מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ספר בן יותר ממאה שנים

הקשר הרב דורי ביזמ"ה
באחד ממפגשי התכנית ביזמ"ה
דורות המשפחה מלפני כ- 400 שנה

שמי יואב, אני משתתף השנה עם כתתי בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להשתתף יחד עם סבא שלי, דניאל לוין. סבי הוא יליד הארץ, הוא נולד בשדה ברבורג. במפגשים עשינו ניסיון להתחקות אחרי המורשת הרוחנית של משפחתי שהייתה ידועה כמשפחת רבנים מפורסמת במזרח אירופה.

למשפחתנו עץ יוחסין בן מאות שנים המגיע לפי המסורת המסופרת מדור לדור עד לרב הגדול והידוע רבי משה איסרליש המכונה הרמ"א. רבי משה איסרליש נולד בפולין בשנת 1530 וכיהן כרב הראשי של קהילת קרקוב. הוא כתב 33 ספרים כאשר הספר הידוע מתוכם העוסק בנושאי הלכה נקרא "המפה".

"המפה" הינו ספר הלכות שנכתב באותה תקופה בה כתב המקובל יוסף קארו מיוצאי יהדות ספרד את ספר ההלכות המפורסם – "שולחן ערוך".

לאחר כתיבת ספרו המפה נודע לרמ"א על קיומו של ספר הלכה בעל אופי דומה שנכתב ע"י המקובל הרב יוסף קארו. מפאת כבודו של רבי יוסף קארו, החליט הרמ"א לאמץ את ספרו של יוסף קארו והוסיף עליו פסיקות ומנהגים של יהדות אשכנז באותם המקומות שההלכות אינן זהות לאלו של יהדות ספרד.

הספרייה של סבא דניאל

בספריה של סבא שלי מצאתי תשעה כרכים ישנים של ספרות תורנית הנושאים את השם "דעת קדושים". הספרים נכתבו ע"י אחד מצאצאיו של הרמ"א – רבי אברהם דוד ווהארמאן שהתגורר בעיר בוטשאטש שברומניה.

החלטתי להתמקד באותם ספרים שכתב רבי אברהם דוד שחי בין השנים 1840-1771.

הרב אברהם דוד מבוטשאטש

רבי אברהם דוד מבוטשאטש, כתב כ-16 ספרים, רובם ספרי הלכה ובהם: "אשל אברהם", מחזה אברהם", "ברכת דוד", "דעת קדושים", מחזה אברהם ועוד.

ספרי "דעת קדושים" עוסקים בין השאר בהלכות ספר תורה (מזוזה ותפילין), ערלה, פדיון בכור, בכור בהמה טהורה, חלה, נידוי וחרם, המלחה של בשר.

ספרי "דעת קדושים" הודפסו בישראל בשנת 1959. המהדורה המודפסת הראשונה הודפסה בשנת 1922 בעיר לבוב אשר כיום היא חלק מאוקראינה ולפני כן הייתה שייכת לפולין.

הספרים הודפסו בעברית בכתב רש"י. בשביל לקרוא את הטקסטים בספר יש ללמוד ולהכיר את צורת האותיות המאפיינות סוג כתב זה.

בעמודים האחרונים של אחד מהכרכים מצאתי להפתעתי מספר דברים מעניינים: רשימה של שמות של בני המשפחה שנאמר לי כי הם קשורים לאבות אבותי.

צילום כתב היד של רבי אברהם דוד ותווים של מזמור אותם נהג הרב לשיר.

לכן, אני וסבא התחלנו לחפש ולגלות עד להיכן מגיע העץ המשפחתי ובהזדמנות זאת לדפדף באותם ספרים ולנסות לזהות במה הם עוסקים.

הזוית האישית

יואב: היה ממש מעניין וממש מרתק לדעת אל הדורות של המשפחה היה לי כיף ממש להיות עם סבא שלי ואני מודה לו על הזמן שלו ואני אשמח ללמוד עוד

סבא דניאל: הרבה שנים מונחים הספרים בספריה ומעלים אבק ולא פעם חשבתי להביט בהם, אבל כמו שכל פעם קורה לנו אנחנו מתרכזים בדברים שנראים לנו יותר חשובים. המפגש הבן דורי עם יואב דרבן אותי לפתוח את אותם ספרים ואכן גילינו שם אוצרות והיסטוריה משפחתית ארוכת שנים שכמעט ונשכחה מאיתנו היסטוריה יהודית בנושא הלכות שהיוו חלק חשוב מאורח החיים הדתי של הקהילות היהודיות בגולה. גם כיום ספרים אלה משמשים את לומדי התורה בישיבות השונות.

מילון

הלכה פדיון הבכור
מצווה שיפדה האב את בנו הבכור בהגיעו לגיל חודש על ידי מתן כסף לכהן. מצווה זו נקבעה לאחר מכת בכורות, שבה היכה ה' את כל בכורי מצרים ואת בכורי ישראל הציל, ובכך הבכורים נתקדשו לכהונה, והיו צריכים לנהוג בפרישות ובקדושה ולשמש כרבנים ומחנכים, באופן שלכל שבט ומשפחה יהיו אנשי קודש כהנים. אולם בחטא העגל, הבכורים כשלו ולא מנעו את העם מלחטוא. אז התברר שכדי לקיים את הקדושה בישראל יש צורך להקדיש לכך שבט שלם, שכל בניו יחזקו זה את זה בשליחותם המקודשת. ובחר ה' בשבט לוי שלא חטאו בחטא העגל. אמנם כיוון שמתחילה היו הבכורים צריכים לשמש ככהנים, מצווה על האב לפדות את בנו הבכור, ולתת את דמי פדיונו לכהן (על הכהונה בישראל ראה טז, ט).

רבי משה איסרליש
רבי משה איסרלישׂ, הידוע בכינויו הרמ"א[(ה'ר"ץ, 1530 – י"ח באייר ה'של"ב, 1572), היה פוסק, ראש ישיבה, מקובל ופילוסוף. גדול פוסקי אשכנז במאה ה-16.

ציטוטים

”הערות: בכול הטקסטים בספר מופיעים קיצורים רבים ומילים בארמית שאת פירושם כתבתי בסוגריים. הטקסט בספר כתוב בכתב רש"י. “

הקשר הרב דורי