מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עולה חדשה בארץ ישראל

סבתא רינה ונוגה אוחיון
במפגש חנוכה
עלייתה של סבתא רינה לישראל והקליטה הקשה בארץ

שמי רינה, נולדתי במרוקו ב 1953.

נולדתי במשפחה בת שתים עשרה נפשות, שמונה אחים, סבתא וסבא, סבתא רבה ואחת הדודות. לאימי קוראים אולגה ולאבי קוראים משה. אולגה נולדה בשנת 1928 ואבי נולד בשנת 1921. עלינו בשנת 1956 ממרוקו מעיר קזבלנקה, עלינו בעקבות רדיפות היהודים. האנטישמיות כלפי היהודים ומעשי רצח, גרמו להורי להחליט לעלות לארץ.

אספנו את כל משפחתינו ואת כול המטלטלים שלנו ועלינו ארצה באוניה. כשהגענו לארץ ישראל, הכניסו את כל הילדים לחדר גדול, וריססו את הראשים שלנו בחומר שנקרא  דידיטי, כי חשבו שהבאנו איתנו מחלות מדבקות וכינים . הרגשתי שונה מאחרים ודחויה, ולא הבנתי מה קורה, אני ומשפחתי הרגשנו מאוד רע.

סיפור המעברה

הגענו לארץ ב 1956 במלחמת סיני, ולא הבנו כל כך מה קורה, כשעברו שוטרים מבית לבית, וביקשו לכסות את החלונות בשמיכות שחורות, שהסוכנות נתנה לנו. היינו מאוד מפוחדים כי לא ממש הבנו מה קורה במדינה ונשארנו מסוגרים בבית, עד שלמחרת באו אנשי המועצה, וחילקו לנו אוכל. במשפחה שלי הרגישו שהם לא רוצים לגור בקרית שמונה, וביקשו לעשות העברה לשכונת התקווה. כשהגענו לארץ לא נתנו לנו לעבור, והבטיחו שהכול יהיה בסדר, ולכן נשארנו במעברה בקרית שמונה והמשכנו בשגרה.

האירוע עם הכלב

זה היה ביום שבת יצאנו לגן שעשועים, אני ושני אחיי, ופתאום הגיח כלב גדול, וכולנו התחבאנו מתחת לשיכון, ורק אחי שהיה יותר קטן ממני בשנה, לא הספיק להסתתר והכלב פגע בעינו. כמובן, שלקחו אותו לבית החולים וטיפלו בו, אבל העין נפגעה קשות. כאחות הגדולה הייתי צריכה לשמור עליו, וחטפתי צעקות ונזיפות קשות מאבי. מאז אני מאוד פוחדת מכלבים.

בהמשך עברנו מהמעברה למבנים מסודרים. החיים שלי חזרו לשגרה, ההורים עבדו, אנחנו היינו במסגרות, גדלנו למדנו והתחתנתי עם בן קריית שמונה. שמו פליקס אוחיון ונולדו לנו  ארבעה ילדים שלוש בנות ובן. כיום כבר גם הילדים נשואים וגרים בקרבתנו, במושב שדה אליעזר, ויש להם כבר ילדים גדולים. יש לי שמונה נכדים מקסימים ואנחנו מאושרים עם כל הנכדים שגרים בסביבתנו .

הזווית האישית

סבתא רינה:  במהלך המפגשים נזכרתי בכל הזיכרונות מהילדות ומאוד נהניתי. ממפגש למפגש היה מקסים, ומהנה ובמפגש הכרתי סבתות וסבים מקסימים ונעימים.

נתיב: נהניתי מאד במפגשים, שמעתי מסבתא סיפורים שלא הכרתי.

נוגה: אני הרגשתי במהלך המפגשים שהקשר שלי ושל סבתי התחזק, ונהניתי ללמוד מכול מפגש ביחד עם סבתי בצורה מהנה.

מילון

די. די. טי:
בעת קליטת העלייה ההמונית בראשית ימי המדינה, נהגו לרסס את כל העולים החדשים בדי-די-טי, במטרה להשמיד טפילים. פעולה זו נתפסה כמשפילה בעיני חלק מהעולים. הדי-די-טי היה גם אמצעי עיקרי לריסוס מקורות מים נגד יתושים.(ויקיפדיה)

מַעְבָּרָה:
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20 המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”האנטישמיות כלפי היהודים ומעשי רצח גרמו להורי להחליט לעלות לארץ.“

הקשר הרב דורי