מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עבדתי כדי לשלם בשביל התיכון

בנימין ויונתן
בנימין בילדותו
הלימודים באלחריזי היו תקופה יפה בחיי

ילדותי בבולגריה

נולדתי בבולגריה ב-10 לאפריל 1939. אחי הבכור הוא מבוגר ממני בשנתיים וחצי. גרנו בעיר פלובדיב, שהיא עיר תעשייה. אבי עבד בתור קבלן חשמל, ומצבנו הכלכלי היה די סביר.

החיים בבולגריה

בגיל 6 התחלתי ללמוד בבית ספר של יהודים, שלמדו בו גם עברית. את ימי מלחמת העולם ה-2 לא הרגשתי ואיני זוכר, אבל אני זוכר שימי ילדותי עברו עלי די באושר: משפחה תומכת והורים אוהבים.

העלייה לישראל

בשנת 1948 יצאנו מעיר הולדתי פלובדיב שבבולגריה לכיוון יוגוסלביה ברכבות משא, מסע שערך מספר ימים. בהגיענו ליוגוסלביה חיכינו לאנייה שתוביל אותנו לארץ ישראל. זמן ההמתנה לאנייה נמשך כשבועיים. באנייה נדחסנו כמה מאות אנשים וישנו על דרגשים של מספר קומות. ברצוני לציין שהאנייה ששמה היה קפלוס הייתה אניית משא איטית, לכן הנסיעה ארכה כעשרים יום. בהגיענו לחיפה ירדנו מהאנייה וריססו אותנו ב-די.די.טי שהוא חומר חיטוי משם הועברנו למחנה עולים בפרדס חנה, למקום שהיה מחנה בריטי. ושיכנו אותנו בצריף ענק, כעשרים משפחות בצריף.

ימי ילדותי בישראל

אחרי מספר חודשים במחנה העולים הורי קנו בית בשכונת תל ברוך שהיה מעין פרבר של תל אביב. למדתי בבית ספר ששמו היה אלחריזי, בכיתה קטנה שלמדנו בה כ-14 ילדים. ברצוני לציין שזאת הייתה אחת התקופות היפות בחיי.

אחרי שסיימתי בית ספר עממי, בגלל אילוצים כלכליים נאלצתי להפסיק את לימודי ולצאת לעבודה. (כדי ללמוד בתיכון היה צריך לשלם אז כסף.) כמובן שלא הפסקתי ללמוד אלא התחלתי ללמוד בבית ספר ערב, כך שאחרי העבודה הייתי הולך לבית ספר ערב ללמוד. כך סיימתי בית ספר תיכון ערב במגמת חשמלאות.

שירותי בצבא

את שרותי בצבא עשיתי בחיל חימוש. אחרי שעברתי קורס של חצי שנה במגמת חשמלאות, רכב הוצבתי בסדנה והתחלתי לתקן כלי רכב וטנקים.

כשסיימתי את שרותי בצבא, הוצבתי לעשות מילואים בגדוד הנדסה קרבי בתור חשמלאי רכב. את מלחמת ששת הימים עשיתי בגבול ירדן, שם הגדוד שלי הציב מוקשים ומכשולים אחרים בכדי למנוע מהצבא הירדני לפלוש לארצנו.

הקמת משפחה ופרנסה

בגיל 26 התחתנתי עם חברה שלי שיצאתי אתה שנתיים. גרנו בשכונת רמת יוסף שבבת ים, בדירה שרכשתי מעבודתי בגיל צעיר. בתקופה זו נולדו לי שלושה ילדים, שני בנים ובת.

עד לפנסיה.

לפרנסתי עבדתי עם אבי בעסק משפחתי שהיה ממוקם ביפו, שעסק במכירת חומרי חשמל. אחרי מות אבי, קיבלתי את העסק לידי, ועבדתי בו כחמישים שנה, עד יציאתי לפנסיה בגיל 67. במשך תקופה זאת כל ילדי התחתנו, ונולדו לי 8 נכדים.

מילון

תל ברוך
שכונה בתל אביב שנוסדה בשנת 1947 בחלק הצפון מזרחי של תל אביב, מעבר לנחל הירקון.

ציטוטים

”למדתי בתיכון את המקצוע של אבא שלי“

הקשר הרב דורי