מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עבודתי בניקיון הגנים

אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא כשהיתה ילדה
כשסבתה עבדה בגנים

סבתא נולדה בשנת 1952 בתאריך 30.4 בפרס, אירן היום. הוריה ניסים ורחל.

חצי שנה אחרי שסבתא נולדה עלתה המשפחה לארץ. היא הייתה תינוקת שעלתה יחד עם הוריה ולכן אין לה זכרונות מהעלייה, אלא ממה שסיפור לה הוריה. בהתחלה הם גרו במעברה ורק לאחר מספר שנים עברו  לגור בעפולה.

סבתא מספר שהוריה עבדו קשה, הם היו קשי יום וסבתא בצעירותה עזרה להם בפרנסת המשפחה. היא הייתה צרחכה לשלב עבודה יחד עם הלימודים. היא עבדה ועזרה להם בפרנסת היום יום.

בתפקיד שקיבלה היא עזרה לעוזרת של הגן של אחותה. תפקידה היה לשטוף את הגן ולרחוץ את הכלים. העוזרת של הגן שילמה לה עבור עבודתה ובכך היא יכלה לעזור להורים בפרנסת המשפחה.

סבתא מספרת: "בזמן שעבדתי ולמדתי, חברותי הכינו שיעורים. לי היה קשה להשלים את חומר הלימודים בלי עזרת החברות שלי ולכן חברותי היו באות אלי לאחר שסיימתי את שעות העבודה, ועוזרותי לי להשלים את שעורי הבית".

סבתא לא שוכחת את החוויה הראשונה כשהיא פתחה חשבון בנק לאחיה ואחותה. היא עשתה להם קופת חיסכון שנקראה בימים ההם: "דן חסכן", זו הייתה תכנית חיסכון, קופה ששמורה בבנק שחוסכים בה כסף לעתיד.

כך נראתה קופת "דן חסכן"

תמונה 1

סרט סיום תכנית בבית הספר שגיא

הזוית האישית

סבתא גילה אלקיים משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתה נעמה דיין.

סלפי שלי ושל סבתא בבית הספר

תמונה 2

מילון

קופת דן חסכן
דן חסכן היא תוכנית חיסכון פופולרית שבנק הפועלים יזם ופיתח במהלך שנות ה-60 של המאה ה-20, במטרה לעודד ילדי ישראל לחסוך כסף. כארבעה עשורים לאחר מכן, באמצע שנת 2009‏, חידש בנק הפועלים את רעיון התוכנית והחזיר אותה באמצעות פרסומות בבתי-ספר, באתרי אינטרנט ובעיתונים בישראל. ויקיפדיה

ציטוטים

”בזמן שעבדתי ולמדתי חברותי הכינו שיעורים ולי היה קשה להשלים את הלימודים בלי עזרת החברות“

הקשר הרב דורי