מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ואני – מלכה וינשטוק

יחד בתכנית הקשר הרב דורי
עובדים יחד על תמונה שעברה אלי בירושה
עלייתה של סבתא מפולין לישראל ומסע חייה בארץ

שמי מלכה, נקראתי כך על שם סבתי, אימא של אבא. הכינוי שלי הוא מלי. שם המשפחה- ויינשטוק, הוא שם המשפחה של סבא. לפני הנישואים השם המקורי היה אבן דר. השם הוא עברות של השם איינבינדר, שהיה שם המשפחה של אבי. השם שונה בעקבות בקשה של דוד בן גוריון מכל מי ששירת בכוחות הביטחון לעברת את שמותיהם בשנת 1950. משמעות השם אבן דר הוא אם הפנינה – מרגלית.

נולדתי בעיר שצ'צ'ין שבצפון פולין. נולדתי בתאריך 16.12.1947, אנו חוגגים יום הולדת עם כל המשפחה. לפעמים יוצאים לטיול, לפעמים למסעדה או לעוד כל מיני מקומות שאני אוהבת.

אני האחות הבכורה במשפחה ואני מרגישה שמהאחות הגדולה מצפים להיות האחות האחראית והדואגת.

ילדות

עד גיל 12 גדלתי ביפו, למדתי בביה"ס יסודי ע"ש ויצמן. מאחר וההורים עברו לגור בשכונת יד אליהו בתל אביב, נסעתי מדי יום בארבעה אוטובוסים שונים לביה"ס והביתה. למדתי בתיכון עירוני ט' ביד אליהו שבתל אביב. הצטרפתי לתנועת הצופים עד לסיום התיכון. גרנו בשיכון המשטרה בדירת שלושה חדרים לארבע נפשות. (סבא רבא היה קצין במשטרה).

תחביבים ומנהגי ילדות

בילדותי נהגתי לאסוף בולים, ציור, ריקוד ושירה, כל אלו הם תחביבי הילדות שלי.

חגגנו בצורה מסורתית חגי יהדות, לדוגמא: הליכה לבית הכנסת בחגי תשרי. אהבתי במיוחד את חג החנוכה ואת חג פורים. שיחקנו הרבה משחקי חצר כגון: מחניים, קלאס, סימני דרך, קפיצה בחבל, מחבואים ועוד. אהבתי מאכלי חגים שונים ועוגות.

אני זוכרת ששרנו הרבה עם חברים ועם ההורים בלילות הקיץ. ישבנו במרפסת ושרנו שירי מולדת ושירים לועזיים שהיו באופנה. שיחקנו הרבה משחקי חצר כגון: מחניים, קלאס, סימני דרך, קפיצה בחבל, מחבואים, כדורסל, כדורעף ועוד. שיחקנו גם "ארץ עיר" ועוד משחקי קופסא שונים. שיחקתי בדרך כלל עם חברים ומשפחה, בחצר גדולה מאוד שהייתה משותפת לשלושה בניינים (זכור לי שפעם בשבוע היו מקרינים בה סרט בימי הקיץ ).

לימודים 

למדתי בגני ילדים שונים ביפו. יש לי זיכרון מחג החנוכה בגן שהייתי עם כתר נר חנוכה מנייר (הייתי בת 3). למדתי בתיכון עירוני ט' ביד אליהו שבתל אביב. למדתי שם ארבע שנים. מנהל ביה"ס היה קשוח מאוד והמשמעת הייתה מאוד חמורה (שמו יצא לפניו בכל תיכוני תל אביב). צוות המורים היה מצוין. נהנינו מחוגי העשרה כגון תיאטרון, ציור, פיסול, ספורט, מדעים ועוד.. אני ציירתי ושיחקתי כדורסל.

האירועים המשמחים שאני זוכרת הם הפעילות בצופים ואת היחסים הנפלאים עם חבריי וחברותיי לכיתה, שעם חלקם החברות ממשיכה עד היום.

תפקידים ומקומות עבודה

מקום העבודה הראשון שלי היה תוך כדי לימודים באוניברסיטה – עסקתי בקידום מכירות בחברות מסחריות. למדתי תואר ראשון בגיאוגרפיה ובהיסטוריה של עם ישראל, ותואר שני בגיאוגרפיה עירונית באוניברסיטת תל אביב.

עסקתי באדמיניסטרציה וניהול שיווק. מאוד נהניתי מעבודתי ועסקתי במקצוע כ- 20 שנה. עבדתי בשירות המדינה ביחידה לחקר שווקים של משרד החקלאות כמנהלת אדמיניסטרטיבית. זאת הייתה עבודה מרתקת שתרמה לפיתוח מוצרים חדשים לחקלאות הישראלית. לא בדיוק בחרתי במקצוע – "המקצוע בחר אותי", נסיבות החיים הובילו אותי אליו.

משפחה, מנהגים ומסורת

בכל יום שישי בצהרים כולם נפגשים לארוחה משפחתית אצל סבתא וסבא. גם בחגים וימי הולדת חוגגים יחדיו, וכשצריך הולכים יחד לבית הכנסת. החגים האהובים עליי הם ראש השנה, חנוכה, ושבועות. אני אוהבת את ההתכנסות המשפחתית של כולנו והאווירה החגיגית.

