מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אבי גוטמן, סבא גאה

עם נכדתי הגדולה בתכנית הקשר הרב דורי
אני אשתי ונכדתי הגדולה בילדותה
סיפור חייו של סבא אבי גוטמן

שמי ליאל ליניאדו, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, אבי גוטמן ויחד תיעדנו את סיפורו.

סבא אבי מספר לליאל

היי שמי אבי גוטמן ורציתי לספר לכם את סיפור ילדותי:

נולדתי בישראל בתאריך ה- 28.5.56 בבת היולדות ברחובות כחמישה חודשים לפני מלחמת סיני.

מלחמת סיני הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, צרפת, בריטניה לבין מצרים. במהלך המלחמה צה"ל פלש לחצי האי סיני וכבש אותו. (הרקע על המלחמה חופש שייט בתעלת סואץ)

אבא שלי, בנו גוטמן, נולד ברומניה בשנת 1919 בעיר צ'רנוביץ עיר הבירה של אזור בקובינה. הוא סיים בית ספר תיכון וגויס לצבא הרומני בתור פרש. הוא לא סיים את הצבא, מכיוון שפרצה מלחמת העולם השנייה, הוא חזר לרוסיה והיה פעיל במסגרת פרטיזנית שהתנגדו לגרמנים.

תמונה 1

אמי שרה וקסמן שנולדה ברומניה בעיר קישינוב בתאריך ה- 4.5.1925 הספיקה לסיים 10 שנות לימוד, מכיוון שפרצה המלחמה. היא הופרדה מכל משפחתה ונשלחה למחנה באוקראינה. בסיום המלחמה שוחררה ופגשה ברומניה במסגרת התנועה הציונית את אבי, בנו גוטמן. הם התחתנו והפליגו לארץ באניית פאן יורק (שונה שמה לקוממיות) בעלייה בלתי לגאלית.

בשנת 1947, האונייה פאן יורק ופאן קרסנט (עצמאות) נתפסו על ידי הצבא הבריטי והובלו למחנה בקפריסין למחנה מספר 69 והם הפכו "למחנה הרומני הגדול".

בקפריסין אבי היה מזכיר תנועת דרור והיה פעיל במסגרת "הגוינט" (הסוכנות היהודית). כאשר פירקו את המחנה בקפריסין הם עלו לארץ בשנת 1949 ישר למעברת באר יעקב ואחר כך עברו לעיר רמלה ושם נולדו להם אחותי יהודית ואני אבי. אבי נפטר בשנת 1975 ולא זכה להכיר את נכדיו.

עד גיל ארבע גדלתי בעיר רמלה גרנו בבית ערבי כמה משפחות. שבאמצע יש חצר משותפת לכולם ושירותים אחד משותפים לכולם. הבית היה ליד מגרש הכדורגל הישן אני זוכר עד היום איך הייתי יושב על כתפיי אבי במשחקי הכדורגל ואז עברנו לתל אביב לשכונת מונטיפיורי.

שכונת מונטיפיורי היא שכונה בתל אביב המשתרעת בין מרכז עזריאלי בצפון לבין רחוב יצחק שדה בדרום ונתיבי איילון במזרח. לפני שזה היה נתיבי איילון זה היה נחל איילון שבכל שנה היה כמעט עולה על גדותיו והורס את הגשר שהיה מחבר בין השכונה לבין רחוב גיבורי ישראל שהיום נקרא יגאל אלון. אבי ואני היינו הולכים כל ערב לבדוק את גובה המים. יחד עם כל תושבי השכונה.

לגדול בשנות ה-60 בשכונה בתל אביב היו אחד הדברים הכי כיפים שילד יכול לחוות בילדותו, מלא בחברים שכל היום היינו עסוקים בלשחק עד השעות המאוחרות של הערב במשחקים כגון: תופסת, מחניים, שבע אבנים ועוד..

המשחק 7 אבנים היינו מתחלקים ל-2 קבוצות אחד הניחה 7 אבנים שטוחות אחד על השני ועל הקבוצה השנייה היה להפיל אותם עם כדור לחדור את הגנת הקבוצה ולהקים מחדש את מגדל האבנים בלי שיתפסו על ידם.

גרנו בבית על הקרקע שמקדימה ומאחורה היו חצרות בכל בוקר היינו מניחים גיגית ממתכת שבדרך כלל הייתה משמשת לכביסה ממלאים אותה במים ומניחים בשמש אחרי שעתיים שלוש היינו עושים אמבטיית שמש. מקררים חשמליים לא היו, מה שכן היה לנו ארגז ששימש כמקרר היינו קונים קרח ומים אותו בתוך ארגז.

היה את אלברט מוכר הבורקסים שהסתובב בשכונה עם עגלת עץ קטנה ואנחנו הילדים היינו אוספים את הפירורים שנותרו מהבורקס.

בשכונה היה מועדון נוער ששם היינו הולכים לשחק: טניס שולחן, כדורגל ושהיינו בני 15-16 היינו מקיימים שם מסיבות בימי שישי עם פטיפון נייד ותקליטים שהייתי לוקח מאחותי.

