מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עבודה זה בריאות – אליהו כהן

תיאור ילדות של הכותב ועל הוריו שעלו לארץ
של הילד אליהו כהן על סיפור ילדותו
עלייתו של אליהו כהן ממרוקו ומסר לעתיד

שלום, שמי אליהו כהן, נולדתי בתאריך 17.5.1961 בישראל. ההורים שלי היו דוד ופרחה כהן, הם עלו ממרוקו בשנת 1956. הם קיבלו התראה של שבועיים לפני עלייתם לארץ ישראל והשאירו את הבית עם הרכוש וטסו לארץ ישראל. הם חיכו לעלייה ארצה הרבה זמן. לפני עלייתם, הנאצים רשמו אותם לפני הפורענות שהייתה והם ניצלו משם וברחו אל הארץ הקדושה.

נולדתי בבית חולים פוריה. גדלתי בפוריה נווה עובד, זה היה מקום צח, הייתה לנו ילדות של פעם, היינו עוזרים להורים שלנו בחווה מאחורי הבית ורואים כבשים וסוסים. היה לנו משק של עגבניות, פלפל, חצילים, זיתים, לימונים, חסה, אבטיחים וכו'. נהנינו מהילדות מאוד, היינו אוהבים לעזור להורים שלנו וכך גדלנו כל החברים במושב.

כשהגיעו לארץ, להורים שלי לא הייתה עבודה, הם קיבלו תלושים לקנות אוכל והמחיה בארץ הייתה מאוד קשה. לא היו מקררי חשמל, היינו מסתדרים במעט שהיה לנו בכדי לקיים חיים בסיסים לצורך מחיה.

הייתי בשירות צבאי בחיל הקשר ושם שירתי כמש"ק קשר, מפקד שאינו קצין. ניהלתי חיילי מילואים להכשיר ציוד צבאי ונהניתי לבצע את התפקיד, מלתרום למדינה שלנו.

לאחר הצבא למדתי טכנאות אלקטרוניקה ופתחתי עסק בבית שאן לטיפול במוצרי חשמל ואלקטרוניקה. הגעתי לבית שאן כי לא היה טכנאי אלקטרוניקה וזה הצריך ממני לעבור לגור מפוריה אל בית שאן, אף על פי שלא הכרתי את בית שאן. במקור הגעתי בכדי לתקן לתושבי העיר את המוצרים כי לא היה בעיר בזמנו טכנאי אלקטרוניקה, זיהיתי צורך.

מסר שלי לדור הצעיר: עבודה זה בריאות, חשוב ללמוד ולקדם את הקריירה שלכם בכדי להתקדם, ולא לעבוד קשה כמו שהיו פעם, מחפשים עבודות בנרות בשביל להתקיים, כולל ביצוע עבודות קשות. תשקיעו בעצמכם בלימודים וכך תצליחו לחיות חיים יותר טובים ופחות קשים.

הזוית האישית

הודייה המתעדת: היה מאוד מעניין לעשות את הפרוייקט הזה, שמחתי לקחת בו חלק.

מילון

תרבחו ותסעדו
ברוכים הבאים

יהודי מרוקו במלחה"ע השנייה
בקיץ 1940 עברה גם מרוקו לשלטון וישי. חוקי האפליה פגעו ביהודי מרוקו יותר מיהודי אלג'יריה ותוניסיה, על אף שהאוכלוסייה המוסלמית במרוקו, בשונה מהמדינות האחרות, לא ניצלה את המצב לפגיעה ביהודים. יהודי מרוקו ביצעו עבודת כפייה בפיקוח צרפתי. בנובמבר 1942 נכבשה מרוקו בידי ארצות הברית, וביוני 1943 בוטלו החוקים שהפלו את היהודים לרעה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב להתקדם בעתיד וללמוד. פעם להורים לא הייתה האפשרות הזו, ועבדו קשה בשביל הכלכלה“

הקשר הרב דורי