אירועים מיוחדים

האירועים המכוננים בחיי הם המלחמות. כבת לשורדי שואה, גדלתי על סיפורים מתקופת מלחמת העולם השנייה במזרח אירופה ואירועי השואה. לצערי הרב המלחמות הנוספות שחוויתי היו רצף של אירועים מכוננים בחיי ובהיסטוריה של מדינת ישראל  (מלחמת סיני, ששת הימים, ההתשה, יום כיפור, מלחמות לבנון, המפרץ, המבצעים השונים לאורך השנים, והמלחמה הנוראה מכל – מלחמת "חרבות ברזל").

עלייה לארץ

כאמור, נולדתי בפולין בעיר שצ'צ'ין בשנת 1949. הייתי בת שנה וחצי כשעליתי עם הוריי לארץ. הגענו למעברה בחדרה ולאחר מספר ימים עברנו לדודה של אמי בתל אביב וכמה ימים לאחר מכן עברנו ליפו לבית שננטש על ידי ערבים. הוריי היו ציונים פעילים. את מקום המגורים הוריי בחרו.

צבא ומלחמות

בשירותי הצבאי שירתי בקרייה בתל אביב אצל היועץ הכספי לרמטכ"ל. היה לי שירות מרתק, ביקרתי ביחידות צבא רבות ברחבי הארץ. השירות בצבא היה הכנה משמעותית לחיים.

חוויתי כילדה את מלחמת סיני וכבוגרת את מלחמת ששת הימים, ההתשה ,יום כיפור ועוד. השתחררתי מהצבא ימים ספורים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים וגוייסתי חזרה. שירתי ב"מפקדת הגדה המערבית" ביחידה הכלכלית. המלחמה הייתה מלחמה של שישה ימים עם ניצחון מדהים, הרגשנו התרוממות רוח ושעם ישראל חזק ומאוחד.

פעילויות מיוחדות

יצאתי לחו"ל בחופשה הראשונה שבין השנה הראשונה לשנה השנייה בלימודי באוניברסיטה. נסעתי עם שתי חברות לאירופה (איטליה, צרפת, שוויץ, דנמרק ובריטניה).

במשך חיי, ומתוך אהבתי לטיולים, גיאוגרפיה, היסטוריה ותרבויות, טיילתי ברחבי העולם במדינות: סקנדינביה, מזרח אירופה ומרכזה (גרמניה, קרואטיה, סלובניה, ברית המועצות ועוד), ארה"ב, קנדה, דרום אפריקה, מרוקו ועוד. הביקורים היו בעיקרם טיולים וחופשה, ומיעוטם ביקורי משפחה.

הקמת משפחה

הכרתי את בעלי במסגרת העבודה. התחתנו בשנת 1974 כשהייתי בת 26. החתונה הייתה בתל אביב ולא הייתה מסיבת טרום חתונה וכמובן שיש לנו המון תמונות מהחתונה. את שלושת בנותיי ילדתי בגיל 28, 30.5 ו-36.

לימודים ועיסוקים

העיסוק הראשי שבו עסקתי הוא אדמיניסטרציה ושיווק.

יש לי תואר B.A בגיאוגרפיה והיסטוריה של עם ישראל, יש  לי תעודת הוראה בגיאוגרפיה בתיכון. המשכתי לתואר שני בגיאוגרפיה עירונית. העיסוק הוא לא מה שתכננתי מגיל צעיר. תוך כדי לימודים עבדתי במקצועות השיווק והאדמיניסטרציה וכאן נשארתי.

הייתי רוצה ללמוד עוד שפות ואומנות. חשוב ביותר ללמוד כיוון שידע הוא כוח גדול! הוא מעשיר את עולמך ומעניק ארגז כלים לחיים.

ילדים ונכדים 

יש לי שלוש בנות ושש נכדים ונכדות. אנו מתראים בכל שבוע בין פעם לפעמיים לפחות. אנחנו נהנים מאוד לבלות יחדיו. למזלי, ילדי ונכדי חיים בארץ ואפילו באותה העיר (הרצליה) וזה כיף ואושר גדול.

מנהגים היום

לא בדיוק יצאתי לגמלאות. אני עובדת חלקית במשרד של בעלי. בזמני הפנוי אני נפגשת עם חברים, הולכת להרצאות תרבות ומתעמלת שלוש פעמים בשבוע. כבילוי פנאי אני הולכת לקולנוע קונצרטים אופרה ועוד.

הזוית האישית

גיא וסבתא: היה לנו מאד כיף ביחד, למדנו הרבה אחד על השנייה ובעיקר גיא גילה עובדות חדשות על סבתא.

מילון

פאדלט
לוח שיתופי דיגיטלי

עִברוּת
עִברוּת הוא מתן צורה עברית למילה, ובפרט שינוי שמו של אדם משם לועזי לשם עברי. עברות שמות החל כבר בתקופת היישוב, ונשא לעיתים מטען סמלי רב, כ"שלילת הגלות". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני האחות הבכורה במשפחה ואני מרגישה שמהאחות הגדולה מצפים להיות האחות האחראית והדואגת“

הקשר הרב דורי