למדתי בבית ספר יסודי דובנוב ובתיכון טכנולוגי במגמת מכניקה. בימי החופש גדול הייתי הולך לעבוד בשוק הסיטונאי שהיה לא רחוק מהשכונה ללא ידיעת ההורים.

בגיל 18 התגייסתי לצבא לחייל האוויר, שם עברתי קורס בבית הספר הטכני של החייל. אחר כך נשלחתי ליחידת טילי הוק מתנייע ששייכת לחייל הנ.מ אשר הייתה מוצבת בחצי האי סיני.

 

תמונה 2

מתקופת השירות הצבאי

תמונה 3

במסגרת השירות ביחידה היינו מבצעים פריסות בכל חצי האי סיני. אחרי שאבי נפטר בסוף שנת 1975, ביקשתי לעבור למרכז הארץ כדי להיות יותר קרוב לאמי ואחותי. אחרי כחצי שנה העבירו אותי לבסיס חייל האוויר במרכז הארץ ששם פגשתי את אישתי לעתיד רנה קנזה.

בקיץ של 1981 התחתנו בבית הכנסת הגדול ברחוב בן יהודה בתל אביב ועברנו לגור בבית משותף בעיר חולון שם נולדה בתי הבכורה חלי (אימא של נכדתי הבכורה והאהובה ליאל).

תמונה 4

אחרי שנתיים שאנחנו גרים בחולון עברנו לדירה חדשה בעיר בת ים, ששם נולדו לנו אחות לחלי בת חן ואחרי 7 שנים נולד לנו בן קטן ששמו בישראל בן.

אחרי שהשתחררתי מהצבא התגייסתי למשטרת ישראל לאגף התחבורה (המוסך המרכזי ביפו) ושם הייתי אחראי על הזמנות של חלקי חילוף לרכב מכל הסדנאות בארץ. כעבור שנה עזבתי את המשטרה והתחלתי לעבוד בעיבוד שבבי על כרסומות cnc (הוא מונח המשמש לתיאור בקר ממוחשב אשר מתוכנת לקבל קלט ב-G-code שפת הוראות סטנדרטיות בעולם התיב"מ).

מכונות CNC מודרניות נשלטות ישירות למחשב אישי בו מותקנת תוכנת תיב"מ ומאפשרת מעבר מתכנון לייצור כמעט ללא שרטוטי נייר כלל. מכונות CNC היא למעשה סוג של רובוט הניתן לתכנות, ומאפשרות עבודה חוזרת ללא השגחה במשך ימים רצופים.

כשעזבתי את המשטרה זומנתי למילואים שבמהלכם עברתי קורס קשר בתותחנים וצורפתי לגדוד של תותחים mm 175 (תותחים שהיכולת שלהן לריות לטווח רחוק).

בשנת 1982 פרצה מלחמת לבנון הראשונה (מבצע שלום הגליל) במהלכה ישראל נכנסה ללבנון לשם סילוק ארגוני הטרור הפלסטינים ויצירת רצועת ביטחון. עם פרוץ מלחמת לבנון הראשונה נכנסתי עם הגדוד דרך שער פטמה, הממוקם בגדר הטובה במטולה, לתוך שטח לבנון המקומיים קיבלו את פנינו בשמחה וזרקו עלינו סוכריות. התמקמנו באזור אגם קרעון והשתתפנו בלחימה מול הצבא הסורי ששלט בלבנון.

 סבא גאה

תמונה 5

עד גיל 44 שירתתי במילואים שבמהלכם יצא לי כחמש פעמים להיות במילואים בלבנון וכן מילואים לאורך כל רוחבה ואורכה של המדינה. השתחררתי ממילואים עקב פירוק הגדוד.

כיום אני עדיין עובד בתחום ענף המתכת אוהב את העשייה והיצירה. נשוי לאשתי רנה, 41 שנ. אנו  הורים לשלושה  ילדים מדהימים וסבא וסבתא לארבע נכדים מדהימים ומקסימים, שאותם אנחנו פוגשים לעיתים קרובות, ומאוד אוהבים להיות כל המשפחה ביחד ולהנות מהביחד עם ילדי ונכדי האוהבים.

 משפחתנו

תמונה 6

הזוית האישית

 הנכדה ליאל: נהניתי מאוד מהמפגשים עם סבא ולמדתי הרבה דברים על משפחתי.

מילון

עלייה בלתי לגאלית - העפלה
ההעפלה (המכונה גם "עלייה בלתי-לגאלית" ו"עלייה ב'") הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948. אומנם כניסתם של יהודים לתחומי הארץ באופן בלתי חוקי ובלתי מאורגן התגברה מאז תום מלחמת העולם הראשונה, כאשר הונהג ממשל צבאי בריטי, אך ההעפלה המאורגנת החלה ב-1934. כונתה גם עלייה ב', משום שנעשתה בד בבד עם העלייה החוקית שנמשכה באותה עת על פי תקנות ההגירה החמורות שנקבעו על ידי ממשלת המנדט הבריטית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”התפוח לא נופל רחוק מהעץ“

הקשר הרב דורי