מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מאירן לארץ ישראל

סבא שלי ביום שישי מקדש בארוחת שישי
סבא ואני
תחנות בחייו של סבי ראובן סט

שמי איתי יוגב ובחרתי לראיין את סבא ראובן סט, אבא של אבי עופר, מכיוון שסבא ראובן הוא הסבא היחיד שנותר לי בחיים, ומכיוון שסבא תמיד מספר לנו סיפורים מעניינים, משתף בחוויות ומאתגר אותנו בחידות לוגיות.

סבא ראובן סט, אבא של אבי עופר, נולד בתאריך 21 בדצמבר בשנת 1935 (נר שני של חנוכה), בעיר כראמנשה באירן. כרמאנשאה היא עיר בכורדיסטן ובירת המחוז הקרוי על שמה במערב איראן. העיר שוכנת כ-425 ק"מ דרום-מערבית לבירה טהראן ובה אקלים יבשתי. מרבית התושבים מדברים פרסית וכורדית. ע"פ מפקד האוכלוסין האחרון מ-2016 התגוררו בכרמאנשאה 946,651 בני אדם, העיר היא התשיעית בגודלה באיראן. (ויקיפדיה).

סבא עלה לארץ עם משפחתו בשנת 1956 כשהוא בגיל עשרים ואחת. אבא ומשפחתו התיישבו בעיר נתניה. לסבא ולסבתא לאה, נולדו ארבעה בנים, אבי עופר הוא הבכור מביניהם. היום סבא גר ברומניה.

סבא היה תלמיד טוב במתמטיקה, ולאחר שעלה לארץ עם משפחתו, למד חשמל בלימודי ערב, וכדי לצבור ניסיון ולהתמקצע בתחום, במקביל ללימודיו גם עבד כדי לסייע בפרנסת המשפחה. סבא היה קבלן לביצוע עבודות חשמל במפעלים. במהלך השנים הקים יחד עם סבתא עסק למכירת מוצרי חשמל. סבא הינו נכה בעינו האחת ולכן לא גויס לצבא, סבתא התחתנה עם סבא ולכן גם היא לא גויסה.

סיפור ההיכרות של סבא וסבתא

סבא ראובן הכיר את סבתא לאה בתחנת האוטובוס הוא נסע ברכבו, וראה אותה בתחנת האוטובוס והציע לה טרמפ. תוך כדי הנסיעה סבא אמר שיש בעיה ברכב, והם צריכים לעצור בצד הדרך. אבל האמת היא, שלא היתה כל בעיה ברכב. סבא אמר את זה מכיוון שסבתא מצאה חן בעיניו והוא רק רצה להמשיך לדבר איתה. כאמור, לאחר שהכירו והקימו משפחה, סבא וסבתא הקימו עסק מפואר של מכירת מוצרי חשמל. ושניהם הביאו לעולם ארבעה ילדים.

הזווית האישית

איתי: בעבודה למדתי דברים שלא ידעתי על משפחתי, כמו הסיפור על סבא וסבתא ואיך הם נפגשו, למדתי דברים שלא הייתי לומד בדרך אחרת. נהנתי לשוחח עם סבא ולשמוע ממנו סיפורים.

מילון

לימודי ערב
הלימודים במתכונת זו מיועדים בין היתר לאנשים העובדים במשרה מלאה וכן לאוכלוסיות נוספות שלא יכולות ללמוד מסיבות שונות במהלך היום כמו חיילים, אמהות ותלמידי תיכון.

ציטוטים

”סבא היה תלמיד טוב במתמטיקה, ולאחר שעלה לארץ עם משפחתו, למד חשמל בלימודי ערב, וכדי לצבור ניסיון ולהתמקצע בתחום, במקביל ללימודיו גם עבד כדי לסייע בפרנסת המשפחה“

הקשר הרב דורי