מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ספר הפרחים המיובשים

סבתא מלכה גוטמן יושבת באמצע
סבתי לפני כמה שנים
סבא יוסף יופה מקבל מקק''ל ספר מיוחד

סבתא מלכה גוטמן נולדה בבואנוס איירס שבארגנטינה, בשנת 1945.

סבתי עלתה ארצה, בשנות החמישים, וכיום גרה בכורזים.

כורזים הוא יישוב קהילתי ברמת כורזים, מצפון לכנרת, בתחום המועצה האזורית מבואות החרמון. היישוב נקרא על שם היישוב הקדום מתקופת המשנה והתלמוד, כורזים ששרידיו ממוקמים כקילומטר מזרחה. בעת תכנונו, בשנת 1980, כונה היישוב "ורד הגליל" כשמה של חוות ורד הגליל הסמוכה. ויקיפדיה

בכורזים, נולדו לה שלושה ילדים: עידן, נדב ורואי – אבא שלי. במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי, בקשתי מסבתא לבחור חפץ משמעותי בעבורה, וסבתא בחרה לספר לי על ספר הפרחים המיובשים שלה.

הכל התחיל בתחילת המאה העשרים, כאשר יוסף יופה, סבא של סבתא שלי, התחיל לתרום כסף לארגונים ציונים עוד כשהיה בחו"ל. המשפחה הייתה בארגנטינה, ומשם הוא תרם הרבה כסף. המשפחה הייתה מאוד ציונית, הם לא היו דתיים, אבל הם האמינו בהקמת בית יהודי בארץ ישראל.

הוא תרם כמה שהיה יכול לארגונים עד שהוא נפטר. ומכיוון שתרם הרבה מאוד כסף, כשהיה בארגנטינה, ב1915, יוסף יופה קיבל מתנה מקק"ל, ספר. אבל זה לא היה סתם ספר, זה היה ספר עם תמונות של מקומות בארץ ישראל והיו בו  פרחים מיובשים מארץ ישראל, שהגיעו במצב טוב לארגנטינה. היו שם פרחים מהמון מקומות כמו חרמון, חברון וצפת, ואותו ספר עבר מדור לדור במשך מאה ושבע שנים. הספר  שייך כיום לסבתא שלי, מלכה גוטמן שהיא בת שבעים ושש

.  ב 17.4.2022 ראיתי את הספר בפעם הראשונה, והרגשתי מופתע, כי לא ידעתי שלספר הזה יש סיפור כל כך מיוחד ושהספר כבן מאה ושבע שנים. הספר הזה הוכיח שכשעושים טוב, הטוב יחזור אליכם בצורה בלתי צפויה.

רבקה, אשתו של יוסף יופה שתרמה הרבה מאוד כסף ביחד עם בעלה

תמונה 1

הזווית האישית

אלון: הייתה חוויה מהנה עם סבתא והחפץ המיוחד. למדתי המון דברים על ההיסטוריה של המשפחה, ונהנתי מזמן איכות עם סבתא

מילון

siii
כן בספרדית

קק"ל
קרן קיימת לישראל היא חברה לתועלת הציבור. נוסדה בקונגרס החמישי של ההסתדרות הציונית ב־1901 כמכשיר פיננסי לאומי לטובת גאולת העם והארץ - אמצעי לאיסוף כספים מיהודים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא משנה כמה פעמים אתה נופל משנה כמה פעמים אתה קם“

הקשר הרב דורי