מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ספינת המעפילים וסיר הפסטה

פעילות קבוצתית במסגרת התכנית
מעלים סיפורים במסגרת התכנית
סיפור העלייה של סבא רבא ציון

סבא רבא ציון לביא נולד בטריפולי שבלוב בשכונה היהודית בשנת 1927. מקור השם שנתנו לו הוא מהרצון לחזור לארץ ישראל. שם האב של סבא היה מאיר לביא ושם האם רחנה לבית חסן. היו לו שמונה אחים ואחיות ושמם: טוני, דוריס, ציון, גיטה, משה, דוד, נוצ'ה, עמי.

סבא מספר שהם גרו בבית גדול עם הרבה חדרים, הם גרו בבית עם שתי קומות, למטה היו חנויות שהם השכירו ולמעלה חדרי שינה. היה מטבח ושירותים מפוארים, הם גרו לא רחוק מהים. בקומה הראשונה היו גם בתי כנסת, בית מדרש ובקומה השנייה שני ההורים ושמונה ילדים שמהם ארבעה בנים וארבע בנות וסבתא. בבוקר הם היו לומדים תורה ועברית ובשעות אחרות הכינו בגדים, אוכל וכל מה שצריך בשביל לשרוד, והתפללו שלוש פעמים ביום.

כל אחיו של סבא שרדו את מלחמת העולם השנייה, הסיבה העיקרית שהם שרדו את מלחמת העולם השנייה הייתה שהם היו מאוד עשירים. סבא רבא מאיר היה פקיד מכס (הוא גבה מיסים מסוחרים שהביאו סחורה בספינות ללוב).

עלייה לארץ ישראל

בשנת 1949 ציון עלה לארץ ישראל בספינת מעפילים דרך איטליה ועם הגיעו נשלח אל מעברת פרדסיה. שלושה ימים לפני שספינת המעפילים מאיטליה לארץ ישראל הגיעה, סבא ציון עלה במדרגות עם סיר פסטה גדול ומעד. סיר הפסטה נפל על ראשו והוא נכנס לאישפוז לכמה שבועות בבית חולים ופספס את ספינת המעפילים.

שנות העשרים אהבה ומשפחה

בשנות העשרים של חייו הוא עלה לישראל ותמיד עבד ולמד, לא היו אופני בידור או תקשורת, בגלל שהתקופה הזאת הייתה בשנות קום המדינה, הייתה תקופה של צנע וצמצום לאחר המלחמה העולמית. בשנים אלו לרוב קשרים היו נוצרים במעברות ובגלל שהאוהלים היו מאוד קרובים, כולם היו מדברים זה עם זה.

סבא ציון וסבתא איריס הכירו במעברה. היו להם חמישה ילדים: 13 נכדים ו-15 נינים. שמות הילדים של סבא: מאיר, רחל, מרים, יואל, שי. רחל סבתי התחתנה עם שמאי והיו להם שלושה ילדים: הדר ז"ל, לביא, גיא. גיא התחתן עם חנה אמי וילדיהם הם: אני ואחותי רעות.

הזוית האישית

אביב: נהניתי לדבר עם הסבים שלי וללמוד על שורשי משפחתי.

מילון

העפלה
ההעפלה (המכונה גם "עלייה בלתי-לגאלית" ו"עלייה ב'") הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הסיבה העיקרית שהם שרדו את מלחמת העולם השנייה הייתה שהם היו מאוד עשירים“

הקשר הרב דורי