מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"ספר התורה ששינה את חיי"

הדודה וטוהר במפגש
סבא מאיר וסבתא סעדה צברי ז"ל
סבא היקר שהקים משפחה לתפארת, וחייו נגדעו באחת - חלום שלא התגשם

נוטרה זנדני מספרת לטוהר לוי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי את סיפור המשפחה.

שמי נוטרה זנדני, נולדתי בירושלים בשנת 1963, להוריי מאיר וסעדה צברי ז"ל (סבא וסבתא של טוהר).

רקע משפחתי

סבא מאיר וסבתא סעדה ז"ל עלו מתימן בשנת 1949 במבצע "מרבד הקסמים" שכונה גם מבצע "על כנפי נשרים". באותו מבצע הועברו רוב יהודי תימן לעדן ומשם הוטסו למדינת ישראל. עם עלייתם הם נשלחו למעברה בראש העין. בשנת 1950 הם הגיעו והקימו את מושב צלפון שבפרוזדור ירושלים, בתחום המועצה האזורית מטה יהודה.

סבא מאיר וסבתא סעדה ז"ל גדלו במושב צלפון, שם הם הכירו זה את זה והתחתנו. היה להם משק חקלאי והם גידלו משפחה לתפארת. הם עברו את מלחמת ששת הימים ואת מלחמת יום הכיפורים ועוד מבצעים נוספים.

אני הדודה נוטרה זנדני, בתם של סבא מאיר וסבתא סעדה ז"ל, משמשת כסבתא לטוהר לנטע לעמית ויאיר.

שנות ילדותי

נולדתי וגדלתי במושב צלפון שבפרוזדור ירושלים עד שהתחתנתי. למדתי בבית הספר "מתתיהו" במושב צלפון מכיתה א' עד כיתה ו'. בחטיבת הביניים והתיכון עברתי ללמוד בבית הספר "אבן- העזר" במושב נחם שנמצא גם הוא בתחום המועצה האזורית מטה יהודה. שם למדתי עד לסיום כיתה יב'. השתתפתי בפעילות הנוער במושב של המועצה האזורית מטה יהודה.

כשסיימתי את שנות הלימודים לא שירתי בצבא, אבל עשיתי שנת שירות לאומי ב"מפתן" עפולה עם נוער שוליים.

אני הכרתי את בעלי יהודה זנדני במסגרת לימודים של משרד העבודה. לאחר נישואיי עברתי לגור במושב ינון, שממוקם סמוך לעיר קריית מלאכי, השייך למועצה אזורית באר טוביה.

כיום, אני אזרחית עובדת בצה"ל המקצוע שלי הוא בוחנת תחמושת. אני אוהבת לטפל בגינה, אוהבת לבשל ואוהבת לבלות עם המשפחה המורחבת שלי.

סיפורו של חפץ מיוחד העובר במשפחה מדור לדור  –  ספר התורה ששינה לי את חיי

סבא מאיר וסבתא סעדה ז"ל קנו בחייהם שני ספרי תורה את הספר הראשון סבא הספיק להכניס לבית הכנסת במושב צלפון. את הספר השני רצה סבא להכניס באירוע חגיגי וגדול, בהדרת מלך – בתהלוכת פאר והדר. לקראת האירוע הגדול הוא נסע לכל חלקי הארץ, כדי לחלק הזמנות למקורבים ולאנשים חשובים, ולהזמין אותם למסיבת הכנסת ספר התורה. הוא סיים לחלק את כל ההזמנות והיה בדרכו חזרה הביתה….

תמונה 1

הוא ירד מהאוטובוס וחצה את הכביש במעבר חצייה, פתאום הגיח רכב שנסע במהירות, ולא נתן לו זכות קדימה. הוא  פגע בסבא מאיר ואחרי עשרה ימים הוא נפטר מפצעיו.

אחרי סיום השבעה כל המשפחה התארגנה לסיום כתיבת הספר ולהכנסתו בתהלוכת פאר לבית הכנסת כמו שהוא רצה. לאחר מספר חודשים המשפחה העבירה את ספר התורה לאחד האחים, לשאלתיאל צברי, שגר בישוב נריה שבבנימין. שם הכנסנו אותו בתהלוכה מפוארת.

דודה וטוהר בכותל בירושלים

תמונה 2

דודה וטוהר בתוכנית הקשר הרב דורי, מתעדות את סיפורו של סבא 

תמונה 3

הזוית האישית

טוהר: תודה דודה אהובה שהקדשת מזמנך היקר והגעת במיוחד לספר לי את סיפור חיי משפחתנו היקרה.

מילון

מרבד הקסמים
מבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל. בתחילת 1949 לאחר שנרצח שליט תימן, הומלך בנו, האימאם יחיא, והוא הסכים ליהודים לצאת מהמדינה ולעלות לארץ ישראל. בעקבות זאת, ומחשש פן ישנו שלטונות תימן את דעתם, החליטה ממשלת ישראל על מבצע מזורז להבאת העולים לארץ. אנשי הסוכנות שנשלחו למשימה היו מעטים מדי והם נדרשו לפעול בחשאי, מחשש כי האוכלוסייה המוסלמית תתנכל לעולים. במבצע זה עלו כ-50,000 יהודי תימן ברכבת אווירית מהעיר עדן, (מאחר שאין קשר יבשתי בין ישראל לעדן) המבצע כונה גם "על כנפי נשרים". שם זה לקוח מספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד' "ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי".

ציטוטים

”ספר התורה ששינה את חיי“

הקשר הרב דורי