מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עבודת ילדים בכפר – סבתא מרים אורן

מבר המצווה של יונתן
מחתונתו של דודו של סבתי
כילדה סבתא עבדה בקטיף תותים ובשדה המלפפונים בכפר מעש

שמי יונתן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי, מרים אורן, ומעלה את סיפורה אל מאגר המורשת של התכנית.

סבתא מרים מצד אבא נולדה בפתח תקווה בשנות ה-50, שנותיה הראשונות של המדינה. היא גדלה במעברת עמישב ומשם עברה המשפחה לשיכון בשכונת שעריה. לגן הילדים נכנסה סבתי בגיל חמש, ובגיל שש עלתה לכיתה א'. את כיתה ח' בבית הספר היסודי היא סיימה בבית ספר "יסודות" בשעריה ומשם המשיכה לתיכון דתי "ישורון". בסיום כיתה י"ב סבתא המשיכה את לימודיה באוניברסיטת בר אילן בתחומי הספרות והלשון העברית וכן תעודת הוראה להוראה בתיכון.

בגיל 21 סבתא התחתנה ונולדו לה שלושה בנים שהבכור בהם הוא אסף, אבי. סבתא עבדה כמורה בחטיבת "ברנר" ובחטיבת "רשיש" ומשם עברה לעבוד בתיכון "בן גוריון" כמורה ללשון וכרכזת המקצוע והתמקדה בהכנת כיתות י'-י"ב בהכנה לבגרות בלשון. לאחר כשלושים שנות עבודה, סבתא פרשה לפנסיה מוקדמת, מאז היא עוסקת בלימוד עצמי ובבילוי עם הנכדים.

ילדות מיוחדת לסבתא – עבודת ילדים בכפר

שכונת שעריה נמצאת סמוך לכפר מעש. חלק מתלמידי הכיתה היו מהשכונה וחלק מכפר מעש, ולכן לסבתא היו חברים וחברות מהכפר. היא נהגה לשחק איתם בכפר וכך היא הכירה את כל העבודות שנעשו בכפר כגון גידול תותים ומלפפונים בשדות, גידול פרות ברפתות וגידול תרנגולים בלולים. סבתא התחילה לעבוד בקטיף תותים בכפר כבר מגיל עשר, וזה היה בימי הקיץ בחופש הגדול. עבודה נוספת הייתה להפריד את הירק מהתות וזה נעשה בקבוצה גדולה של ילדים ונשים, כאשר כולם ישבו על ספסלים תחת סככה גדולה.

הייתה גם תקופה לפני החופש שבה סבתא ואחיה ועוד ילדים בשכונה עבדו בקטיף התותים בשעה 4:30 לפנות בוקר עד השעה 7:30. הלימודים התחילו בשמונה בבוקר וכדי להגיע בזמן הם היו רצים במשך עשר דקות מהשדה ועד הבית, מתארגנים ומגיעים לבית הספר חמש דקות לפני הזמן.

סבתא זוכרת שבטיולים השנתיים התלמידים היו נוסעים במשאית שבתוכה היו ספסלי ישיבה. גם בימי החופש הגדול הייתה מגיעה משאית לשכונה, והילדים והאימהות היו נוסעים בה לחוף הים בהרצליה תמורת תשלום של כמה לירות.

הזוית האישית

יונתן הנכד המתעד: במילותיה של סבתי: "חוויתי חוויה מרגשת מעצם הנושא שמקשר בין הדורות. חשוב גם לראות את הקשר בין הדורות הקודמים לבין הדור הצעיר היום. למדנו על התפתחות ההיסטוריה היהודית ועל הזרמים השונים ביהדות. המסקנה הכוללת היא שעם ישראל הוא עם מאוחד למרות הגוונים השונים שבו." תכנית זו הייתה מאתגרת אך עם זאת למדתי רבות על עבר משפחתי, שורשיי וסבתי בפרט. שמעתי סיפורים ופרטים חדשים שלא שמעתי קודם לכן ויכול היה להיות שלא הייתי שומע אם לא הייתה התוכנית. אני מודה על ההזדמנות שקיבלתי בכך שהשתתפתי בתוכנית "הקשר הרב דורי".

מילון

מעברה
עם קום המדינה העולים שוכנו במעברות שהיו מקום מגורים זמני עד שהמדינה תעביר אותם לבתי קבע בשכונות קבע. לדוגמה, מעברה מפורסמת היא מעברת פרדס חנה, מעברת אוהלים שבה שוכנו ההורים של סבתא שלי בשנת 1951.

ציטוטים

”אל תדחה למחר מה שאתה יכול לעשות היום“

הקשר הרב דורי