזבלנקה אני והמשפחה שלי, הצלחנו לעבור עם דרכון מזיוף כמעט ותפסו אותי . את אחי הגדול תפסו ואז הסוכנות טיפלו בו.

מקזבלנקה הגענו למרסיי בצרפת ל"קונדירנס", מחנה העולים והמתנו במקום עד שהייתה הפלגה לישראל. לאחר מכן עלינו לאונייה בשם "ארצה" והגענו לארץ. כשבוע ימים ארכה ההפלגה עד העיר חיפה.

אני הגעתי עם אשתי סעדה ז"ל ושני ילדים קטנים, זה היה ביום שישי. מיד לקחו אותנו למעלות ונתנו לנו דירה קטנה ליד משק עזר. מאותו ערב בו הגעתי למעלות התחלתי עם הפוליטיקה והקמתי מפלגה דתית לאומית, דאגתי לרשום את כל הילדים לבית ספר דתי ואני דאגתי לכל הרישום.

קיבלתי עבודת-דחק בקרן קיימת לישראל. 45 שנים עבדתי שם ולאחר מכן עבדתי בבניין. כשהתחילו בחירות למועצה במעלות אני הלכתי בראש מפלגה "הפועל המזרחי", זה היה בשנת 1963. נבחרנו ונכנסנו למועצה. אז הבאתי את החבר ששון צמח שיהיה ראש המועצה וראש העיר מר שלמה בוחבוט. התחלתי לעבוד בלשכת הסעד. אני שימשתי גם כסגן ראש המועצה, הייתי אחראי על שלמה בוחבוט. קיבלתי גיבוי חזק משר הפנים חיים משה שפירא ומצד שר הדתות זרח וראבציק, וכל זה במפלגת "הפועל המזרחי". במשך כשמונה שנים הייתי חבר מועצה. אני זוכר שעשינו הפגנה גדולה בתפן מאחר והמצב היה גרוע מאחר ולא רצינו ועד מקומי שהיה נגדנו, אז מינו מבחוץ את צמח ששון לממונה על המחוז. מר קינג ישראל מינה אותי כסגן של צמח ששון והאחריות שהוטלה עליי הייתה לטפל בתושבי מעלות.

לאחר מכן עבדתי כראש מועצה הדתית כתשע שנים. אני לא יודע למה קוראים לי "עולה חדש", זה כך מאז שהגעתי למעלות, הכינוי דבר בי. אשתי סעדה ז"ל נפטרה לפני כשש שנים ועבדה במועצה הדתית במשך 55 שנים. במשך השנים נולדו לנו ארבעה ילדים. כיום אני נמצא בבית אבות במעיליה, אני מרגיש טוב ומטופל יפה, רק חסר לי לטייל במעלות.

הזוית האישית

מנשה הסטודנט המתעד: גיליתי במהלך התיעוד אדם מרתק, מלא קסם וישרה.

מילון

גימנט
עיר במרוקו

מַעֲלוֹת-תַרשִׁיחָא
מַעֲלוֹת-תַרשִׁיחָא (בערבית: معالوت ترشيحا) היא עיר במחוז הצפון בישראל, קילומטרים ספורים מגבול ישראל-לבנון, 20 קילומטרים מזרחית לנהריה, 20 קילומטרים מערבית לצפת, 15 קילומטרים צפונית לכרמיאל. העיר שוכנת בגליל העליון בגובה של כ-600 מטרים מעל פני הים. מעלות-תרשיחא הוכרזה כעיר בשנת 1995. ראש העירייה הנוכחי הוא ארקדי פומרנץ. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”דאגתי לרשום את כל הילדים לבית ספר דתי, אני דאגתי לכל הרישום“

הקשר הרב דורי