מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור משפחתי צים – ווינשטיין

מיקה צים סבא שרגא וסבתא דבי צים
סבתא דבי בכרטיס ברכה לראש השנה תש"ט
סיפור משפחתה של סבתי דבי

שמי מיקה צים ואני רוצה לספר על משפחת סבי וסבתי. סבתא דבי צים לבית וינשטיין נולדה במחנה עקורים בגרמניה בשנת 1948 להורים שעברו את השואה (מחנה עקורים היו מחנות שבהם ריכזו את שורדי השואה שלא יכלו לחזור לבתיהם).

אימא של סבתא דבי, הינדה לבית ובר, נולדה וגדלה בכפר בשם יילניצה שהיום נמצאת באוקרינה.

מאלבום התמונות

תמונה 1

היא ואחיה משה  היו היחידים ממשפחתה ששרדו . את שנות המלחמה היא עברה במחנה ההשמדה באושוויץ ובמחנות עבודה . אבא של סבתא דבי , ישראל משה גדל בעיירה בשם קירה הלמץ  שנמצאת היום בסלובקיה. הוריו ושתי אחיותיו נרצחו  ברציחות שהתרחשו ב קמניץ  פודולסק באוקרינה.  יחד עם לאחר שנה בשנת 1949 המשפחה הגרה לארצות הברית. נולדו למשפחה עוד שתי בנות – אסתר ויהודית.  בשנת 1967 בגיל 19, סבתא דבי עלתה לארץ כדי ללמוד באוניברסיטת בר אילן .  בשנת 1968 היא התחתנה עם סבי שרגא צים ונולדו להם ציפי טלי ומוטי.  היום הם סבים לעשרה נכדים.סבא רבה משה, שרדו עוד אח ואחות .  הוריה של סבתא דבי הכירו והתחתנו במחנה עקורים בבמברג בגרמניה . לאחר מכן עברו למחנה אחר בווינסהיים שמגרמניה שם נולדה סבתא דבי בשנת 1948 .במחנה זה אביה של סבתא דבי ריכז את  לימודי שירי ארץ ישראל ליושבי המחנה. קיימת בידנו חוברת השירים בכתב ידו וצילום של דף מהחוברת זו מצורף.  לאחר שנה בשנת 1949 המשפחה הגרה לארצות הברית. נולדו למשפחה עוד שתי בנות – אסתר ויהודית.  בשנת 1967 בגיל 19, סבתא דבי עלתה לארץ כדי ללמוד באוניברסיטת בר אילן .  בשנת 1968 היא התחתנה עם סבי שרגא צים ונולדו להם ציפי טלי ומוטי.  היום הם סבים לעשרה נכדים.

סבא וסבתא דבי ושרגא צים בחתונתם

תמונה 2

 

סבא וסבתא דבי ושרגא צים בחתונתם

משפחת סבי שרגא צים

סבא שרגא נולד בטגיקיסטאן בשנת 1944 להוריו ירחמיאל מרדכי וגולדה צימברקנוף ואח לשושנה, גדולה ממנו בשלוש שנים וחצי.

סבתא רבתה גולדה נולדה בעיירה פבייניץ  באזור לודז' בפולין. אביה נפטר לפני המלחמה בהיותה בגיל 11.   אביה למד בישיבתו של ה 'שפת אמת' ולמד בחברותה עם בנו . לפי סיפורה של סבתא רבה הוא נקבר בגורה קליברה בסמוך לקברו של ה 'שפת אמת'.  במחקר  המשפחה של סבתא רבתה גולדה לבית פרידה,  גילינו לאחרונה כי היא צאצאית של ביתו של המהר"ל מפראג .

תמונה 3

ירחמיאל מרדכי, גולדה, שושנה ושרגא

אביו של סבא שרגא  נולד בעיירה זדונסקה וולה.  הוא התחתן עם גולדה בזמן שירותו בצבא הפולני בתחילת מלחמת העולם השנייה. בשנת 1939 היה מוצב עם גדודו בסמוך לעיר לבוב בשטח שנכבש על ידי הצבא הרוסי  כתוצאה מכך הוא נשלח לטג'יקיסטאן למקום אליו אשתו הורשתה להצטרף אליו מפולין.   שם כאמור נולדו סבי שרגא ואחותו שושנה.

סבא שרגא כתינוק בטג'יקיסטאן

תמונה 4

מרבית משפחתם של סבא רבה  ירחמיאל מרדכי  וגולדה סבתא רבתה  עברו דרך גטו לודז' למחנות השמדה אושוויץ, חלמנו  וטרבלינקה.  בשנת 1946, בעקבות הסכם חזרת אזרחי פולין מרוסיה לפולין  חזרו הוריו של סבא רבה לעיירה פבייניץ, וסבא רבה ירחמיאל שימש שם כרב.  לאחר זמן מה עברו לוורשה . מאחר ואי אפשר היה  לעזוב את פולין, במיוחד ליהודים, נשארה המשפחה בפולין עד סוף 1948 ובמסגרת איחוד משפחות קיבלו הרשאה לצאת לנו יורק . שם אמור  היה לשמש כרב בקהילה בברונקס . בדרך לניו יורק, כשהיגיעה  המשפחה לצרפת,  שינתה המשפחה את התוכנית ועלתה לארץ באוניה  גלילה במרץ 1949. סבא שרגא  גדל בקריית  שמואל  ליד חיפה וכשהגיע לאונבירסיטה בבר אילן הכיר את סבתא דבי .  הם התחתנו ב אוגוסט 1968.

סבא וסבתא שרגא ודבי צים והנכדים

תמונה 5

הזוית האישית

מיקה הנכדה המתעדת: היה חשוב לי לשמוע ולתעד את סיפור חייה של סבתי ואת סיפור החיים של סבי. נהניתי מאוד לכתוב ביחד איתם ולמדתי רבות הן על ההיסטוריה של העם שלנו והן על השורשים שלנו כמשפחה.

מילון

מחנה עקורים
מחנות שהקימו בעלות הברית המערביות באזורים בהם שלטו בגרמניה, אוסטריה ואיטליה לאחר השואה. במחנות אלו התגוררו באופן זמני כ-11 מיליון עקורים.

ציטוטים

”במחנה אביה של סבתא דבי ריכז את לימודי שירי ארץ ישראל ליושבי המחנה“

הקשר הרב דורי