מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שירתי בצבא על הצוללת דקר

החלפת רשמים במפגש הסיום, יוני 2022
תמונה קבוצתית במפגש הסיום, יוני 2022
ילדות, שירות צבאי והתנדבות

קצת עליי

שמי עזריה דיל נולדתי בשכונת הבוכרים בירושלים, השכונת  הזו נבנתה בירושלים ע"י יהודי בוכרה בשנת 1894, ומכאן שמה. גדלתי במשפחה עם עוד שני אחים ואחות. למדתי בבית ספר גאולה ביסודי. אחר כך עברתי ללמוד בישיבה. אני וחבריי היינו נוהגים לשחק בעיקר בחוץ שיחקנו בחצרות ובמגרשים, כדורגל וכדורסל.

חגיגת הבר מצווה שלי

אני זוכר שהבר מצווה שלי הייתה בבית מלון. הרבה אורחים הגיעו. הכנתי דרשה יפה ובבית הכנסת קראתי את הפרשה. התרגשתי מאוד מהמעמד. מאז עברו שנים ויש לי הרבה נכדים והרבה נינים שחוגגים בר מצווה ומזכירים לי את הבר מצווה שהייתה לי וזה תמיד מרגש מאוד.

שירות צבאי בצוללות 

התגייסתי לחיל הים בגיל 18 ושם התנדבתי לשרת בצוללות, כשהן הגיעו לארץ. באותה תקופה אמי נהרגה בתאונת דרכים ולכן הפסקתי את השירות שלי בצוללות והתחלתי לעבוד עם אבי. שנה וחצי בערך אחרי שהשתחררתי טבעה הצוללת "דקר" ובה כל חבריי.

בשנת 1965 קנתה מדינת ישראל את הצוללת דקר. הצוללת שופצה בחו"ל ויצאה לכיוון ישראל בתאריך 9 בינואר 1968. אח"י דַּקָּר הייתה צוללת בשירות חיל הים הישראלי, היא טבעה בתאריך 25 בינואר 1968, כשהייתה בדרכה מבריטניה לישראל – כל 69 אנשי הצוות נספו. שרידים מהצוללת נתגלו רק בשנת 1999, ליד כרתים. זו הייתה פרשה כאובה במדינת ישראל. על צוללת זו גם אני הייתי צריך להיות, אם לא הייתי משתחרר, בשחרור מוקדם, עקב מותה של אמי ז"ל. בתקופה בה שרתי בצוללות נהנתי מאוד מהשירות הצבאי שלי ואני נושא את  זיכרון העצב של חברי שנספו באסון זה.

התנדבות

בבית חינכו אותנו להתנדב ולעזור תמיד, לכן התנדבתי לשרת בצי הצוללות. בהמשך החיים שלי התנדבתי בחלוקת אוכל לנזקקים. זה היה בבית כנסת בשכונת הבוכרים שם נולדתי. היינו מכינים ארוחות צהריים פעם בשבוע ונהגו להגיע 100-150 נזקקים שהיו אוכלים ושותים וחוזרים לבתיהם. בנוסף, התנדבתי במשך 20 שנה במשמר האזרחי, שם הייתי נהג של רכב משטרתי. היינו מסתובבים בכל ירושלים ומוודאים שהכול מתנהל כשורה.

את המסורת הזאת בה חונכתי העברתי הלאה לילדי ונכדי – תמיד לתת יד לעזור ולהתנדב!!

הזוית האישית

עזריה השתתף בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספר אורט מינקוף עם נכדתו עדי ויחד הם תיעדו את סיפורו.

מפגש הסיום המרגש של התכנית עם המורה ירדן סגל ומדריכת התכנית  עפרה קידר ויסמן

תמונה 1

מילון

הצוללת דקר
אח"י דַּקָּר הייתה צוללת בשירות חיל הים הישראלי, שטבעה בכ"ד בטבת ה'תשכ"ח 25 בינואר 1968, בדרכה מבריטניה לישראל וכל 69 אנשי צוותה נספו. שרידי הצוללת ומקום טביעתה נתגלו רק בשנת 1999. הצוללת שירתה במקור כאוניית הוד מלכותה טוטם (HMS Totem), בצי הבריטי. ב-1965 רכשה ישראל את הצוללת, והיא קיבלה את מספר חיל הים צ-77, שופצה במספנות פורטסמות', אוישה בצוות ישראלי שאומן בידי הצי הבריטי, ויצאה לדרכה לישראל ב-9 בינואר 1968. (ויקיפדיה)

שכונת הבוכרים
שכונת הבוכרים היא שכונה בלב ירושלים, שנבנתה בשנת 1894 על ידי יהודי בוכרה. שכונת הבוכרים שוכנת בחלקו הצפוני של מרכז ירושלים, וגובלת בשכונות בית ישראל ממזרח, ארזי הבירה, שמואל הנביא, נווה צבי, מחניים ותל ארזה בקשת ממזרח-צפון למערב וכרם אברהם וגאולה מדרום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אמי נהרגה בתאונת דרכים ולכן הפסקתי את השירות שלי בצוללות. שנה וחצי אחרי שהשתחררתי טבעה הצוללת "דקר" ובה כל חבריי“

הקשר הרב דורי